زبان چرب زبان
سلامتی مادران

پاپ اسمیر و اهمیت انجام آن

سرطان دهانه رحم یکی از بیماری‌های شایعی است که در صورت بی‌توجهی به نکات بهداشتی و عدم مراجعه به پزشک در زمان مناسب، گریبان‌گیر خانم‌ها می‌شود. خوشبختانه امروزه شرایطی فراهم شده است که خانم‌ها بتوانند تا حد امکان از بروز چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنند. تست پاپ اسمیر (Pap Smear) یکی از آزمایش‌هایی است که خانم‌ها می‌توانند با مراجعه به دکتر زنان و انجام آن، از وجود سلول‌های غیر طبیعی در دهانه رحم مطلع شوند.

با انجام این تست غربالگری، می‌توان از سلامت خود اطمینان حاصل کرد و از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در خصوص تست Pap Smear و اهمیت انجام آن برای شما بیان می‌کنیم.

آشنایی با تست پاپ اسمیر

شاید تا کنون بار‌ها نام این آزمایش را شنیده‌اید، اما اطلاعاتی درباره آن ندارید. تست پاپ اسمیر یا تست پاپ برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. در این تست سلول‌هایی از دهانه رحم را مورد بررسی قرار می‌دهند و با آزمایش آن‌ها متوجه غیر طبیعی بودن سلول‌ها خواهند شد. در واقع این آزمایش برای تشخیص سلول‌های غیر طبیعی که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شوند، کاربرد دارد.

 

اهمیت انجام آزمایش پاپ اسمیر

همان طور که اشاره کردیم تست پاپ اسمیر روشی برای پیشگیری کردن از ابتلا به سرطان دهانه رحم است. این سرطان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های زنان به شمار می‌رود که در رتبه پنجم خطرناک‌ترین سرطان‌های شایع در دنیا قرار دارد؛ به همین خاطر اغلب متخصصان زنان توصیه می‌کنند که هر چند مدت یکبار ، زنان برای انجام این آزمایش اقدام کنند؛ اما متأسفانه هنوز بسیاری از خانم‌ها از انجام این تست غربالگری غافل هستند و آن را بی‌اهمیت می‌شمارند.

تست پاپ اسمیر از آن جهت اهمیت دارد که با تشخیص زود هنگام وجود سلول‌های غیر طبیعی در دهانه رحم، کمک می‌کند تا خانم‌ها به سرطان مبتلا نشوند یا در صورت ابتلا بتوانند بیماری را در همان مراحل اولیه درمان و کنترل کنند. از آنجا که بروز بیماری سرطان هزینه‌های زیادی برای بیماران به همراه دارد، انجام این تست با جلوگیری از ابتلا یا گسترش بیماری می‌تواند علاوه بر حفظ سلامتی خانم‌ها، منجر به کاهش هزینه‌ها شود.

 

چگونگی انجام تست Pap Smear

در بخش‌های قبلی سعی کردیم در مورد تست پاپ اسمیر و اهمیت آن با شما صحبت کنیم؛ اما سؤالی که ممکن است برای بسیاری از خانم‌ها پیش آید، چگونگی انجام این تست است. شاید قبل از مراجعه به دکتر زنان و زایمان به علت داشتن تصورات نادرستی از این تست، از انجام آن واهمه داشته باشید. اما بهتر است بدانید که این آزمایش مراحل سختی ندارد و به راحتی انجام می‌شود.

در ابتدا پس از قرار‌گیری روی تخت در حالت مناسب، دکتر زنان از یک ابزار مخصوص به نام اسپکولوم استفاده می‌کند تا با قرار دادن آن داخل واژن دیواره‌های آن به اندازه لازم از هم فاصله بگیرند. با این کار پزشک می‌تواند به سلول‌های دهانه رحم دسترسی یابد و به صورت دقیق آن‌ها را بررسی کند. متخصص زنان با وسیله‌ای به نام اسپاتول از سلول‌های موجود در دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند.

این سلول‌ها را پس از خارج شدن از رحم روی شیشه نمونه‌برداری قرار می‌دهند یا آن را داخل یک بطری نگهداری می‌کنند، سپس برای بررسی وضعیت سلول‌ها آن‌ها را به آزمایشگاه می‌فرستند تا با تجهیزات مناسب به طور دقیق تست شوند. در نتایج این تست ممکن است غیر طبیعی بودن سلول‌ها مشخص شود. این سلول‌های غیر طبیعی می‌توانند عاملی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم باشند، اما توجه کنید که کنترل این سلول‌ها و درمان آن‌ها راحت‌تر از درمان سرطان است.

گاهی ممکن است که دکتر زنان بخشی از سلول‌ها را برای تشخیص HPV یا همان پاپیلومای انسانی مورد آزمایش قرار دهد. این ویروس که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود، یکی از عوامل بسیار خطرناک برای ابتلا به سرطان رحم شناخته شده است.

چه زمانی برای تست پاپ مراجعه کنیم؟

عوامل زیادی می‌توانند در زمان مراجعه برای انجام چنین آزمایشی نقش داشته باشند. یکی از این عوامل سن خانم‌ها است. در سنین ۲۱ تا ۲۹ سالگی بهتر است که هر سه سال یکبار برای انجام چنین آزمایشی به متخصص زنان و زایمان (به انگلیسی OBGYN) مراجعه کنید. در سن ۳۰ تا ۶۵ سالگی در هر ۵ سال یکبار برای تست پاپ و پاپیلومای انسانی اقدام کنید. البته می‌توانید یکی از این دو تست را انجام دهید؛ اما ممکن است پس از سن ۶۵ سالگی دیگر لازم نباشد که برای تست پاپ اقدام کنید.

علاوه بر سن، سابقه پزشکی هم نقش مهمی در انجام این آزمایش دارد. چنانچه به بیماری‌های مربوط به دهانه رحم مبتلا بوده‌اید، بر اساس نظر پزشک ممکن است لازم باشد که دفعات بیشتری برای انجام تست پاپ مراجعه کنید. گاهی نیز عملکرد ضعیف سیستم ایمنی هم علتی برای انجام این آزمایش خواهد بود. به طور کلی انجام این آزمایشات و زمان مناسب برای آن را دکتر زنان مشخص می‌کند.

 

نکات مهمی که پیش از انجام تست پاپ باید بدانید!

برای اینکه نتایج به‌دست آمده از این تست دقیق باشد و اشتباهی صورت نگیرد، بهتر است برخی نکات مهم را رعایت کنید. یکی از این نکات، عدم برقراری رابطه جنسی دو روز پیش از انجام این تست است. علاوه بر آن در این مدت نباید از دارو‌ها، کرم‌ها، ژل و … برای واژن استفاده کنید و حتی نباید دوش بگیرید؛ زیرا این موارد می‌توانند بر سلول‌های غیر طبیعی موجود در دهانه رحم اثر بگذارند و مانع از تشخیص آن‌ها شوند.

معمولاً دکتر زنان و زایمان توصیه می‌کنند که در دوران قاعدگی برای انجام این تست اقدام نکنید و مدتی پس از اتمام آن با مراجعه به دکتر زنان این آزمایش را انجام دهید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

جمع‌بندی

همان طور که در این مطلب گفتیم، تست پاپ اسمیر یکی از آزمایش‌هایی است که با انجام آن می‌توان از سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد. همچنین در صورت ظهور علائم اولیه، می‌­توان با اطلاع به موقع از غیر طبیعی بودن سلول‌های این ناحیه، فوراً برای درمان و کنترل آن به دکتر زنان مراجعه کرد.

پس توصیه می‌شود به هیچ عنوان این آزمایش را دست کم نگیرید و هرچند وقت یکبار با مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان، برای انجام آن اقدام کنید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *