زبان چرب زبان
سلامتی مادران

سلامت روانی مادران: کلیدی برای رشد سالم کودکان

سلامت روان مادر و رشد کودک

از عوامل تاثیرگذار در رشد کودک در سال‌های اولیه زندگی، سلامت روان مادر  است. بارداری، زایمان و دوره پس از زایمان دوران بسیار مهمی در زندگی زنان است و باعث تغییرات روانی می‌شود.

این تغییرات روانی حتی در زمان بارداری نیز می‌تواند بر کودک موثر باشند. مادرانی که سطح اضطراب بالایی دارند، ممکن است بچه‌های بیش‌فعال، تحریک‌پذیر و با وزن تولد پایین، به دنیا بیاورند. همچنین این کودکان ممکن است دچار اختلال خواب و بدخوراکی نیز باشند.

اهمیت سلامت روان در دوران بارداری

  بهداشت روانی دوران بارداری از مسایلی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد. ثابت شده که از ابتدای بارداری ، اضطراب و هیجانهای زن باردار تاثیر مستقیمی بر روی جنین خواهد داشت.

عدم اطلاع یا اطلاعات نادرست و ناقص در خصوص بارداری و تغییرات آن می تواند موجب بروز هیجان ها و آشفتگی های روانی شود. تغییرخلق(اخلاق)،تغییر اشتها،استفراغ های گاه و بیگاه ،تغییر علایق و سلیقه ها و بالاخره ده ها نوع دیگر از این قبیل ، هریک می تواند به تنهایی گرفتاریهای فراوانیرا ایجاد کند.

1) عوارض استرس در بارداری

ماه های اول بارداری (سه ماهه اول )آسیب پذیرینسبت به استرس بیشتر است.زنان بارداری که در اوایل بارداری زلزله را تجربه میکنند،نسبت به زنانی که در ماههای آخر بارداری هستندو در شرایط یکسانی قرار دارند،عوارض بیشتری را نشان می دهند. وجود همزمان سایر عوامل خطر نظیر عفونت،کمبود ریزمغذی هادر مادر و …موجب تشدید اثرات منفی استرس روی مادر و جنین می شود.

مطالعات و بررسی های متعدد روی زنان باردارنشان دهنده این فرضیه است که سطح بالای استرس های روانی-اجتماعی در طول دورانبارداری ،خطر زایمان زودرس و در نتیجه تولد نوزادبا وزن کمتر از میزان طبیعی را افزایش می دهد.

استرس های دوران بارداری علاوه بر ایجاد عوارضدر دوران بارداری  به ویژه در اوایل بارداری و حوالی زایمان ، روی فرآیند رشد و تکامل ذهنی ، روانی جنین اثر سوء داردو موجب اختلال های رفتاری در دوران کودکی می شود.

استرس در بارداری می تواند با ایجاد نشانه هایاختلال (کم توجهی- بیش فعالی)به ویژه در پسران همراه باشد. هم چنین سطح بالا یا اضطراب مادر در بارداری خطر بیماری (سرشت دشوار)را در شیرخوار افزایش می دهد. د رواقع کودکانی که سرشت دشوار دارند،معمولا الگوی خواب و تغذیه آشفته ای دارند و نیازمند توجه و مراقبت بیشتر هستند.

2)    اختلال های روانی شایع دوران بارداری

ترس و نگرانی بعلت تغییرات جسمی و مشکلات مربوط به نقش مادری (بخصوص در حاملگی اول )وجود دارد مثل:

•        ترس از درد زایمان

•        ترس از مرگ

•        ترس از پیامد های اقتصادی بارداری

•        ترس از بی کفایتی در اجرای وظیفه مادری

•        ترس از فقدان استقلال و جذابیت و ترس از نوزاد آینده بعنوان رقیب در عشق و عاطفه شوهر

•        افسردگی دوران بارداری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *