زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

زخم معده بعد از عمل اسلیو

زخم معده زخمی است که در صورت درمان نشدن می‌تواند باعث درد، خون‌ریزی یا حتی منجر به سوراخ یا نشتی معده شود. زخم معده یکی از عوارض جانبی عمل‌های لاغری مانند اسلیو معده، بای‌پس و باندینگ معده است که در عمل بای پس، رایج‌تر و شایع‌تر خواهد بود. در این مطلب به بررسی علت، درمان و پیشگیری از زخم معده در عمل اسلیو معده خواهیم پرداخت.

علت بروز زخم معده بعد از عمل اسلیو

بروز زخم معده بعد از عمل اسلیو معمولا شایع نبوده و در 1 تا 16 درصد از بیماران اتفاق می‌افتد و جزو عوارض بیمار بعد از این عمل لاغری است. به طور معمول، زخم معده سه ماه پس از جراحی در 30 درصد بیماران، 4 تا 12 ماه پس از عمل در 23 درصد بیماران و 12 ماه پس از عمل در 47 درصد بیماران اتفاق می‌افتد. بیشتر زخم معده در محل برش و اطراف خطوط اصلی ایجاد می‌شوند و یکی از دلایل شایع تهوع و استفراغ پس از عمل اسلیو معده هستند.

علت بروز زخم معده بعد از عمل اسلیو تقریبا نامشخص بوده و برخی از جراحان معتقدند که ممکن است ناشی از افزایش تولید اسید در معده باشد. همچنین گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که زخم معده به دلیل تحریکات دیگر معده مانند سیگار کشیدن یا NSAIDها (ضد التهاب غیراستروئیدی) مانند آسپرین و ایبوپروفن اتفاق می‌افتد.

کشیدن سیگار جریان اکسیژن در بافت معده را محدود کرده و خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می‌دهد. در یک فرد بالغ سالم، معده به طور طبیعی با پمپاژ خون به معده بهبود پیدا می‌کند. با این حال، پس از عمل اسلیو معده، معده کوچکتر جریان خون را محدود می‌کند و همراه با محدودیت اکسیژن، بهبود زخم به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

محققان اخیراً دریافته‌اند که شیوع باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) ممکن است خطر ایجاد زخم معده پس از عمل اسلیو را نیز افزایش دهد. تقریباً 25 درصد از بیماران مبتلا به چاقی و اضافه وزن قبل از عمل، H-Pylori در روده دارند. اگرچه شیوع باکتری H-Pylori در معده کشنده نیست، اما می‌تواند منجر به علائمی مانند درد یا احساس سوزش در شکم، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، رفلاکس و نفخ شود.

علائم زخم معده بعد از عمل اسلیو

علائم و نشانه‌های معمول زخم معده بعد از عمل اسلیو، درد شکمی است که معمولاً در ناحیه اپی‌گاستر (که دقیقاً زیر استخوان سینه قرار دارد) قرار دارد. اغلب زخم معده با عدم تحمل‌غذایی مانند ناتوانی در خوردن یا غذاهایی که قبلاً مشکلی برای شما نداشته و اکنون باعث ایجاد درد می‌شوند، ارتباطی وجود دارد. معمولاً هنگامی که بیمار از این نوع علائم شکایت می‌کند، برای تشخیص، آندوسکوپی از معده و مری درخواست خواهد شد.

درمان زخم معده بعد از عمل اسلیو

درمان زخم معده معمولاً داروهای ضد اسید است که گاهی اوقات به عنوان مهارکننده‌های پمپ پروتون شناخته می‌شود. پزشک شما همچنین ممکن است داروهای دیگری برای کمک به درمان زخم معده شما تجویز کند. اغلب اوقات، زخم معده بعد از عمل اسلیو خود به خود و بدون هیچ عارضه‌ای بهبود پیدا خواهند کرد. با این حال، گاهی اوقات زخم ممکن است مزمن شود و عود کند. این احتمالاً شایع ترین دلیلی است که بیمار پس از عمل اسلیو معده ممکن است برای مقابله با علائم مداوم مربوط به زخم به عمل دیگری نیاز داشته باشد.

پیشگیری از زخم معده بعد از عمل اسلیو

بهترین راه‌حل پیشگیری از زخم معده بعد از عمل اسلیو، رعایات دستورالعمل‌ها و توصیه‌های جراح عمل اسلیو معده خواهد بود. به‌طور مثال، دکتر محمدرضا فرهمند برای پیشگیری از زخم معده بعد از عمل اسلیو به بیماران خود توصیه می‌کنند که از پرخوری پرهیز کرده، سیگار را ترک کرده و رژیم‌غذایی خود را بعد از عمل اسلیو، بهبود دهند تا علاوه بر کاهش وزن و لاغری موثر، از بروز زخم معده و سایر عوارض ناخواسته این عمل لاغری، پیشگیری شود.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *