زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

هرآن چه درباره محاسبه اضافه وزن باید بدانید

اگر شما هم با نحوه محاسبه اضافه وزن آشنایی کامل ندارید، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی و مفیدی را در این راستا به دست آورید. اضافه وزن مشکلی است که درصد بسیار زیادی از مردم با آن درگیر هستند و به همین دلیل نمی‌توانند آن‌طور که باید از زندگی خود لذت کافی ببرند.

برای اینکه تشخیص دهید دچار اضافه وزن هستید یا خیر، باید از طریق فرمول bmi یا همان شاخص توده بدنی اقدام کنید. با به دست آوردن میزان اضافه وزن خود، می‌توانید برنامه‌ریزی دقیقی برای روزهای خود داشته باشید.

برای استفاده از ابزار آنلاین محاسبه bmi و دریافت تفسیر شاخص توده بدنی کلیک کنید.

شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص کوتله، بی ام ای یا همان شاخص توده بدنی، در واقع یک معیار سنجش است که افراد از طریق آن می‌توانند قد و وزن خود را مقایسه کنند. در این سنجش می‌توان به بررسی میزان چربی بدن پرداخت و متوجه شد که آیا فرد نسبت به قد و وزنش دارای تناسب نسبی است یا خیر؟ برای اینکه بتوانید از این شاخص استفاده کنید، نیاز دارید که مقدار قد و وزن خود را به‌صورت دقیق بدانید و آن‌ها را در فرمول مخصوصشان، جایگذاری کنید.

لازم به ذکر است که محاسبه اضافه وزن با این فرمول برای افراد بالای بیست سال به درستی کار می‌کند و برای کودکان بالای دو سال، باید به نحو دیگری انجام شود تا نتیجه درست و دقیقی حاصل کند. این شاخص نمی‌تواند نحوه توزیع چربی‌ها در بدن را به صورت دقیق نشان دهد و صرفا به صورت نسبی درباره آن اطلاع می‌دهد.

 

اهمیت محاسبه اضافه وزن

سلامتی، بزرگ‌ترین و ارزشمندترین نعمت برای هرکسی محسوب می‌شود که باید تمام تلاش خود را در راستای محافظت از آن به کار بگیرد. چاقی و اضافه وزن از مواردی هستند که می‌توانند روی سلامتی شما تأثیر گذاشته و باعث بروز اختلال در عملکرد ارگان‌ها و اعضای مختلف بدن شوند. پس در صورتی که احساس می‌کنید اندام شما از تناسب خارج شده و ممکن است سلامتی شما به خطر بیفتد، حتما باید اقدامات لازم را برای پیشگیری انجام دهید.

از طریق فرمول محاسبه اضافه وزن و اطلاع از وضعیت تناسب اندام، شما متوجه می‌شوید که دقیقا در چه شرایطی قرار دارید و چه اقداماتی باید انجام دهید. در صورتی که در دسته افراد دارای اضافه وزن قرار بگیرید، باید تمام تلاش خود را در راستای حفظ کامل سلامتی‌تان به کار بگیرید و از طریق رژیم‌های غذایی مناسب و بدون خطر، ورزش‌های مختلف و فعالیت بدنی، به وزن متناسب با قدتان برسید.

چنانچه شما هیچ اطلاعی دراین‌باره نداشته باشید و میزان اضافه وزن خود را ندانید، بدون شک در سردرگمی خواهید ماند و نمی‌توانید تصمیم درستی در این زمینه بگیرید. پس همین‌جا، میزان اهمیت محاسبه اضافه وزن مشخص می‌شود. این محاسبه باعث می‌شود زندگی شما با برنامه پیش برود و در راستای انتخاب وعده‌های غذایی، ورزش و فعالیت خود، در یک مسیر مشخص گام بردارید.

 

فرمول BMI

برای استفاده از این شاخص، نیاز داریم تا قد و وزن دقیق خود را بدانیم و از طریق فرمول ثابتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده، استفاده کنیم. فرمول شاخص توده بدنی به صورت تقسیم وزن به کیلوگرم به مجذور قد است و طبق رابطه زیر محاسبه می‌شود:

شاخص BMI = وزن به کیلوگرم/ قد به توان 2

بعد از اینکه با این فرمول عدد شاخص را به صورت دقیق محاسبه کردید، نوبت به تفسیر آن می‌رسد. این عدد برای افراد در بازه‌های سنی مختلف، باید در محدوده خاصی باشد تا بتوان ادعا کرد که هیچ اضافه وزنی وجود ندارد. با مراجعه به وب‌سایت مرکزش، می‌توانید به صورت دقیق میزان اضافه وزن خود را به دست آورده و آن را تفسیر کنید. در اصل با تفسیر عدد BMI است که هر فرد می‌تواند تناسب اندام یا میزان اضافه وزن یا کمبود وزن خود را متوجه شود.

 

تفسیر شاخص BMI

اگر بخواهیم عدد به دست آمده در محاسبه را به صورت کلی تفسیر کنیم تا بتوانیم از وضعیتی که بدنمان در آن قرار دارد اطلاع پیدا کنیم، می‌توانیم مطابق با جدول زیر عمل کنیم.

BMI وضعیت وزن
کمتر از 16.5 کمبود وزن شدید
16.5 الی 18.5 کمبود وزن
18.5 الی 24.9 نرمال
25 تا 29.9 اضافه وزن
30 تا 34.9 چاقی نوع اول (معمولی)
35 تا 39.9 چاقی نوع دوم (شدید)
بیشتر از 40 چاقی نوع سوم (بسیار شدید)

 

از طریق اطلاعات ارائه‌شده در جدول فوق، شما می‌توانید محدوده‌ای را که در آن قرار دارید، تشخیص دهید اما نمی‌توانید میزان اضافه وزن را به دست آورید. برای این‌که بتوانید میزان دقیق اضافه وزن خود را به دست آورید نیاز به ابزار بیشتری دارید؛ در این راستا می‌توانید از ابزارهای موجود در سایت مرکزش کمک بگیرید.

همان‌طور که اشاره کردیم، شاخص BMI به سن افراد نیز وابسته است؛ یعنی در هر سن، باید این شاخص در محدوده خاصی قرار بگیرد که از بازه‌های معرفی‌شده در قسمت قبلی، کوچک‌تر و محدودتر است.

 

بازه سنی عدد شاخص
19-24 22
25-34 23
35-44 24
45-54 25
55-64 26
بالاتر از 65 27

 

 

بررسی شاخص توده بدنی گروه‌های مختلف

تفسیر عدد شاخص، به صورت کلی مشابه با جدول اول انجام می‌شود و افراد به همان صورت در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند. حال می‌خواهیم به تفسیر بیشتر این گروه‌بندی‌ها بپردازیم.

کمتر از 16.5

دسته اول افرادی هستند که عدد شاخص آن‌ها، کمتر از 16.5 است. این افراد دارای کمبود وزن شدید هستند و ممکن است در صورت ادامه‌دار شدن این وضعیت، دچار سوءهاضمه نیز بشوند. این میزان کمبود وزن می‌تواند روی سلامتی افراد تأثیر بسیار زیادی بگذارد؛ پس فرد باید از روش‌های مطمئن و بی‌خطر، برای وزن گیری استفاده کند.

16.5 الی 18.5

این دسته از افراد نیز کمبود وزن دارند، اما میزان آن به شدت دسته قبلی نیست. چنین افرادی به راحتی و با تغذیه مقوی و به‌اندازه، می‌توانند مقداری وزن اضافه کرده تا به وضعیت توده بدنی نرمال و مناسب برسند.

18.5 الی 24.9

در صورتی که حین محاسبه شاخص BMI خود به یک عدد در این بازه رسیدید، می‌توانید با خیال راحت، یک نفس عمیق بکشید. افراد در این بازه، دارای محدوده وزنی کاملا مناسب و نرمال هستند. این افراد باید تلاش کنند تا وزن خود را در همین محدوده ثابت نگهدارند که کمتر و بیشتر نشود.

25 الی 29.9

در این محدوده، افراد دارای مقدارهای متفاوتی اضافه وزن هستند. این اشخاص باید تمام تلاش خود را به کار گرفته و با رژیم‌های غذایی بی‌خطر و ورزش‌های متناسب، وزن خود را کاهش دهند. اشخاصی که در این بازه قرار می‌گیرند، راحت‌تر می‌توانند به میزان نرمال برسند. کاهش وزن برای این دسته اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه احتمال دارد در صورت بروز یک بیماری یا تغییر در وضعیت زندگی، وزن آن‌ها بیشتر شده و به دسته بعدی منتقل شوند.

بالاتر از 30

زمانی که عدد شاخص بالاتر از 30 باشد، مانند یک زنگ خطر برای افراد عمل می‌کند. در چنین حالتی فرد باید برای کاهش وزن خود اقدام کند؛ چراکه ممکن است سلامتی او به خطر بیفتد.

همان‌طور که در جدول ذکر کردیم، افراد با شاخص بالاتر از 30، به سه دسته چاق معمولی، چاقی شدید و چاقی بسیار شدید تقسیم می‌شوند. در صورتی که عدد شاخص در محدوده چاقی شدید و بالاتر قرار بگیرد، فرد می‌تواند از طریق عمل‌های جراحی موجود برای لاغری اقدام کند.

 

خطرات اضافه وزن و چاقی

بدون شک بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که اضافه وزن و چاقی، از تهدیدهای بزرگ سلامتی هستند و می‌توانند تأثیرات بسیار مخربی بر روی آن بگذارند. چنین افرادی، همواره از مشکلات متعدد و مختلفی رنج می‌برند که در این قسمت به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • چربی خون بالا
  • فشارخون بالا
  • دیابت نوع 2
  • آرتروز استخوانی
  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • سکته
  • بیماری کیسه صفرا
  • مشکلات معده
  • اختلالات خواب
  • برخی از سرطان‌ها
  • مشکلات زانو و مفاصل

برای اینکه از این خطرات و بیماری‌های احتمالی به دور باشید، باید بعد از محاسبه اضافه وزن، تمام تلاش خود را در راستای کاهش شاخص BMI بکنید. این کار به چند روش اصولی انجام می‌شود که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین راهکارها برای کاهش شاخص BMI

بعد از اینکه با محاسبه اضافه وزن خود، از میزان چاقی خود اطلاع پیدا کردید؛ باید در راستای کم کردن وزن اقدام کنید. از طریق روش‌های زیر در این راستا می‌توانید اقدام کنید.

1. ورزش

هر ورزشی که در راستای تغییر وضعیت جسمی خود انجام دهید، مفید و ثمربخش است. اگر می‌خواهید بتوانید در مدت کوتاهی، وزن خود را کاهش داده و در محدوده نرمال قرار بگیرید، از ورزش‌های هوازی استفاده کنید.

این ورزش‌ها مانند چربی سوز عمل کرده و کالری‌های اضافی را از بین می‌برند. در این حالت میزان سوخت و ساز بدن، حتی چند ساعت بعد از ورزش نیز در سطح بالا باقی می‌ماند و به چربی سوزی بیشتر کمک می‌کند.

2. رژیم غذایی سالم

رژیم‌های غذایی سخت و سرخودانه، می‌توانند تأثیر سوء روی سلامتی و اضافه وزن شما بگذارند. بهترین کار در این راستا، مراجعه به یک متخصص تغذیه و دریافت یک رژیم اصولی و متناسب با وضعیت جسمانی خودتان است.

یک رژیم غذایی سالم برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر، باید سرشار از مواد غذایی مقوی و مغذی، میوه‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌های سالم، غلات، حبوبات و … باشد. کم کردن قند یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید در این راستا انجام داده و تأثیر آن را در کوتاه‌مدت ببینید.

3. سبک زندگی سالم

شما باید بتوانید عادات مخرب را از زندگی خود حذف کرده و به جای آن‌ها عادات مفید را جایگزین کنید. بهترین کار، دوام طولانی این عادت‌های جدید است تا بتوانید تأثیر آن‌ها را در زندگی خود ببینید.

شب‌ها زودتر بخوابید و سعی کنید صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید تا روز پرنشاط‌تری داشته باشید. یک جا نشستن را کنار گذاشته و تبدیل به یک فرد فعال شوید. این اقدامات کوچک، می‌توانند تأثیر زیادی بر روی متعادل‌سازی شاخص BMI و همچنین تثبیت آن در حالت نرمال داشته باشند.

 

سخن پایانی

محاسبه اضافه وزن، یکی از اقدامات مهمی است که هر فرد در دوره‌های مختلف زندگی خود انجام دهد تا از شرایط جسمانی خود اطلاع پیدا کند. زمانی که وزن و قد فرد کاملا با یکدیگر متناسب باشند، فرد در حالت نرمال قرار گرفته و خطری از این‌ سمت، سلامتی او را تهدید نمی‌کند.

یکی از روش‌های محاسبه اضافه وزن، شاخص BMI است که در قسمت‌های قبلی، فرمول این شاخص و میزان اهمیت آن را ذکر کردیم. از طریق تفسیر عدد به‌دست‌آمده در این فرمول، می‌توان به میزان اضافه وزن در افراد پی برد.

وب‌سایت مرکزش، یک سایت جامع و کامل با ابزارهای متنوع و مختلف است که در زمینه‌های متفاوت از جمله محاسبه میزان اضافه وزن، به شما کمک کند. ابزارهای موجود در این وب‌سایت در دسته‌های مختلف مانند ماشین‌حساب، مالی، زمان، سلامتی، نقشه‌کشی و … قرار گرفته‌اند که شما می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها کمک بگیرید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *