زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

همه چیز در مورد قولنج کتف

قبل از هدینگ عوارض شکستن قولنج کتف کئد آی فریم ویدیو قرار داده شده است. این ویدیو را از لینک زیر نیز می توانید دریافت کنید. https://www.aparat.com/v/mfzFX

 

قولنج پشت کتف واژه‌ای است که به احتمالا به دفعال زیاد از سالمندان یا میانسال‌ها شنیده‌اید که به حالتی می‌گویند که دردی را در پشت کفت خود تجربه کرده و این درد را بعد از انجام یک کار سنگین مثل بلند کردن اجسام از روی زمین و یا حتی بعد از یک خواب ظهرگاهی تجربه کرده‌اند.

قولنج کردن در واقع همان گرفتگی و اسپاسم و کشیدگی عضلات و تاندون‌های کتف و شانه است که در عوام مردم با نام قولنج شناخته می‌شود و بیشتر روش‌های درمانی آن شامل کارهایی است که می‌توان در خانه انجام داد و نیازی به مداخله پزشکی نیست.

در این مطلب به همراه دکتر روزبه تقوی، فوق تخصص دست و شانه همراه شدیم و می‌خواهیم ببینیم که این آسیب چگونه ایجاد شده و راه‌های درمان سریع آن به چه شکلی است.

علل ابتلا به قولنج پشت کتف

مهمترین دلیل بروز قولنج پشت کتف، طرز نشستن، خوابیدن و ایستادن ما است که باعث به وجود آمدن فشار زیاد و به مدت طولانی بر روی کتف شما خواهد شد و این اتفاق در مرور زمان، باعث ایجاد گرفتگی و اسپاسم می‌شود.

در این مواقع است که می‌گوییم که کتف مان قولنج کرده است. اگر با کلماتی همچون رگ به رگ شدن کتف و یا کشیدگی تاندون‌ هم روبه‌رو شدید، در واقع منظور همان قولنج کتف می‌باشد.

قولنج کتف چگونه در خانه درمان می‌شود؟

یکی از ساده ترین روش های درمان قولنج پشت کتف، گرفتن دوش آب گرم می باشد. به مدت ۱۰ دقیقه زیر دوش مستقیم آب گرم قرار بگیرد و سعی کنید هیچ فعالیت دیگری را به همراه آن انجام ندهید.

می توانید برای درمان قولنج پشت کتف از  ماساژور ها کمک بگیرید. ماساژ های موضعی با روغن های مخصوص و پارافین تراپی در درمان قولنج بسیار موثر اند. برای درمان قولنج های ناحیه گردن از رمل درمانی یا شن درمانی نیز استفاده می شود. در این روش گردن در شن های گرم فرو می رود و برای سر سایبان درست می کنند. این روش نیز نتایج مطلوبی را به ارمغان آورد است. درمان خانگی قولنج پشت می‌تواند بدون هیچ وسیله‌ای انجام شود.

  • محل دقیق درد، کیفیت درد، علائم جانبی آن را شناسایی و برای پزشک معالج خود به طور دقیق شرح دهید. اگر درد شما موقتی و یا در موقعیت‌ هایی خاصی پیش می‌آید، باید این موضوع را نیز به پزشک خود بگویید. دردهایی که به صورت دائمی در بدن شما وجود دارند یا در زمان ورزش خود را نشان می‌دهند، می‌تواند نشان دهنده بیماری دیگری باشد.

  • با مشاوره یک فیزیوتراپ متخصص، حرکات ورزشی اصلاحی را آموزش ببینید.

  • دقت داشته باشید که بهتر است آموزش های اصلاحی جدید را در زمانی تمرین کنید که هنوز با مشکل کمر درد رو به رو نشده اید.

  • در اغلب موارد درمان قولنج پشت کتف نیازی به دارو و یا درمان های ویژه ای نیاز ندارد. با این حال اگر احساس کردید با درد در ناحیه کتف مواجه هستید در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. درمان قولنچ گردن و کتف به راحتی در منزل با استفاده از یک دوش آب گرم امکان پذیر است ولی ممکن است بر خلاف تصور شما مشکل جدی برایتان پیش آمده باشد.

  • بیشتر دردهای شانه و کتف می‌تواند بدون مراجعه به پزشک و در منزل درمان شود. درمان خانگی درد کتف در مواردی امکان پذیر است که آسیب بسیار جدی به شانه و کتف وارد نشده باشد.

عوارض شکستن قولنج کتف

شکستن قولنج کتف اگر اصولی نباشد، عوارضی را در پی دارد. خطر رگ به رگ شدن را میتوان یکی از عوارض بسیار شایع در نظر گرفت؛ چرا که رباط ها بیش از اندازه کشیده می شوند و به همین دلیل با چنین عارضه ای رو به رو خواهید شد. یکی دیگر از عوارض البته نادر میتواند ابتلاء به دیسک ستون فقرات باشد. حتی شاید رگ های خونی هم دچار آسیب شوند و باید به این موارد هم دقت کرد.
اگر فردی قبلاً دچار سکته مغزی شده است و یا با مشکلات عروقی مواجه است، بهتر است شکستن قولنج ستون فقرات خصوصاً کتف را نادیده بگیرند. افرادی که با پوکی استخوان ستون فقرات رو به رو هستند، نباید قولنج این ناحیه یعنی کتف را بشکنند؛ چراکه خطر شکستگی وجود دارد.
شکستن قولنج گردن و کتف باعث ایجاد آرتروز گردن نمیشود، ولی بهتر است در هنگام شکستن قولنج این نواحی بسیار کنترل شده و با احتیاط عمل کنید. زمانی که شما شخصاً و یا توسط فردی به شکستن قولنج قسمتی مانند کتف خود اقدام میکنید، این احتمال را هم در نظر بگیرید که شاید یک حرکت باعث ایجاد مشکی بزرگ تر همچون شکستگی استخوان کتف گردد.

بهترین جراح فوق تخصص دست و شانه در تهران

آقای دکتر روزبه تقوی یکی از معدود جراحان فوق تخصص دست در ایران هستند که با داشتن تجربه بیش از 1000 عمل جراحی شانه در ایران در زمره بهترین پزشکان فوق تخصص دست و شانه محسوب می‌شوند و تجربه بسیار زیادی در درمان بیماری‌های شانه دارند.

آقای دکتر روزبه تقوی در مطب تهران و مطب کرج از روز‌های شنبه تا چهارشنبه بیماران را ویزیت می‌کنند و شما می‌توانید برای دریافت نوبت با شماره مطب 09367777557 تماس بگیرید.

منبع: https://roozbehtaghavi.com/scapula-strain-treatments/

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *