زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

فیزیوتراپی ام اس با انواع تمرینات فیزیوتراپی

فیزیوتراپی ام اس توسط فیزیوتراپیست حرفه‌ای و مجرب به کاهش علائم و عوارض این بیماری بسیار کمک می‌کند. ام‌ اس یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غلاف میلین که وظیفه محافظت از فیبرهای عصبی مغز، نخاع و بینایی را بر عهده دارد، حمله می‌کند. در نتیجه آسیب دیدن غلاف میلین موجب بروز مشکلات جدی در سیستم عصبی می‌شود. هنوز محققان علت دقیق بیماری ام اس را کشف نکرده‌اند ولی طبق مطالعات انجام شده، دلایل بروز این بیماری را عوامل محیطی و ژنتیکی می‌دانند. روش‌های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارد که فیزیوتراپی ام اس یکی از موثرترین روش‌ها جهت کاهش علائم این بیماری محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا به تاثیرات فیزیوتراپی بر بیماری ام اس بپردازیم.

بیماری ام اس چیست

ام اس نوعی بیماری مزمن خود ایمنی است که امروزه افراد زیادی درگیر آن هستند. در این بیماری، سیستم عصبی به بافت‌های طبیعی بدن حمله کرده و باعث بروز مشکلات زیادی در فرد می‌شود. این بیماری زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و آنها را از انجام فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد. این بیماری بسته به شدت آن موجب بروز علائم مختلفی در فرد می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی و ضعف عضلات
  • مشکل در راه رفتن و تعادل
  • اسپاسم پاها و بازوها
  • مشکلات مثانه و روده، مانند فوریت یا نشت ادرار
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکلات عاطفی
  • مشکلات بینایی از جمله کنترل حرکات چشم، دید مضاعف و تاری
  • سرگیجه
  • مشکلات گفتاری

فیزیوتراپی پاسداران

روش‌های درمانی بیماری ام اس

هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد ولی می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و به کاهش علائم آن کمک کرد. با توجه به اینکه این بیماری در افراد مختلف با علائم متفاوتی خود را نشان می‌دهد؛ به همین دلیل متخصص با توجه به میزان پیشرفت، درمان‌های مختلفی را تجویز می‌کند. از روش‌های درمانی برای بیماری ام اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجویز برخی از داروها می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک شایانی نماید. به‌ طور مثال تجویز ویتامین دی و هم چنین کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزولون به کاهش علائم و کنترل این بیماری کمک می‌کند.
  • یکی دیگر از روش‌های درمانی استفاده از مکمل‌های غذایی و رژیمی است. همانطور که می‌دانید تغذیه نقش مهمی در سلامت بدن دارد و مطمئنا داشتن یک برنامه غذایی مخصوص می‌تواند به افراد مبتلا به ام اس در کنترل این بیماری کمک کند.
  • انجام ورزش‌های سبک مثل پیاده روی و شنا، تاثیر بسیاری در کنترل این بیماری دارد. افراد مبتلا به ام اس با قرار دادن برنامه پیاده روی در طول روز می‌توانند از پیشرفت این بیماری در آینده جلوگیری کنند.
  • افرادی که درگیر این بیماری هستند با مشکلات روحی زیادی مواجه می‌شوند که مراجعه به روانشناس می‌تواند به آنها بسیار کمک کند.
  • فیزیوتراپی ام اس هم یکی از روش‌های موثر برای کاهش علائم و عوارض این بیماری مزمن است که در ادامه به تاثیرات آن بر ام اس می‌پردازیم.

درمان ام اس با فیزیوتراپی

یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به ام اس درگیر آن می‌شوند ضعف عضلانی، عدم تعادل در راه رفتن و عدم هماهنگی بدن است. این افراد معمولا نمی‌توانند به درستی راه بروند و برخی از آنها مجبور به استفاده از عصا یا واکر نیز می‌شوند. فیزیوتراپی ام اس به تقویت عضلات کمک کرده و با افزایش گردش خون منجر به بهبود حرکات مفصلی می‌گردد. هم چنین تقویت عضلات در افراد ام اس از بروز آتروفی عضلانی جلوگیری کرده و تاثیر مثبتی بر ضعف حرکاتی آنها می‌گذارد. توجه داشته باشید که فیزیوتراپی ام اس باید توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود زیرا علام و پیشرفت این بیماری در افراد متفاوت است و نمی‌توان یک تمرین خاص را برای همه تجویز کرد. فیزیوتراپیست ابتدا فرد مبتلا به ام اس را معاینه کرده تا میزان ضعف و قدرت عضلات را بررسی کند. سپس با توجه به شرایط بیمار، برنامه ورزشی خاصی را به او ارائه می‌دهد.

انواع تمرینات فیزیوتراپی ام اس

فیزیوتراپی بیماران ام اس شامل تمرینات کششی، هوازی و قدرتی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

حرکات کششی برای افراد ام‌ اس

از جمله تمرینات بیماری ام اس که برای افراد تجویز می‌شود، حرکات کششی است. تمرینات کششی موجب افزایش انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها شده و به انجام فعالیت روزانه فرد کمک می‌کند. نکات مهم هنگام انجام حرکات کششی شامل موارد زیر است:

  • در طول روز حداقل ده دقیقه وقت خود را صرف انجام حرکات کششی کنید.
  • حتما قبل از انجام حرکات کششی، بدن خود را گرم کرده تا از بروز آسیب‌دیدگی جلوگیری شود.
  • هر حرکت کششی را به آرامی و به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه انجام دهید.

حرکات هوازی در فیزیوتراپی ام اس

تمرینات هوازی که برای افراد مبتلا به ام اس توصیه می‌شود شامل شنا، دوچرخه سواری، ایروبیک و پیاده روی است.

  • فیزیوتراپیست با توجه به شرایط بیمار حداقل ۱۵۰ دقیقه تمرینات هوازی را در طول هفته تجویز می‌کند.
  • تمرینات هوازی باید به آرامی افزایش یابد. افراد دچار ام اس لازم نیست از همان روز اول، فعالیت هوازی را به شدت انجام دهند بلکه باید به تدریج زمان انجام این تمرینات را افزایش بدهند.
  • افرادی که وقت کافی برای انجام این تمرینات را ندارند می‌توانند در طول روز در بازده های زمانی ده دقیقه‌ای این حرکات را انجام دهند.

تمرینات قدرتی در بیماران ام اس

یکی دیگر از بخش‌های مهم تمرینات فیزیوتراپی ام اس، تمرینات قدرتی است.

  • متخصص فیزیوتراپی حداقل هفته‌ای دوبار انجام حرکات قدرتی را توصیه می‌کند.
  • تمرینات قدرتی معمولا در برنامه فیزیوتراپی ام اس گنجانده می‌شود؛ زیرا نقش مهمی در تقویت عضلات دارند.

کلینیک فیزیوتراپی دایان

همانطور که مطالعه کردید فیزیوتراپی بیماران ام اس باید توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود تا بر اساس شرایط بیمار، بهترین حرکات و تمرینات ارائه شود. فیزیوتراپی دایان متشکل از کادری مجرب و برخوردار از پیشرفته‌ترین تجهیزات، خدمات باکیفیتی را ارائه می‌دهد. جهت مشاوره فیزیوتراپی ام اس می‌توانید به فیزیوتراپی قیطریه مراجعه کرده تا برنامه و تمرینات لازم با توجه به شرایط جسمانی فرد تجویز شود. هم چنین افرادی که امکان مراجعه حضوری به کلینیک را ندارند می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی ام اس در منزل برخوردار شوند.

کلام پایانی

بیماران مبتلا به ام اس دچار مشکلات زیادی از جمله ضعف حرکتی، عدم تعادل در راه رفتن، لرزش عضلات و غیره می‌شوند. فیزیوتراپی ام اس توسط متخصص منجر به کاهش علائم و بهبود وضعیت جسمانی فرد می‌شود. توجه داشته باشید که تمرینات بیماری ام اس باید توسط فیزیوتراپیست حرفه‌ای و با توجه به شرایط فرد تجویز شود.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *