زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

نشانه های لکنت زبان در کودکان، علت و درمان آن چیست؟

لکنت زبان در کودکان چیست و چطور تشخیص داد می‌شود؟ چطور باید با لکنت زبان کودک برخورد کرد؟ درمان لکنت زبان کودکان به چه شکل است؟ در این مطلب می‌توانید با جواب تمام سؤال‌هایتان در رابطه با لکنت زبان کودکان آشنا شوید.

لکنت زبان کودکان

گرفتگی زبان یا لکنت زبان در کودکان  یک اختلال گفتاری است. کودکی که لکنت دارد با اینکه می داند دقیقا چه می خواهد بگوید به یکباره خود را در حالِ تکرار ، قفل یا کشیده گویی صداها می بیند. این در حالی است که قبلا این مشکل را نداشته و پس از وقوع یک حادثه مشخص یا نامشخص بروز می کند.

گرفتگی زبان می تواند پس از ترس شدید، از دست دادن یکی از عزیزان کودک ، تولد یک فرزند دیگر یا حادثه ای نامشخص بروز کند. با اینکه گرفتگی زبان کودکان پس این حادثه دیده شده است هنوز ثابت نشده است که ترس علت لکنت زبان کودکان است و این اشتباه است که ترس را علت آن بدانیم.

متاسفانه تحقیقات مختلف ، هنوز نتوانستند یک علت مشخص برای بروز گرفتگی و قفل شدگی گفتار پیدا کنند. برخی از تحقیقات ارتباطی بین ژنتیک و ویژگی های شخصیتی در بین این کودکان پیدا کرده اند.

شناسایی علت لکنت زبان

ژنتیک یکی از عوامل بروز لکنت زبان است. وجود این مشکل در سایر افراد خانواده احتمال ابتلای کودک را بالا می‌برد. اما بعضی کودکان در فرایند تکلم و تعاملات مغزی دارای مشکلاتی در ماهیچه‌ها و اندام‌های مورد نیاز در گفتار هستند. این نقص‌های جسمانی ممکن است در اثر ضربه به مغز نیز به وجود آید.

نگرانی، اضطراب و ترس از جر و بحث از دیگر علل بروز لکنت زبان در کودکان می‌باشند. حضور کودک در یک محیط متشنج (مثل دعواهای والدین) نیز بر سلامت روان کودک تاثیر می‌گذارد. مشاوره کودک با بررسی عوامل مختلف علاوه بر درمان لکنت زبان به رفع و حل علل بروز لکنت نیز می‌پردازد.

لکنت در کودکان چقدر جدی است؟

لکنت زبان اختلالی است که حدود 5 تا 10 درصد از کودکان گریبان گیر آن شده و باعث ایجاد نگرانی برای آن ها و خانواده هایشان می شود. خوشبختانه این اختلال در بیشتر کودکان آن ها را همراهی نکرده و خصوصا کسانی که اقدام درمانی به موقع کرده اند در بزرگ‌سالی مشکلی نخواهند داشت.

البته طبق اطلاعاتی که از انجمن ناشنوایان و سایر بیماری های ارتباطی(NIDCD) به دست آمده است تا یک چهارم از کودکانی که بهبود پیدا نکرده اند متأسفانه در بزرگ‌سالی هم این مشکل را خواهند داشت. که می تواند در کل زندگی فرزندتان تاثیر منفی داشته و اعتماد به نفش آن را در طول تحصیل و زندگی کم خواهد کرد.

پس اگر کودکتان دچار لکنت زبان شده است و یا در خانواده تان سابقه ی این اختلال را دارید این مقاله را تا انتها بخوانید.

تشخیص لکنت زبان در کودکان

برای این کار نیاز به هیچ آزمایش تهاجمی ای نمی باشد و یک آسیب شناس گفتاری یا گفتار درمانگر می تواند آن را تشخیص دهد. البته خود کودک یا اطرافیان او می توانند متوجه ناتوانی او در تکلم صحیح هجا ها شوند و جهت درمان آن توسط گفتار درمانگر اقدام کنند.

علائم لکنت زبان کودک کدامند

لکنت زمانی اتفاق می‌افتد که ناروانی‌های کلامی در حجم زیاد و بیشتری از گفتار به وجود بیاید. مدت لکنت در گفتار فرد نیز می‌تواند از نیم ثانیه تا نیم دقیقه طول بکشد و معمولاً در بیشتر موقعیت‌ها همراه با تنش عضلانی است. مشخص‌ترین علامت لکنت زبان همان مکث و وقفه‌ در گفتار است که همه ی ما به راحتی تشخیصش می‌دهیم. اما برخی از خصوصیات و علائم لکنت شامل یک یا تعداد بیشتری از موارد زیر خواهد بود:

  • تکرار صداها، یک بخش از کلمات یا کل کلمه
  • کشیدن صداها، بروز مشکل در بیان کلمه که در این حالت زبان در وضعیتی قرار می‌گیرد که چند ثانیه طول می‌کشد تا کلمه مورد نظر را بیان کند و کودک پس از کمی تلاش می‌تواند کلمه مورد نظر را به طور کامل بیان کند.
  • استفاده از برخی صداها یا کلمات از قبیل ‘ام، خب، مثل’ که کودک عمداً از آن استفاده می‌کنند تا بتواند برای بیان کلمه مورد نظر خود آماده شود.
  • مکث کردن به مدت طولانی
  • ناامیدی به علت تلاش زیاد برای صحبت کردن
  • علائم و نشانه‌های ثانویه از قبیل چشمک زدن، حالات خاص صورت یا تکان دادن پاها در هنگام تلاش برای بیان کردن کلمات

درمان لکنت زبان با گفتار درمانی

بسیاری از والدین تمایلی به انجام گفتار درمانی کودکان دچار لکنت زبان خود ندارند زیرا نمی خواهند خودآگاهی فرزند خود را در مورد اختلال گفتاری اش افزایش دهند. کارشناسان معتقدند که اگر فرزند شما بیش از 3 سال سن دارد و سه تا شش ماه است که لکنت دارد ، احتمالاً باید به دنبال ارزیابی گفتار باشید. این به این دلیل است که کودک مبتلا به لکنت زبان شما ممکن است بیش از یک مشکل رشد موقتی داشته باشد. یک متخصص گفتار درمانی را که در زمینه لکنت زبان تخصص دارد پیدا کنید. درمانگر می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا فرزند شما به مداخله نیاز دارد یا خیر.

اکثر کودکان مبتلا به لکنت طولانی مدت می توانند از گفتاردرمانی بهره مند شوند. در برخی موارد ، مشکل به طور کامل برطرف شده و در موارد دیگر ، بسیار بهتر می شود. نتیجه نهایی هر چه باشد ، گفتاردرمانی اعتماد به نفس فرزند شما را افزایش می دهد زیرا او یاد می گیرد چگونه لکنت زبان خود را مدیریت کرده و مهارت های گفتاری اش را بهبود بخشد.

کلینیک گفتار درمانی رسا با کادری مجرب با آدرس اینترنتی RehabHouse.ir آماده مشاوره رایگان به شماست همین الان باهاشون تماس بگیرین! قطعا کمکتان خواهیم کرد!

تعداد ، مدت و هزینه جلسات درمانی

میزان جلسات لکنت درمانی مورد نیاز و مدت زمان لازم با یکدیگر مرتبط بوده و معمولاً برای هر کودک متفاوت است. تصمیم گیری در مورد میزان نیاز به درمان و فواصل زمانی بین جلسات معمولاً پس از ارزیابی لکنت انجام می شود.

پس از اتمام مراحل ارزیابی ، آسیب شناس گفتار نتایج را برای شما توضیح می دهد و با هم می توانید در مورد مدت زمانی که می توانید انتظار داشته باشید فرزندتان تحت معالجه قرار گیرد و فواصل زمانی بین جلسات ، صحبت کنید. طول و میزان درمان به میزان نیاز کودک ، نوع درمان و شدت مشکل لکنت بستگی دارد.

آیا لکنت زبان درمان دارویی دارد؟

به نقل از مجله ی healthline تاکنون وجود دارویی که بتواند لکنت زبان را کاهش دهد به اثبات نرسیده است. با این حال تحقیقات اخیر حاکی از آن است که افزایش فعالیت ( hyperactivity) در ماهیچه های کنترل کننده ی گفتار وجود دارد و دارو هایی که این فعالیت زیاد را آهسته تر می کنند می توانند مفید باشند.

اگر تشخیص داده شود که علت لکنت زبان، اضطراب و استرس در کودک است برای او داروهای آرام بخش تجویز می‌شود تا از این طریق لکنت زبان او بهبود پیدا کند.

توصیه هایی به والدین در لکنت کودک

برخی از استراتژی‌های کمک کننده که به کودک مبتلا به لکنت زبان در مدرسه و پیش دبستانی و منزل کمک می‌کنند به شرح زیر می‌باشد:

  • به کودک زمان و فضای کافی برای آنچه که می‌خواهد بگوید را بدهید.
  • به او اطمینان خاطر بدهید که به اندازه کافی به او فرصت می‌‌دهید تا آنچه که می‌‌خواهد بگوید را بیان کند.
  • کاهش فعالیت و صداهای محیط منزل در هنگام صحبت کردن کودک مثلاً خاموش کردن تلویزیون یا قطع کردن موسیقی
  • گوش دادن به کودک هنگامی ‌که حرف می‌زند و توجه کامل به او
  • اجتناب از اصلاح کردن جملات کودک یا توجه کردن به لکنت او
  • اجتناب از قطع کردن صحبت کودک و تحمیل کردن نظر خود به او مبنی بر فکر کردن مجدد و تلاش برای درست بیان کردن جملات خود
  • نشستن در کنار کودک و هم قد شدن با او هنگامی ‌که صحبت می‌کند و نشان دادن علاقه خود به صحبت‌های او و ایجاد ارتباط چشمی‌
  • تحسین کردن کودک در هنگام روان صحبت کردن

 

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما والدین محترم مفید بوده و از نگرانی شما کاسته باشد. اگر کودک دلبند شما نشانه های لکنت زبان ذکر شده را دارد کلینیک گفتار درمانی رسا با کادری مجرب با آدرس اینترنتی www.RehabHouse.ir آماده مشاوره رایگان به شماست همین الان باهاشون تماس بگیرین!

 

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام پسر من 3 سالشه میخاد حرف بزنه خیلی حرفاشو میکشه و من من می کنه آیا باید به پیش گفتار درمانگر ببرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *