زبان چرب زبان
سلامتی مادران

آماده‌سازی برای باروری: مهم‌ترین اقدامات قبل از بارداری

مهم‎ترین اقدامات قبل از بارداری

اقدام به بارداری، از مهم ترین تصمیمات زندگی هر زوج می باشد و بارداری از باشکوه‌ترین لحظات زندگی هر مادر است، ولی از سویی دیگر با تغییرات بسیاری در بدن مادر همراه می باشد. اگر تصمیم به بارداری دارید و می خواهید صاحب فرزند شوید، لازم است تا از نظر روحی و جسمی برای این کار آماده باشید. اهمیت به سلامتی خود، تاثیر بسزایی در داشتن یک بارداری سالم و بدون استرس دارد. پس بهتر است پیش از باردار شدن آمادگی مواجهه با آن‌ را داشته باشید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با ضروری ترین اقدامات قبل از بارداری که باید به آن‌ها عمل کنید، آشنا کنیم.

ضروری ترین اقدامات قبل بارداری:

از جمله مهم ترین کارهای قبل از بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام معاینات لازم پیش از بارداری:

پیش از بارداری برای انجام معاینات لازم، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. در ابتدا پزشک، سوابق پزشکی و خانوادگی، وضعیت فعلی و داروهایی که مصرف می کنید را بررسی خواهد کرد.

سپس پزشک جهت بررسی های بیشتر پیش از بارداری، حتماً یک آزمایش خون کامل برای شما درخواست خواهد داد تا گروه خوني، مثبت یا منفي بودنRh  خون، ‌كم‌خوني، میزان چربي و قند خون، وجود بیماری هایی مانند تالاسمی و نيز وضعیت سیستم ايمني بدن در برابر بیماری های سرخجه، آبله‌ مرغان، هپاتیت‌ B، توکسوپلاسموز، HIV و هپاتیت C در شما تعیین گردد .این کار از بروز مشکلات جدی برای جنین در زمان بارداری جلوگیری می‌کند. در صورتی که در برابر بیماری‌های سرخجه و آبله‌ مرغان ایمن نیستید، حداقل سه ماه پیش از بارداری، نسبت به تزریق واکسن این بیماری‌ها اقدام نمایید.

یکی دیگر از کارهای قبل از بارداری که توسط پزشک انجام می شود، انجام تست پاپ اسمیر و معاینه لگن است. توسط پاپ اسمیر، تغییرات غیر طبیعی در سلول های دهانه رحم بررسی می گردد و سپس متناسب با نتیجه تست پاپ اسمیر، درمان مربوطه انجام خواهد شد.

همچنین در صورت ابتلا به بیماری های دیگری مانند فشار خون، دیابت یا آسم، پزشک شما را به متخصص مربوطه ارجاع می دهد.

  • مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها:

مصرف مکمل اسید فولیک به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم قبل از بارداری، برای پیشگیری از ناهنجاری‌های عصبی و نواقص مادرزادی جنین که معمولاً در سه ‌ماهه‌ اول بارداری ایجاد می‌‌شوند، بسیار مفید است.

همچنین بهتر است مولتی ویتامین ها، طبق نظر پزشک مصرف گردد؛ زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A، می تواند باعث بروز نقایص مادرزادی در جنین گردد. مصرف ویتامین D نیز باید در کارهای قبل از بارداری لحاظ گردد، زیرا مصرف ویتامین D باعث جذب بهتر کلسیم و بهبود وضعیت استخوان ها می شود.

  • بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان:

در اقدامات قبل از بارداری، اطمینان از سلامت دهان و دندان و لثه‌‌ ها را در نظر بگیرید و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی به دندانپزشک‌ مراجعه کنید. تغییرات هورمونی ایجاد شده در زمان بارداری، می تواند باعث حساسیت لثه ها و اختلال در سلامت دهان و دندان گردد، از این رو توجه به این امر، بسیار ضروری می باشد.

  • اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر قبل بارداری: 

از دیگر اقدامات قبل بارداری، پرهیز از مصرف الکل و مواد مخدر است. قبل از بارداری فرصت مناسبی است برای ترک عادات بدی مانند نوشیدن الکل و مصرف سیگار. تحقیقات نشان داده اند که مصرف الکل و سیگار باعث کاهش قدرت باروری می شوند و در نتیجه اجتناب از مصرف آن ها قبل از بارداری، به زوجین توصیه می شود.

  • انجام ورزش و حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی:

در صورتی که وزن شما در محدوده طبیعی باشد، بارداری راحت تری خواهید داشت. کم بودن یا بالا بودن شاخص توده بدنی یا BMI، هر دو می توانند بارداری شما را با مشکل مواجه کنند، در نتیجه با افزایش یا کاهش وزن مناسب، می توانید این موضوع را مدیریت کنید. از جمله دیگر اقدامات پیش از بارداری، انجام ورزش در حد اعتدال است. داشتن فعالیت بدنی تاثیر بسزایی در روند کاهش وزن دارد. رشته‌ی ورزشی مناسب خودتان را پیدا کرده و سعی کنید در تمام مدت پیش از بارداری و بارداری آن را انجام دهید. انجام ورزش هایی مانند یوگا و پیاده روی در این دوران مناسب می باشد. البته بهتر است انجام ورزش و افزایش یا کاهش وزن را را تحت نظر پزشک خود انجام دهید.

  • داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی:

برای داشتن یک حاملگی خوب و موفقیت‌آمیز، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل ضروری است. مواد غذایی سرشار از فیبر، پروتئین و کلسیم را در برنامه تغذیه خود بگنجانید و تغییرات لازم را در بهبود رژیم‌ غذایی ‌تان اعمال کنید.

  • برنامه ریزی مالی برای تامین هزینه های نوزاد جدید:

تولد نوزاد با هزینه‌‌هایی توأم است که باید از هم‌اکنون برای تأمین آن برنامه‌ریزی کنید، پس قبل از بارداری به فکر تهیه‌ی بودجه‌‌های لازم باشید.

  • انجام آزمایش های ژنتیک قبل بارداری:

در صورت وجود سابقه بیماری های ژنتیکی در خانواده شما، تقبل هزینه های نه چندان کم آزمایشات ژنتیکی به شما توصیه می گردد. انجام این آزمایش ها پیش از بارداری، برای اطمینان از سلامت جنین بسیار کمک کننده می باشد.

  • حفظ و بهبود رابطه خود با همسر و خانواده:

ارتباط خود را با همسر و خانواده‌ تان بیش از پیش تقویت کنید، چون با آمدن نوزاد به جمع خانواده تغییرات اجتناب‌ناپذیری در روابط افراد ایجاد خواهد شد.

  • توجه به سیکل قاعدگی و تعیین زمان تخمک گذاری:

قطع کردن روش های جلوگیری از بارداری، ثبت تاریخ عادت ماهانه و محاسبه دقیق زمان تخمک گذاری از مهم ترین اقدامات قبل بارداری می باشند. بدین وسیله می توان روزهایی از ماه را که در آن ها شانس باروری بیشتر است، تعیین نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *