زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

بهترین ضد آفتاب با SPF مناسب پوست من

عجله داری و باید تا چند دقیقه دیگر خودت را سر قرار با دوستت برسانی؟! وقت نداری کرم ضد آفتاب به صورتت بزنی؟ لطفا همین حالا با دوستت تماس بگیر و قرار را نیم ساعت عقب بینداز. ضد آفتاب با هیچ‌کس شوخی ندارد، خروج از خانه، آن هم بدون ضد آفتاب؟ اصلا! محافظت از پوست در برابر تابش نور خورشید، چه در تابستان و چه در زمستان، امری بسیار ضروری است. آفتاب‌سوختگی تنها مشکلی نیست که ممکن است در مواجه با آفتاب دچارش شوید، بلکه مشکل اصلی، مسئله‌ای کاملا پنهان است که اثرات آن سال‌ها بعد به چشم خواهد آمد. مهم‌ترین مشکلاتی که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در برابر آفتاب ایجاد می‌شود، بروز جوش و آکنه، پیری زودرس پوست و بیماری‌های پوستی مثل سرطان پوست است. برای همین هم تمام متخصصان پوست استفاده مرتب از ضد آفتاب را به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر روتین مراقبت از پوست به همه توصیه می‌کنند.

با تمام این توضیحات، با اطمینان می‌توان گفت که بهترین ابزار برای جلوگیری از مشکلات ناشی از اشعه خورشید، استفاده از کرم ضد آفتاب است. اما انتخاب محصول مناسب و درست از بین صدها برند با ویژگی‌های مختلف کمی سخت و گیج‌کننده است. این مطلب قرار است راهنمایی کامل برای شما باشد تا با انواع ضد آفتاب و ویژگی‌های آن آشنا شوید و در نهایت شما را در خرید بهترین ضد آفتاب همراهی کنیم.

ترکیبات کرم ضد آفتاب

قبل از شروع هر بحثی بهتر است کمی درباره رایج‌ترین ترکیبات در کرم ضد آفتاب و نحوه عملکرد آن‌ها صحبت کنیم. اکثر کرم‌های ضد آفتاب حاوی چندین ماده فعال برای محافظت از پوست در برابر هر دو نوع اشعه فرابنفش UVA و UVB هستند. به‌طورکلی این ترکیبات به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: مسدودکننده‌های فیزیکی و جاذب‌های شیمیایی. رایج‌ترین مسدودکننده در کرم‌های ضد آفتاب، تیتانیوم‌دی‌اکسید و یا زینک‌اکساید هستند. این مواد نوعی مانع فیزیکی بین پوست و اشعه ماورابنفش ایجاد می‌کنند. به عنوان جاذب‌های شیمیایی نیز می‌توان به اکسی‌بنزون، هموسالات و… اشاره کرد، جاذب‌های شیمیایی نیز اشعه‌های مضر را جذب می‌کنند تا مانع از جذب آن توسط پوست شوند.

در کنار ترکیبات فعال، کرم‌های ضد آفتاب دارای مواد اولیه غیرفعال نیز هستند که بسته به مواردی هم‌چون برند، نوع ضد آفتاب (مخصوص کودکان یا بزرگسال و…) متفاوت هستند. علاوه‌بر این موارد، هر کرم ضد آفتاب ممکن است دارای آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های مختلف، مواد نگهدارنده، نرم‌کننده، عطر و اسانس نیز باشد.

چه تفاوتی بین اشعه UVA و UVB وجود دارد؟

اشعه‌های UVA و UVB، دو نوع از اشعه‌های ماورابنفش خورشید هستند که به سطح زمین می‌رسند. تفاوت این دو اشعه در میزان نفوذ آن‌ها به پوست است. اشعه UVB نفوذ کم‌تری نسبت به اشعه UVA دارد. اشعه UVB به اشعه آفتاب‌سوختگی معروف است و در طرف مقابل اشعه UVA به اعماق پوست نفوذ می‌کند و علاوه‌بر ایجاد جوش و چین‌وچروک، آسیب‌های جدی به آن وارد می‌کند. هر دو نوع اشعه نیز در طولانی‌مدت منجر به بروز سرطان پوست و بیماری‌های پوستی می‌شوند.

درجه‌بندی SPF به چه معناست؟

اصطلاح SPF مخفف Sun Protection Factor  است که به معنی فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. این معیار، میزان محافظت کرم ضد آفتاب را در برابر اشعه UVB نشان می‌دهد. به‌طورکلی SPF مناسب پوست عدد 15 به بالا است. طبق بررسی‌های انجام‌شده، SPF کم‌تر از 15 محافظت بسیار کم، SPF15 دارای محافظت متوسط، SPF30 دارای محافظت خوب و SPF50 به بالا دارای محافظت عالی است. اکثر متخصصین SPF30 را به عنوان حداقل SPF موثر به همه توصیه می‌کنند.

جالب است بدانید کرم ضد آفتاب با SPFهای مختلف، هرگز به طور کامل مانع از جذب اشعه UVB نمی‌شود و در بهترین حالت تا 98% از نفوذ آن جلوگیری می‌کند. البته در کنار این معیار، عوامل دیگری مانند شرایط آب‌وهوا، ساعات روز، نوع پوست و موارد دیگر روی میزان محافظت کرم تاثیرگذار است.

در صورتی که می‌خواهید کرم شما از پوستتان در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کند باید محصولی انتخاب کنید که علاوه بر SPF، در دسته طیف گسترده قرار بگیرد. ضد آفتاب‌های طیف گسترده علاوه بر محافظت در برابر UVB، اشعه‌های UVA را نیز مسدود می‌کند.

چه کسانی به ضد آفتاب نیاز دارند؟

یکی از سوالات رایجی که درباره استفاده از ضد آفتاب وجود دارد این است که به‌طور کلی از چه سنی باید ضد آفتاب را در روتین مراقب از پوست خود قرار دهیم. همه افراد بالای 6 ماه بهتر است به‌طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنند. نوزادان به خاطر پوست لطیف و حساسی که دارند، بیشتر از بزرگسالان در معرض عوارض جانبی اشعه ماورابنفش خورشید هستند. برای همین مصرف روزانه این محصول گام مهمی برای مراقبت از پوست به‌شمار می‌رود. توجه داشته باشید که هنگام شنا در فضای باز بهتر است ضد آفتاب خود را خیلی سریع در تمام سطح بدن خود تمدید کنید.

چگونه و چه زمانی از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

زمان و چگونگی استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که در حفاظت از پوست مطرح است. شما حتما باید 15 تا 20 دقیقه قبل از خروج از منزل، کرم را روی پوست تمیز و خشک بمالید. در هنگام استفاده، از دست‌ها و گردن خود فاقل نشوید چون اشعه‌های فرابنفش برای پوست سراسر بدن مضر است. برای محافظت کامل از پوست خود، ضد آفتاب را هر دو ساعت یک‌بار تمدید کنید. هنگام استفاده کرم، دست‌ودل‌باز باشید، در میزان ضد آفتاب مصرفی خود قناعت نکنید زیرا تمام سطح پوست باید به خوبی از کرم پوشیده شود.

در کنار مسائلی که توضیح دادیم، هنگام خرید کرم ضد آفتاب حتما به تاریخ انقضای آن توجه داشته باشید، در صورتی که رنگ و بافت ضد آفتاب تغییر کرده بود، از مصرف آن خودداری کنید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند مقدار ضد آفتابی که استفاده می‌شود با رنگ پوست در ارتباط است. واقعیت این است که متخصصین به همه، فارغ از رنگ پوستشان، استفاده از ضد آفتاب را اکیدا توصیه می‌کنند. اما با این حال سرطان پوست در افرادی که پوست تیره‌ای دارند رایج‌تر است و یا برخی از افراد با پوست روشن مستعد آفتاب‌سوختگی  بیشتری هستند، برای همین هم فرقی نمی‌کند چه نوع و چه رنگ پوستی داشته باشید، این کرم تحت هر شرایطی از پوست شما در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

انواع ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب از تنوع زیادی برخوردار است و علاوه بر مقدار SPF که پیش از این به‌طور کامل شرح داده شد، با توجه به بافت، کارکرد و پوست انواع مختلفی دارد. هنگام خرید باید توجه داشته باشید که نیاز خود را در هرکدام از این بسته‌بندی‌ها بررسی و تعیین کنید.

انواع ضد آفتاب بر اساس نوع پوست

ضد آفتاب با توجه نوع پوست برای پوست چرب، خشک، معمولی و مختلط به صورت جداگانه تولید می‌شود. شما می‌توانید با در نظر گرفتن نوع پوست خود، ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنید.

انواع ضد آفتاب بر اساس کاربرد

کرم‌های ضد آفتاب با کاربردهای مختلفی عرضه شده‌اند که این موارد عبارتند از: ضد آفتاب رنگی، ضد آفتاب بی‌رنگ، ضد آفتاب دور چشم، ضد آفتاب کودک، ضد آفتاب مخصوص آقایان، ضد آفتاب مخصوص بدن و…

انواع ضد آفتاب بر اساس بافت محصول

ضد آفتاب ممکن است در شکل و بافت مختلف شود. هر مصرف‌کننده‌ای می‌تواند محصولی انتخاب کند که با استفاده از آن حس بهتری دارد. انواع باف ضد آفتاب شامل کرم، اسپری، ژل، لوسیون، ژل‌کرم، فلوئید و… است که از این بین، کرم رایج‌ترین نوع محسوب می‌شود.

انواع ضد آفتاب بر اساس خواص

کرم ضد آفتاب علاوه‌بر خاصیت اصلی خود که محافظت از پوست در برابر آفتاب است، می‌تواند خواص تکمیلی دیگری نیز داشته باشد. این نوع کرم‌ها برای مصرف‌کننده به‌نحوی یک تیر و چند نشان به حساب می‌آید، زیرا به جای استفاده از چند محصول مراقبتی، از یک محصول با ویژگی‌های مختلف بهره‌مند می‌شود. از جمله انواع ضد آفتاب بر اساس خواص، می‌توان به ضد آفتاب ضدآکنه و ضد جوش، ضد آفتاب ویتامینه، ضد آفتاب آبرسان، ضد آفتاب ضدتعریق، ضد آفتاب ضدلک، ضد آفتاب حاوی ویتامین سی، ضد آفتاب تغذیه‌کننده و… اشاره کرد.

جمع‌بندی

همان‌طور که به‌طور کامل توضیح داده شد، حالا دیگر درباره تمام ویژگی‌های مهم کرم ضد آفتاب و کاربردهای آن اطلاعات کافی دارید. بنابراین می‌توانید محصول سازگار با پوست خود را به راحتی تهیه کنید. توجه داشته باشید که حداقل SPF که باید هنگام خرید ضد آفتاب در نظر بگیرید، SPF30 است. برای محافظت از پوست خود برابر هر دو نوع اشعه ماورابنفش آفتاب، حتما به عنوان طیف گسترده روی بسته‌بندی محصول توجه کنید. در کنار تمام این موارد، بسیاری از مردم محافظت از لب‌های خود را در برابر آفتاب فراموش می‌کنند. برای تکمیل این روتین می‌توانید از بالم مخصوص لبی استفاده کنید که SPF داشته باشد.

 

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *