زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

سیاستگذاری مراکز MMT

در سال 1950 که برای اولین بار واژه “بیمار” برای توصیف افرادی که سومصرف مواد داشته اند استفاده شد زمان زیادی طول کشید تا افکار عمومی اعتیاد را به عنوان یک بیماری بشناسد.

در اغلب مواقع مصرف­کنندگان مواد یک جمعیت پنهان هستند که گردآوری اطلاعات در مورد ویژگی­های آنها را مشکل می­سازد. بنابراین اطلاعات درباره موارد شناسایی­شده، یعنی افرادی که جهت درمان به مراکز درمان سوء­مصرف مواد مراجعه می­کنند، می­تواند دریچه ای رو به مشکلات پنهان مواد باشد. سیاست­گذاری برنامه­های درمان سوء­مصرف این اطلاعات می­تواند نشان دهد که کدام بخش­های جمعیت بیشتر تحت تاثیر مشکلات مواد قرار گرفته­اند و مراکز سومصرف مواد یا MMT به عنوان مرجع علمی معتبر و قابل استناد می باشند.

شاخص­های تقاضای درمان ، میزان استفاده سالانه از خدمات درمانی را می­سنجند. نیاز به اندازه­گیری شاخص­های تقاضای درمان،تامین اطلاعات مطمئن و قابل مقایسه درباره خدمت­گیرندگان و خصوصیات و ویژ­گی­های آنها بسیار مهم است.  چند دهه مبارزه با ورود مواد مخدر به كشور، نتوانسته است رشد صعودي مـصرف مـواد مخدر را متوقف سازد.. نتيجة عملي صرف بودجـه هـاي كـلان بـراي مبارزه با ورود اين ماده به درون كشور را ميتوان به خوبي، در آمارهـا مـشاهده كـرد. ميـزان رشد سوءِمصرف مواد مخدر هنوز مثبت است

سوءِمصرف مواد مخـدر را همچـون هـر پديـدة ديگـر اجتمـاعي، ميتوان در چندين سطح بررسي كرد. پاره اي پـژوهشهـا آن را در سـطح كـلان و در كـل كشورمدنظر قرار ميدهد و بخشي ديگر در سطح سازمانها و گروهها و نهادهاي اجتماعي؛

فعالیت حدود 6 هزار مرکز متادون درمانی در کشور، فعالیت پزشکان در این مراکز حدود 20 هزار روانشناس و مددکار اجتماعی تحت الشعاع یکی از مهمترین نهاد اجتماعی در این رابطه می باشد ، که ارتباط مستقیم با انواع رویکردهای رفتاری و دارویی اعتیاد دارند.

از آنجایی که اغلب ترک مواد مخدر با عوارض جانبی ناخوشایند همراه است، سم زدایی اغلب با داروهای آگونیست که توسط پزشک در یک محیط بستری یا سرپایی تجویز می شود، مدیریت می شود و همچنین، داروهایی برای کمک به ترک مواد افیونی، بنزودیازپین ها، الکل، نیکوتین، باربیتورات ها و سایر آرام بخش ها نیز وجود دارد.

هر گونه اختلال در روند کاری این مراکز دو میلیون و سیصد و چهل هزار بیمار اعتیاد را دستخوش اختلالات خواهد کرد.

دکتر نسیم صادقی

پزشک- دانشجوی دکترای تخصصی مطالعات اعتیاد

 

www.instagram.com/herb_alplan

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *