زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

چطور با نظافت سرویس حمام از بروز مشکلات و بیماری ها جلوگیری کنیم؟

حمام مرکز تجمع باکتری هایی است که در بلند مدت ممکن است باعث بروز بیماری های متعددی شود. پس، تمیز کردن کامل سرویس حمام حتماً باید به صورت منظم انجام گیرد. از آنجا که این فعالیت چندان خوشایند نیست همه به دنبال سریع ترین و مؤثرترین راه برای انجام آن هستند!‌ در این مقاله اهمیت نظافت سرویس حمام و بهترین راه تمیز کردن تجهیزات موجود در حمام از جمله تمیز کردن شیرآلات با سرکه و تمیز کردن وان حمام و … آورده شده است.

 

مشکلات ناشی از عدم نظافت سرویس حمام در بلند مدت

عدم تمیز کردن به موقع حمام می‌تواند منجر به مشکلات بهداشتی و بیماری‌های مختلف شود. در صورتی که صاحب فرزندان خردسال یا کودکانی هستید، که به تازگی استحمام انفرادی را تجربه می کنند، این مشکلات دردسر بیشتری برای شما به وجود می آورند. در زیر تعدادی از مشکلات و بیماری‌های ناشی از عدم نظافت حمام آورده شده است:

  • باکتری، عفونت‌ و قارچ ها: حمام‌های ناپاک محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها فراهم می کنند. باکتری‌ها یکی از مهم ترین عوامل ایجاد عفونت‌های باکتریایی پوست هستند، که می توانند به راحتی از طریق خراش یا بریدگی وارد بدن شوند. علاوه بر این، قارچ ها نیز یکی دیگر از عوامل عفونت (عفونت های قارچی) هستند که به راحتی در محیط گرم و مرطوب حمام رشد و نمو می نمایند.
  • ویروس ها: بسیاری از ویروس ها، مانند آنفولانزا،‌کرونا و …، از طریق تماس با سطوح آلوده منتقل می شوند و یک حمام آلوده می تواند به منبع انتقال ویروس ها تبدیل شود.
  • بوی نامطبوع: تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها به علت عدم تمیزکاری ممکن است به بوی نامطبوع در حمام منجر شود که طبیعتاً آزاردهنده است.
  • ظاهر چرک و ناخوشایند: در صورت عدم نظافت دیوارها، سینک،‌ شیرآلات و سایر سطوح در حمام کم کم جرم و رسوبات آب نمایان می شود و از نظر ظاهری بسیار زننده است. ‍
  • مشکل عملکرد شیرآلات و علم دوش: رسوب و جرم آب علاوه بر اینکه ظاهر حمام و تجهیزات را شلخته و کثیف نشان می دهند،‌ باعث بروز مشکلات در عملکرد برخی تجهیزات به خصوص شیرآلات بهداشتی و علم دوش می شوند. وجود رسوب در برخی بخش های خارجی و داخلی شیرآلات و در سردوش علم حمام باعث گرفتگی، مسدود شدن مسیر عبور آب و در نهایت کاهش فشار آن می شود. برخی اوقات وجود رسوب در بخش های داخلی شیر ممکن است به عملکرد خشک و سفت دسته اهرمی نیز منجر شود.

در ادامه به نکات مهم در تمیز کردن برخی بخش های حمام پرداخته شده است.

تمیز کردن کاشی دیوار و کف

تمیز کردن دیوار و کف یکی از کارهای زمان بر در زمان تمیز کردن حمام است. برای انجام این کار می توانید از محلول سرکه سفید و آب لیمو استفاده کنید:

  1. مقداری سرکه سفید و آبلیمو را با کمی آب مخلوط کرده و در اسپری بریزید.
  2. محلول را به دیوار ها و کف اسپری کنید.
  3. 15 دقیقه صبر کنید و سپس این سطوح را با فرچه تمیز کنید.
  4. آبکشی را با آب داغ و به دقت انجام دهید. اگر کاشی های مورد استفاده در این بخش تیره است حتما در زمان آبکشی با یک ابر یا دستمال بر روی دیوار بکشید تا پس از خشک شدن اثری از محلول، به صورت لک های سفید، بر روی دیوار باقی نماند.

تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات حمام

یکی از مهم ترین تجهیزات حمام که هم از نظر ظاهری و هم از نظر عملکردی نقش بسیار مهمی دارد شیر اهرمی حمام است. شیر حمام معمولاً به صورت پیوسته در معرض قطره های آب قرار می گیرد و احتمال جرم گرفتن و رسوب بستن آن در بلند مدت بسیار بالاست. برای تمیز کردن شیرآلات میتوانید از مواد طبیعی مانند سرکه، آبلیمو و جوش شیرین استفاده کنید.

 

در هنگام برق انداختن شیرآلات، قاعدتاً استفاده از تمامی مواد شیمیایی که ماهیت خورندگی دارند، باعث وارد آمدن آسیب به لایه آبکاری شیرآلات می گردد. به طور مثال شوینده های صنعتی که برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی مورد استفاده می گیرند و یا اسید HCL یا همان جوهر نمک به دلیل قدرت بالای اسیدی خود می توانند به شدت به پوشش شیرآلات آسیب بزنند. استفاده از مایع سفید کننده مانند وایتکس و… که دارای خاصیت قلیایی (بازی) است نیز برای شستن شیرآلات مناسب نیست. این موارد نیز به جای براق کردن شیرآلات، لایه آبکاری را دچار آسیب دیدگی می کنند.

یکی از مؤثرترین روش های تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات تمیز کردن شیرآلات با سرکه است که به آبکاری آن نیز آسیبی وارد نمی کند. برای انجام این کار به روش زیر عمل کنید:

  1. در یک بطری اسپری سرکه سفید بریزید.
  2. سرکه را بر روی سطح شیرآلات اسپری کنید.
  3. 15 دقیقه صبر کنید تا سرکه بر روی جرم ها و لکه ها اثر بگذارد.
  4. شیر را آبکشی و آن را با دستمال نرم خشک کنید.

تمیزکردن وان حمام و توالت فرنگی

وان حمام یکی از تجهیزاتی است که به طور مستقیم با آب و سلول های مرده پوست در تماس قرار می گیرد. پس تمیز کردن آن از واجبات به حساب می آید. بهتر است این کار را به کمک مواد طبیعی انجام دهید و اگر جواب مورد نظر را نگرفتید به سراغ شوینده های صنعتی قوی تر مخصوص این کار بروید. برای تمیز کردن وان حمام مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا سرکه سفید را به کمک یک اسفنج و یا اسپری بر روی سطح وان پخش کنید.
  2. روی سطح وان نمک بپاشید.
  3. مدت 15 دقیقه صبر کنید تا ترکیب نمک و سرکه اثر کند.
  4. وان را آبکشی کنید تا محلول به خوبی پاک شود.

به کمک همین روش می توانید توالت فرنگی موجود در سرویس حمام را نیز نظافت کنید. در صورتی که به نتیجه دلخواه نرسیدید می توانید به سراغ تمیزکننده های شیمیایی و صنعتی مانند دامستوس و سایر سفیدکننده ها بروید. اما دقت داشته باشید حتماً پیش از مصرف آن را بر روی سطح کوچکی تست نمایید و در زمان مصرف از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

 

خلاصه

اگر بخواهید بهداشت محیط،‌ سلامت خود و عملکرد صحیح تجهیزات را حفظ کنید، نظافت امری گریز ناپذیر است! تمیز کردن سرویس حمام نیز به عنوان یکی از بخش های خانه که در معرض آلودگی های بیشتری قرار دارد باید به صورت منظم انجام شود. با استفاده از کمترین وسایل ممکن و کمک گرفتن از مواد طبیعی مانند سرکه می توانید شیرآلات بهداشتی را برق بیندازید، و یا مواد صنعتی مانند پودر لباس، تمیز کننده مَن، وایتکس و … می‌توانید کاسه توالت و کاشی های کف و دیوار را تمیز کنید. البته حتماً پیش از استفاده از شوینده های صنعتی اطمینان حاصل کنید این مواد آسیبی به سطوح مورد نظر نمی زنند.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *