زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

ایمپلنت دندان چند ماه طول میکشد

در این مقاله بصورت کامل راجع به میزان زمان لازم برای ایمپلنت دندان و اینکه ایمپلنت دندان چند ماه طول میکشد صحبت میشود.

یکی از روش‌های درمانی برای دندان شکسته شده یا مشکل‌دار، ایمپلنت دندان است. ایمپلنت موجب می‌شود شما هیچگاه زیبایی لبخند را از دست ندهید و همیشه بتوانید در اوج زیبایی لبخند بزنید. ریشه تیتانیوم و روکش سرامیکی دو جزء اصلی و سازنده ایمپلنت هستند. کاشت ایمپلنت دندان شامل چندین مرحله است که باید همه این فرآیند یکی پس از دیگری در مدت زمان مشخص انجام شود تا در آخر نتیجه مطلوب حاصل شود. اما چند ماه کاشت ایمپلنت دندان طول می‌کشد؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مراحل مختلف کاشت ایمپلنت دندان و همچنین مدت زمان انجام آن آشنا کنیم.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان ریشه‌های فلزی هستند که در غالبا به آنها فیکسچر نیز می‌گویند. با کاشت ایمپلنت شما می‌توانید به راحتی غذا بخورید و لبخندی جذاب داشته باشید. فیکسچر معمولا در فرآیند ایمپلنت در زیر خط لثه کاشته یا قرار می‌گیرد. هنگامی که دندان شما می‌شکند یا از بین می‌رود، پزشک ریشه دندان را از درون لثه خارج می‌کند. به همین دلیل در فرآیند ایمپلنت دندان ریشه فلزی جایگزین ریشه اصلی دندان می‌شود. پس از انجام این فرآیند و پذیرش ریشه جدید توسط لثه، دندانپزشک تاج‌ها را روی آن سوار کرده و شما از آن پس یک دندان همیشگی خواهید داشت.

بسیاری از افراد بر این باورند که ایمپلنت دندان جایگزین کامل دندان است، اما حقیقت اینگونه نیست و ایمپلنت تنها جایگزین ریشه می‌شود. به همین منظور است که فرآیند ایمپلنت برای برخی از افراد که لثه‌های ناسالم دارند و همچنین استخوان کافی برای ایجاد فضای لازم را ندارند عملا امکانپذیر نیست. برای تشخیص مدت زمان ایمپلنت دندان باید ابتدا با مراحل آن آشنا شوید. در روش کاشت دندان ایمپلنت همانند سایر روش‌های زیباسازی فرد نیاز به آماده‌سازی دارد. به همین منظور همه بیماران در طی طول مدت درمان فرآیند زیر را تجربه خواهند کرد:

  • مشاوره
  • عمل جراحی
  • ادغام ایمپلنت
  • نصب تاج

مراحل انجام ایمپلنت و مدت زمان لازم برای هر فرآیند چقدر است؟

همانطور که در ابتدا این مطلب نیز بیان شد، برای اینکه مدت زمان کاشت ایمپلنت را بتوانید تخمین بزنید، لازم است با مراحل و نوع فرآیند این کار آشنا شوید. جراحی ایمپلنت نیز مانند سایر جراحی‌های دیگر که شاید تا به امروز تجربه‌شان کرده باشید شامل فرآیند و آزمایش‌هایی است که باید تمامی آن را انجام دهید. مدت زمان ایمپلنت دندان بسته به انجام مراحل برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد.

1. مشاوره اولیه توسط دندانپزشک

احتمالا بارها با استرس و چالش‌های قبل از عمل جراحی مواجه شده‌اید. شما می‌توانید قبل از آنکه اقدام به جراحی ایمپلنت کنید، ابتدا با یک دندانپزشک مجرب و کاربلد مانند دکتر مهدی سزاوار مشاوره و صحبت کنید. هر سوالی درباره ایمپلنت، نحوه انجام آن، دوره نقاهت و… دارید را می‌توانید با جزئیات کامل سوال و پاسخ را از زبان دندانپزشک خود بشنوید.

در حین مشاوره، پزشک به شما می‌گویند که مدت زمان کاشت ایمپلنت برای شما حدودا چقدر طول می‌کشد. در روند جراحی ایمپلنت یک تیم مجرب و آموزش دیده همه جانبه بیمار را از نظر روحی و غیره پشتیبانی خواهند کرد تا او در طی مدت زمان درمان بتواند تمامی سوالات و مشکلاتش را با آنها بازگو کند.

در جلسات مشاوره ایمپلنت درباره جزئیات مراحل درمان، هزینه‌های لازم، مراقبت‌های بعد از ایمپلنت و… با بیمار صحبت می‌شود تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. درک مدت زمان ایمپلنت دندان بسیار مهم است. زیرا فرآیند این روش نیاز به صبر و شکیبایی دارد. در غیر اینصورت شما به نتیجه مطلوب دست پیدا نخواهید کرد.

2. ارزیابی و آماده‌سازی بیمار قبل از انجام ایمپلنت

یکی از مراحلی که بیمار باید قبل از ایمپلنت انجام دهد، سی تی اسکن است. در حقیقت پس از اینکه جواب سی تی اسکن را به دندانپزشک نشان می‌دهید او می‌تواند نوع ایمپلنت را با توجه به نیازها و خواسته‌هایتان انتخاب کند. علاوه بر این مورد، سی تی اسکن موجب می‌شود تا مشکلات و خطرات احتمالی در حین جراحی نیز کاهش پیدا کند. چرا که در صورت وجود هرگونه مشکل سی تی اسکن آن را نشان می‌دهد و بیمار می‌تواند قبل از جراحی آنها را درمان کند.

به عنوان مثال اگر فردی به مشکلات و بیماری لثه و تراکم استخوان مبتلا و از آن بی‌خبر باشد، پس از ایمپلنت برای او مشکلات اساسی به وجود خواهد آمد. در این حالت تا درمان لثه و مشکلات تراکم استخوان دندانپزشک فرآیند ایمپلنت دندان را انجام نمی‌دهد و مدت زمان درمان ایمپلنت برای فرد بیماری طولانی‌تر خواهد شد. در کل سه نوع ایمپلنت وجود دارد که دندانپزشک پس از دریافت سی تی اسکن تصمیم‌گیری می‌کند، کدام برایتان مناسب و متناسب است.

پس از انجام کلیه مراحل بالا، با بهره از فناوری‌های روز دنیا قالب سفارشی کاملا اندازه و متناسب با تاج دندان شما به مرکز مورد نظر سفارش داده می‌شود. برخی نگرانند که رنگ قالب سفارشی با دندان‌ها یکی نباشد و در هنگام خنده کاملا مشخص باشد؛ در این حالت باید بگوییم اصلا هیچ جای نگرانی نیست، زیرا رنگ قالب کاملا متناسب با رنگ دندان سفارش داده می‌شود.

3. آماده‌سازی استخوان فک

پس از اینکه مرحله یک و دو به خوبی و درستی صورت گرفت، نوبت به جراحی ایمپلنت می‌رسد. فراموش نکنید همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، مدت زمان انجام مراحل فوق و همچنین جراحی، مدت زمان و طول درمان ایمپلنت را مشخص خواهد کرد.

دندانپزشک قبل از هر کاری دندان خراب را باید بکشد و ریشه را کاملا از لثه شما خارج کند. اگر در سی تی اسکن نشان داده شده باشد که فک نیاز به تقویت دارد باید در این مرحله پیوند استخوان انجام شود.

4. جراحی و جایگذاری ریشه درون لثه

پس از اینکه فک شما به اندازه کافی تقویت شد، نوبت به جراحی و جایگذاری ریشه می‌رسد. با جراحی، ریشه تیتانیوم باید درون لثه جایگزین شود. شاید با نام جراحی کمی دلهره و استرس درون شما ایجاد شود. اما همانطور که در ابتدا نیز بیان شد، یک تیم پشتیبان در کنار شما خواهد بود و در طول این جراحی از بی‌حسی به جای بیهوشی استفاده می‌شود. با بهره از بی‌حس‌کننده‌ها شما در طی مدت جراحی چیزی احساس نخواهید کرد. برای آنکه بتوانید در طول جراحی آرامش بیشتر داشته باشید، می‌توانید با مشورت پزشک یا جراح از قرص آرامبخش ضعیف استفاده کنید.

برای آنکه ریشه تیتانیوم به عمق ریشه طبیعی برسد، دندانپزشک باید یک سوراخ یا حفره کوچک درون استخوان فک ایجاد کند. البته قبل از سوراخ کردن، ابتدا فک با بهره از تیغ‌های جراحی مخصوص بریده می‌شود تا استخوان فک در زیر لثه دیده شود. به طور کلی این جراحی بین 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد. پس از انجام تمامی فرآیند اباتمنت (پیچ داخلی) که تاج روی آن متصل می‌شود درون حفره یا سوراخ ایجاد شده قرار می‌گیرد.

5. پذیرش فک و جوش خوردن آن و جایگذاری تاج

هر چه تعداد ایمپلنت درون لثه بیشتر باشد، مسلما میزان و مدت زمان ایمپلنت نیز بیشتر خواهد بود. بسیاری تصور می‌کنند پس از کاشت ریشه تیتانیوم، سریعا تاج را روی آن وصل می‌کنند. اما در حقیقت اینگونه نیست. باید فک ریشه را بپذیرد و استخوان فک و ریشه مصنوعی به یکدیگر جوش بخورند. در این صورت دندانپزشک در مرحله بعدی می‌تواند تاج را سوار کند. برای آنکه مدت زمان این مرحله را تخمین بزنید باید میزان جوش خوردن فک را نیز در نظر بگیرید.

به طور معمول و براساس تحقیقات صورت گرفته زمان تقریبی جوش خوردن فک و ادغام فک و ریشه حدودا 6 تا 12 هفته طول می‌کشد. طی این مدت ریشه مصنوعی و همچنین استخوان فک ترکیب قوی ایجاد می‌کنند. در این بازه زمانی این پیوند آنقدر قوی می‌شود که دندانپزشک می‌تواند یک پایه روی آن نصب کند. در حین انجام این فرآیند تا زمان گذاشتن تاج، مراقبت از فک و ریشه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

6. نصب تاج روی ریشه مصنوعی کاشته شده در فک

همانطور که در قسمت قبل مطالعه کردید، نصب تاج روی ریشه مصنوعی به سرعت امکانپذیر نیست. دندانپزشک تا اطمینان پیدا نکند که فرآیند ادغام ریشه و فک یا استئواینتگراسیون به خوبی انجام شده یا نه، عمل نصب تاج را انجام نمی‌دهد. پس از اطمینان کامل از پیوند قوی فک و ریشه تیتانیوم، پزشک دندان جدید شما را سفارش داده و آن را روی ریشه نصب می‌کند.

در این فرآیند مدت زمان سفارش و ساخت یک دندان هم شکل و هم اندازه با دندان طبیعی را نباید فراموش کرد. پس از اینکه دندانپزشک فرآیند نصب تاج روی ریشه را انجام داد، باید مراقبت‌های صحیح را با مشورت او انجام دهید. پس از انجام ایمپلنت باید به این نکته توجه کنید که هر از گاهی باید به یک مرکز بهداشت یا دندانپزشکی مراجعه کنید و از سلامت دندان ایمپلنت شما اطمینان حاصل کنید. برخی تصور می‌کنند با یکبار کاشت همه چیز تمام است و دیگر نیازی به مراقبت ندارند. اما اینگونه نیست و دندان ایمپلنت مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت و چکاب دارد.

جهت مطالعه کامل مقاله بوکال فت کلیک کنید.

درد ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

همانگونه که اشاره کردیم، ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد. اینکه پزشک از چه روشی برای شما بهره می‌گیرد، مدت زمان طول درد را مشخص می‌کند. به طور کلی سه روش برای انجام ایمپلنت دندان وجود دارد که عبارتند از:

  • روش ساده: در این روش پزشک پس از مشاهده سی تی اسکن، به این نتیجه می‌رسد که استخوان فکر سالم و قوی بوده و نیازی به پیوند ندارد. بنابراین در این روش بیمار در طی مدت زمان درمان، درد زیادی را تجربه نخواهد کرد.
  • روش متوسط: در این روش ممکن است در طی مدت زمان ایمپلنت کمی تورم، کبودی و ناراحتی برای فرد ایجاد کند. به همین دلیل به نسبت روش قبل کمی درد بیشتری را متحمل می‌شود که بازهم قابل تحمل خواهد بود و با خوردن برخی داروهای تجویزی پزشک در طی مدت زمان کوتاه حل می‌شود.
  • روش پیچیده: اگر تعداد دندان‌های خراب شما زیاد است و باید تعداد بیشتری ایمپلنت درون دهانتان جایگذاری شود، مسلما درد بیشتری را باید تحمل کنید. در واقع تا بهبودی کامل مدت زمانی بیشتری باید طی شود. در این روش ممکن است پزشک تا 6 هفته به شما مسکن بدهد و خوردن برخی غذاها را برایتان ممنوع کند.

بهبودی کامل پس از ایمپلنت

به طور کلی فرد بیمار پس از گذشت 1 تا 1.5 هفته بهبود پیدا می‌کند و مشکلات او برطرف می‌شود. اگر بیمار پس از گذشت 2 هفته کامل همچنان با درد دست و پنجه نرم می‌کرد باید حتما به دندانپزشک خود مراجعه کند. شاید پزشک درد را تا یک هفته دیگر نیز بلامانع بداند، اما تحمل درد پس از 3 هفته غیرعادی خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار روی درد

عواملی نظیر خون‌رسانی ضعیف، بیماری خودایمنی، عفونت، تداخل با سایر داروها، واکنش آلرژیک، آسیب بافتی یا عصبی و همچنین واکنش بدن نسبت به ایمپلنت می‌تواند موجب تشدید درد بیمار شود.

در صورتی که پس از انجام فرآیند ایمپلنت مشکلات بالا را تجربه کردید، حتما علائم را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. هر چه پس از انجام ایمپلنت دندان، به درستی از آن مراقبت کنید، فرآیند بهبود زودتر انجام می‌شود.

پایان

در طی این مقاله با نحوه ایمپلنت و همچنین مدت زمان ایمپلنت دندان به خوبی آشنا شدید. این جراحی این روش درمانی به نسبت زمان‌بری است که شما در طی مدت زمان درمان باید کمی حوصله به خرج دهید و صبور باشید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

منبع: دکتر مهدی سزاوار

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *