زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

درمان انواع سوختگی با محصولات پیشرفته 2022

سوختگی

سوختگی نوعی آسیب به پوست یا بافت  است که در اثر انرژی حرارتی، الکتریکی، شیمیایی و الکترومغناطیسی بوجود می­‌آید و می­‌توان گفت این اتفاق ممکن است برای هر کسی در اثر یک سانحه یا بی‌­توجهی در محیط خانه، محل کار و هر مکان دیگری رخ دهد.

با توجه به علت، شدت و میزان سوختگی بدن، راه‌های درمانی خاصی برای درمان بکار می‌رود که خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم، پزشکان و پرستاران از روش­‌های علمی و کاربردی برای بهبود و درمان بیماران خود استفاده می­‌کنند.

لازم بذکر است که سوختگی مشکل بسیار جدی است که نه تنها برای بیمار درد را به همراه می­‌آورد بلکه ممکن است منجر به از دست دادن جان او شود.

برای درمان سوختگی چه کنیم؟

سوختگی­‌ها بر اساس میزان آسیبی که به پوست و بافت بدن وارد می‌­کنند یا به عبارت دیگر آن‌ها را درگیر می‌­کنند به سه درجه یک، دو و سه دسته­‌بندی می‌­شوند.

  •  سوختگی­‌های درجه یک یا سوختگی­‌های سطحی (درگیری لایه اپیدرم)  که بطور معمول در خانه و بیشتر برای کودکان و افراد مسن اتفاق می‌­افتد زمانی پیش می‌­آید که بدن شخص با یک وسیله داغ مثل اتو، شعله اجاق گاز، صاف­‌کننده مو و دیگر سطوح داغ تماس پیدا می‌­کند یا مایعات داغ مانند آب جوش و مواد غذایی خیلی گرم که بنا به دلیلی بر روی بدن فرد ریخته می‌­شود، اتفاق می‌افتد.
  • از دیگر سوختگی‌های درجه یک، آفتاب‌­سوختگی است که در این حالت سوختگی تأثیر خود را بر روی سطح پوست همراه با سوزش، قرمزی، تورم و درد نشان می‌­دهد و بدلیل اینکه فقط لایه بالایی پوست را درگیر (اپیدرم) و به عمق پوست آسیبی وارد نمی‌­کند آن را سطحی و درجه یک می‌­گویند. در چنین مواقعی درمانگران از محلول های آنتی سپتیک ، پانسمان های رطوبت دهنده و ضد التهاب برای  درمان سوختگی استفاده می‌­کنند.
  • اینکه در برخی موارد ممکن است سوختگی­‌های درجه یک، طول درمان بیشتری از حالت معمول آن داشته باشد یا بدلیل روش­‌های مراقبتی نادرست همراه با تب یا عفونت همراه باشد در چنین مواردی درمان سوختگی را باید جدی­‌تر بگیرید.
  •  سوختگی­‌های درجه دو به دو لایه از پوست (اپیدرم و درم) آسیب وارد می‌­کنند که معمولا مرطوب و سفید رنگ همراه با تاول، تورم و درد بیشتر است.
  •  زمانی که سوختگی در مناطق وسیعی از بدن، روی صورت، دست و مفاصل، دستگاه تناسلی و باسن یا در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند رخ می‌­دهد می‌­تواند در آن‌ها عفونت ایجاد کند.
  •  برای درمان عفونت سوختگی نباید از هر محصولی استفاده نمود یا اینکه به روش خانگی رفتار کرد بلکه حتماً باید از یک متخصص کمک گرفت که بطور معمول از آنتی ­بیوتیک، محلول شستشو، پانسمان مخصوص  سوختگی، اسپری مخصوص پاکسازی و درمان عفونت استفاده می‌­کنند محصولاتی که بصورت تخصصی در ایران تولید می‌­شوند حاوی ترکیباتی هستند که به درمان زخم سوختگی کمک می‌­کنند.

این محصولات نه تنها به درمان عفونت بلکه سرعت ترمیم زخم سوختگی را افزایش می‌­دهند.

درمان سوختگی

  • همچنین زمانی که سوختگی در حال بهبودی است از خود اثری بر روی پوست باقی می‌­گذارد که اسکار نام دارد. در واقع جای زخم در محل آسیب­‌ دیده باقی می‌­ماند که این اسکار  ظاهر ناراحت­‌کننده‌­ای برای بیمار دارد.
  •  دلیل ایجاد اسکار زخم سوختگی این است که در سوختگی­‌های درجه دو و سه لایه­‌های عمیق­‌تری از پوست آسیب دیده‌­اند که در زمان ترمیم، پوست ضخیمی شکل می‌­گیرد که تبدیل به اسکار می‌­شود و اگر رسیدگی نشود مشکلاتی را بوجود خواهد آورد.
  •  برای از بین بردن اسکار جای سوختگی باید جای زخم را به کمک محصولات ترمیم زخم سوختگی تمیز نگه داشت؛ از پانسمان­‌های آماده مخصوص استفاده کرد که خاصیت چسبندگی به پوست را نداشته باشند و مرتب آن را با پانسمان جدید تعویض کرد.
  • سوختگی­‌های درجه سه کل  ضخامت پوست را درگیر میکند( اپیدرم ، درم ، هایپودرم)  و علاوه بر لایه­‌های پوست ممکن است عضله، استخوان، اعصاب و چربی­‌های زیرین دچار آسیب شوند.
  •  هر چقدر سوختگی­‌ها گسترده‌تر باشند به درمان، محصولات زخم پیشرفته‌­تر و تخصصی­‌تری نیاز دارند و این افراد حتماً نیار به بستری در بیمارستان دارند تا تحت مراقبت قرار گیرند.

از جمله دلایلی که این نوع سوختگی­‌ها را ایجاد می‌­کند شعله­‌های آتش، مایعات سوزاننده، تماس با یک شیء داغ برای مدت طولانی، تشعشع ناشی از انفجار، برق و مواد شیمیایی مانند اسید‌ها می‌­باشد.

انواع سوختگی

  • سوختگی حرارتی: همانطور که از نامش پیداست منشأ این اتفاق، یک منبع گرمایی یا حرارتی است. مانند مایعات داغ، فلزات داغ، بخار، شعله و اشعه خورشید که بر حسب میزان و شدت آسیب درجه­‌بندی می‌­شود.
  • سوختگی شیمیایی: این نوع سوختگی­‌ها بدلیل تماس با مواد شوینده یا حلال­‌ها، اسیدهای قوی و قلیایی با چشم یا پوست بدن فرد ایجاد می­‌گردد.
  • سوختگی الکتریکی: این نوع سوختگی‌­ها ناشی از جریان متناوب یا جریان مستقیم برق بدلیل تماس با وسایل برقی، سیم‌­کشی و صاعقه اتفاق می­‌افتد.
  • سوختگی الکترومغناطیسی: اشعه ماوراءبنفش خورشید می­‌تواند باعث آسیب به پوست انسان شود که شدت این سوختگی با توجه به مدت زمانی که بیمار با این نور مواجه بوده متفاوت است که برای درمان از محصولاتی که خاصیت خنک­‌کنندگی، ترمیم و تسکین را دارند استفاده می‌­کنند.

برای درمان زخم سوختگی پای دیابتی چه کنیم؟

این بیماران بیشتر از افراد سالم در معرض آسیب هستند زیرا زخم در این بیماران بیشتر در معرض عفونت بوده و خیلی دیرتر بهبود پیدا می­‌کند. یکی از اعضای بدن افراد که می‌­تواند دچار سوختگی شود پای بیماران دیابتی است.

برای درمان سوختگی پای دیابتی، بیماران نباید خودسرانه از محصولات سوختگی استفاده کنند. اما سوختگی پای دیابتی چرا اتفاق می­‌افتد؟ نوروپاتی محیطی یا اختلال در حس ، تنگی یا انسداد رگ­‌های خونی در پاها از جمله مشکلاتی است که این افراد دارند و زمانی که گردش خون بیمار در چنین حالتی کاهش پیدا می­‌کند فرد در پای خود احساس سرما می­‌کند و برای گرم کردن از آب داغ، بخاری، تماس مستقیم با شعله و… استفاده می­‌کند که بدلیل اینکه در کف پای خود هیچ حسی ندارد متوجه سوختگی نمی­‌شود. این بیماران برای درمان زخم سوختگی پای خود باید به موقع عمل کنند تا از ایجاد عفونت جلوگیری کنند.

برای درمان جای سوختگی از چه محصولاتی استفاده کنیم؟

امروزه محصولات متنوعی برای درمان جای سوختگی و همینطور درمان زخم و عفونت­‌های ناشی از سوختگی در کشورمان تولید می­‌شود که برای تهیه آنها باید از بهترین و پیشرفته­‌ترین آنها که با علم روز همگام هستند استفاده کرد.

همچنین باید از محصولات معتبری که دارای تأییدیه وزارت بهداشت هستند و توسط شرکت‌­های معتبر ساخته می­‌شوند بهره برد.

اگر در این زمینه سری به داروخانه­‌ها و سایت­‌های اینترنتی بزنید با محصولات مختلفی آشنا می­‌شوید که لزوماً همه آنها تخصصی نیستند.

از جمله محصولاتی که افراد دچار سوختگی از آنها استفاده می­‌کنند لباس مخصوص سوختگی است. این محصول از اقلام هزینه­‌بردار برای بیماران است که در طول درمان خود باید چند دست از آن را تهیه کند و از آنجایی که بسیاری از حادثه دیدگان توان مالی ضعیفی دارند به سختی هزینه­‌ها را پرداخت می­‌کنند و برخی جان خود را از دست می‌­دهند.

لباس‌های ضد اسکار سوختگی، ماسک صورت، دستکش و جوراب مخصوص،  پدهایی که برای بعضی از قسمت­‌های بدن استفاده می­‌شود از دیگر محصولات درمانی محسوب می­‌شوند.

پزشکان  و پرستاران از داروهای تسکین‌­دهنده، ژل و اسپری­‌های مخصوص، پانسمان زخم سوختگی، مرطوب­‌کننده و همینطور از روش‌هایی مانند جراحی سوختگی، لیزردرمانی و… استفاده می­‌کنند تا به درمان جای سوختگی کمک کنند.

خرید محصولات ترمیم زخم سوختگی

شرکت دانش بنیان تریتا (طبا زیست پلیمر) از جمله شرکت­‌های معتبری است که به تولید و ارائه محصولات پیشرفته زخم با ساختاری شبیه به پوست انسان و باکیفیت بسیار بالا مشغول به فعالیت است.

از جمله محصولات پیشرفته‌­ای که در زمینه ترمیم و بهبود زخم سوختگی توسط این شرکت ارائه شده می­‌توان به پانسمان ماتریکس کلاژن طبادرم ،طبادرم پلاس و طبابرن  تریتا مناسب برای سوختگی درجه 1 و 2 اشاره کرد که با به روزترین دستاوردهای علمی جهان و فرمولاسیون خاص خود موجب شده بهتر و سریع­‌تر از پانسمان هیروژل عمل کند و بدلیل مرطوب نگه داشتن سطح زخم، به افزایش کلاژن‌سازی ، کاهش التهاب و… کمک کند که اسکار زخم کمتری باقی بماند.

لازم بذکر است این شرکت دانش بنیان به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات پیشرفته ترمیم زخم در خاورمیانه محصولات نوین دیگری را تولید و عرضه می‌­کند که برای مشاهده و خرید آنها می­‌توانید به سایت تریتا مراجعه کنید. همچنین در این سایت مقالات مربوط به انواع زخم قرار داده شده که با خواندن آن مطالب می‌­توانید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *