زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

گردن درد و روش های درمان آسیب گردن

کم‌تحرکی و یک‌جا نشستن برای مدت طولانی و یا در مقابل، فعالیت شدید و غیر اصولی می‌تواند آسیب‌های متعددی را برای ارگان‌های مختلف بدن، خصوصاً سیستم اسکلتی ایجاد کند. آسیب‌های مرتبط با ستون فقرات یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد را در سنین بالاتر درگیر می‌کند. برای مثال حتماً یکی از اطرافیانتان برای مدتی با مشکلات دیسک کمر دست و پنجه نرم می‌کرده است و این مشکل را بار‌ها و بار‌ها در دیگران دیده‌اید. یکی دیگر از آسیب‌هایی که به فراوانی نمود پیدا می‌کند، درد گردن است. در این مقاله قصد داریم علل بروز درد گردن و روش‌های درمان آن را بیان کنیم. برای آشنایی بیشتر با فیزیوتراپی گردن و انواع آن مثل تکار تراپی گردن و لیزر پرتوان با ما همراه باشید.

علل ایجاد گردن درد

درد گردن به عنوان یکی از شایع‌ترین درد‌های ستون فقرات می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. عواملی که در ۹۰ درصد مواقع، آسیب‌های فیزیکی را شامل شده و در نهایت منجر به فرسایش مهره‌ها می‌شوند. شیوع درد‌های گردن می‌تواند باتوجه به افزایش سن بیشتر شود؛ اما به طور کلی گردن درد مختص سن و سال خاصی نیست. گاهی عدم توجه به سلامت استخوان‌ها و مفاصل و شیوه غلط نشستن، مشاغل خاص و چیز‌هایی از این دست می‌توانند محرکی برای شروع پیش از موعد درد‌های گردن باشند. حال برخی از علل بروز درد گردن را بررسی می‌کنیم.

آسیب بافتی

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد گردن درد شود، آسیب بافت نرم گردن است. این درد معمولاً موقتی بوده و گس از چند روز رفع می‌شود؛ بنابراین به راحتی از مشکلات مزمن قابل تشخیص است. آسیب بافتی گردن می‌تواند در اثر ضربه و صدمه دیدن بافت نرم از جمله بافت عضلانی ایجاد شود که گاهی با درد و کبودی نیز همراه است.

کشیدگی عضلات

یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که منجر به بروز درد در ناحیه گردن می‌شود، کشیدگی عضلات این ناحیه است که به دلیل پوزیشن‌های نامناسب حین خواب، ‌ایستادن و نشستن طولانی مدت ظاهر می‌شود. این مسأله نیز بعد از مدتی با انجام برخی مراقبت‌های خانگی رفع می‌شود.

آرتروز گردن

آرتروز گردن به عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات مفصلی که با افزایش سن پدیدار می‌شود، نقش مهمی در درد‌های گردن دارد. زمانی که دیسک‌های بین مهره‌ای در اثر فرسایش دچار آسیب شوند، سایش مهره‌ها بر روی هم اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی در محل دیسک، زوائد استخوانی ایجاد می‌شود تا از فشار وارده بکاهد. همین زوائد استخوانی منجر به درگیری اعصاب و انتقال درد شدید می‌شوند. آرتروز گردن یکی از مواردی است که با فیزیوتراپی گردن بهبود می‌یابد.

فتق دیسک

بیرون زدگی دیسک‌های نواحی گردن با این که بیشتر باعث ایجاد درد در ناحیه بازو می‌شوند، اما گردن درد را نیز به همراه دارند. به طور کلی فتق دیسک در تمام طول ستون مهره‌ها زیاد اتفاق می‌افتد و دیسک‌های ناحیه گردن نیز از این مسأله مستثنی نیستند. درمان بیماری‌های مرتبط با ستون مهره در ناحیه گردن می‌تواند با فیزیوتراپی گردن سریع‌تر پیش برود.

سایر علت‌ها

درد ناحیه گردن می‌تواند علاوه بر موارد گفته شده، بنا بردلایل متعدد دیگری نیز اتفاق بیفتد. برای مثال بیماری‌های مفصلی چون آرتریت روماتوئید، وجود توده و تومور در ناحیه گردن، مواردی چون استرس و اضطراب و… می‌توانند درد گردن را ایجاد کنند. برای یافتن بهترین درمان گردن درد ادامه مطلب را دنبال کنید.

گردن درد را چگونه درمان کنیم؟

درد‌های متداول و معمول گردن که معمولاً به دلیل بد خوابیدن یا نشستن طولانی مدت اتفاق می‌افتند بعد از چند روز کاملاً رفع می‌شوند. در صورتی که هم‌چنان درد را در ناحیه گردن احساس کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. حال پزشک با توجه به شرایط شما، یک یا ترکیبی از چند درمان را تجویز می‌کند. چند مورد از راه‌های درمان گردن درد عبارت‌اند از:

  • درمان دارویی: گاهی برای تسکین درد گردن از مسکن‌های قوی و یا شل‌کننده‌های عضلانی استفاده می‌شود.
  • تمرین‌های کششی و ورزش: یکی از روش‌های مؤثر برای درمان درد گردن و یا حتی پیشگیری از بروز آن، انجام تمرین‌های کششی است. البته انجام دادن اشتباه این حرکات می‌تواند خود دلیلی بر آسیب گردن باشد.
  • تحریک الکتریکی عصب: ارسال پالس‌های الکتریکی خفیف از سطح پوست به ریشه عصب می‌تواند رد کاهش درد مؤثر باشد.
  • فیزیوتراپی گردن: یکی از مؤثرترین روش‌های کاهش درد، فیزیوتراپی گردن است. متخصص مربوطه با بررسی وضعییت عضلات شما با به کارگیری بهترین روش، به درمان درد گردن می‌پردازد.
  • جراحی: در مرحله آخر در صورتی که هیچ یک از درمان‌های غیرتهاجمی مؤثر واقع نشوند، ناگزیر باید تحت عمل جراحی به درد گردن پایان داد.

در میان درمان‌های گفته شده، فیزیوتراپی گردن سهم زیادی در بهبود درد و رساندن بیمار به مرحله عدم نیاز به جراحی داشته است. به همین دلیل دو مورد از بهترین روش‌های فیزیوتراپی گردن یعنی تکار تراپی گردن و لیزر پرتوان گردن را بررسی می‌کنیم.

تکار تراپی گردن چیست؟

در روش معمول فیزیوتراپی گردن عمدتاً از الکتروتراپی یا استفاده از انرژی االکترون‌ها استفاده می‌شود. اما امروزه روش‌های مؤثرتری نیز برای تسکین درد‌ها وجود دارد که نتیجه مطلوب‌تری را ارائه می‌دهند. تکار تراپی گردن یکی از همین موارد است که از امواج الکترومغناطیسی برای افزایش خون‌رسانی به بافت، افزایش اکسیژن‌رسانی، بهبود متابولیسم، تقوی عضلات و… استفاده می‌کند. تمامی این موارد باعث بهبود درد ناحیه گردن می‌شوند.

جالب است بدانید که تکار تراپی گردن حسی شبیه به ماساژ گرفتن را به شما القا می‌کند و در حین درمان، متحمل درد نمی‌شوید. از طرفی می‌توانید پس از اولین جلسه تکار تراپی، کاهش درد قابل توجهی را حس کنید. این تکنیک ممکن است به صورت ترکیب با سایر روش‌های درمانی بسته به صلاح‌دید فیزیوتراپیست در نظر گرفته شود.

لیزر تراپی پرتوان ستون فقرات

لیزر درمانی یکی از روش‌های درمان آسیب‌های ستون فقرات است که به دلیل اثرات مثبت متعدد، بسیار قابل توجه قرار گرفته است. این روش درمانی به دو شیوه کم‌توان و پرتوان انجام می‌شود. لیزر پرتوان گردن یک روش کاملاً مؤثر و غیرتهاجمی برای درمان آسیب‌های ناحیه گردن است که بدون نیاز به جراحی، باعث افزایش انرژی بافت شده، التهاب را کاهش داده، درد را تسکین و به بدن کمک می کند که با سرعت بیشتری خود را ترمیم کند. از جمله مزایای لیزر پرتوان گردن می‌توان به تسکین سریع درد، تسکین التهاب و تورم، بهبود عملکرد مفاصل آسیب‌دیده، دفع سموم از بدن، بهبود عملکرد عروقی و… اشاره کرد. لیزر پرتوان گردن نیز ممکن است به صورت ترکیب با سایر روش‌های فیزیوتراپی گردن به کار گرفته شود.

کلام آخر

با پیشرفت علم پزشکی درمان‌ها به سمتی ‌می‌روند که تا حد امکان از انجام عمل جراحی جلوگیری شود. اثرات سوء بیهوشی و استفاده از روش‌های تهاجمی ضرورت بهره‌گیری از روش‌های غیرتهاجمی برای درمان را اثبات کرده است. در خصوص بیماری‌های ستون فقرات و خصوصاً درد گردن، استفاده از فیزیوتراپی بسیار مؤثر است. در این مقاله با روش‌های درمان درد گردن به خصوص فیزیوتراپی گردن و روش‌هایی چون تکار تراپی و لیزر پرتوان گردن آشنا شدید. توجه داشته باشید که استفاده از این روش‌ها نیازمند تشخیص پزشک و فیزیوتراپیست است. برای اطلاعت بیشتر می توانید به سایت فیزیوتراپی دایان مراجعه بفرمایید. ضمناً پیش از هرچیز سعی کنید با داشتن سبک زندگی سالم، از بروز آسیب‌ها جلوگیری کنید. ‌امیدواریم از مطالب این مقاله بهره لازم را برده باشید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *