زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

سرطان سینه و علائم و درمان‌های آن

یکی از بیماری‌های شایع در میان زنان سرطان سینه یا سرطان پستان است که سالانه بسیاری از خانواده‌ها را درگیر می‌کند. سرطان سینه باعث استرس و ناراحتی بسیاری در زنان می‌شود و معمولا بر اعتماد به نفس آن‌ها نیز تاثیر چشمگیری می‌گذارد. از جمله سرطان‌هایی که آمار بالایی در ابتلا دارد، سرطان سینه است. اما مرگ و میر این بیماری نسبت به باقی سرطان‌ها مثل سرطان‌های گوارشی، کم‌تر است.

در صورتی که خودتان یا از نزدیکان و عزیزانتان به این بیماری مبتلا باشند، باید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. سرطان سینه از جمله بیماری‌هایی است که در زنان میان‌سال و سالمند، باید غربالگری‌های مدام آن انجام شود. بنابراین کسب اطلاعات درباره‌ی این سرطان، علائم آن‌ها و درمان‌هایی که دارد، برای هر کسی ضروری است.

با دکترتو تا انتهای این مطلب همراه باشید تا اطلاعات خود را در زمینه‌ی سرطان سینه، تشخیص سرطان سینه و پزشکی که باید به او مراجعه کنید تا به درمان سرطان سینه بپردازد، افزایش دهید.

سرطان سینه چیست؟

به سرطانی که در سلول‌های پستان‌ها و گاهی زیر بغل ایجاد می‌شود، سرطان سینه (breast cancer) گفته‌می‌شود. بعد از سرطان پوست، سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌های شناخته‌شده در میان زنان است. البته این به آن معنا نیست که سرطان سینه در مردان دیده‌نمی‌شود، بلکه این سرطان هم در مردان و هم در زنان بروز دارد اما در زنان به طرز چشمگیری شایع‌تر است.

خوشبختانه با پیشرفته علم و تکنولوژی و روش‌های تشخیص‌دهنده، سرطان سینه در زنان در مراحل ابتدایی‌تری شناسایی می‌شود و همین مسئله باعث کاهش آمار مرگ و میر ناشی از سرطان سینه شده‌است.‌

علائم سرطان سینه

معمولا سرطان‌ها زمانی علامت‌دار می‌شوند که در مراحل پیشرفته‌تری هستند و کار زیادی از دست دکتر و بیمار برنمی‌آید. اما گاهی با آگاهی و توجه بالا می‌توان سرطان‌ها را در مراحل ابتدایی تشخیص داد و از عوارض جبران‌ناپذیر آن‌ها جلوگیری کرد. در ادامه به ذکر علائمی می‌پردازیم که معمولا در سرطان سینه در بیمار بروز می‌کنند و توجه به آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

  • در یکی از پستان‌ها و یا در زیر بغل ممکن است یک زائده در زیر بافت‌ها احساس شود. می‌دانیم که زن‌ها باید به طور ماهانه معاینه‌ی فردی انجام دهند. هنگامی که پستان‌ها را خود فرد با دست لمس می‌کند و آن‌ها را معاینه می‌کند، ممکن است در لمس و در زیر دست، یک برجستگی احساس کند که در گذشته وجود نداشته‌است.
  • شکل، ظاهر و اندازه‌ی سینه می‌تواند دست‌خوش تغییر شود. در این صورت باید علت این تغییر بررسی شود.
  • گاهی ممکن است یک تورفتگی درون بافت سینه دیده شود که این مسئله می‌تواند نگران‌کننده باشد و باید به آن توجه کنید.
  • به نوک پستان‌ها توجه کنید. در صورتی که اطراف آن‌ها تورفته است و یا ترشح داشته‌باشند، ممکن است نشان‌دهنده‌ی سرطان باشد.
  • نوک سینه‌ی تو رفته
  • هاله‌ی قهوه‌ای دور نوک سینه و یا خود نوک سینه تغییر رنگ دهد، خشکه بزند و یا پوست آن دچار هر گونه تغییر شود.
  • رنگ پوست شبیه به پوست پرتقال شود و یا دچار قرمزی پایدار شود.

روش‌های درمان سرطان سینه

علائم سرطان سینه به تشخیص سرطان سینه کمک می‌کند و در مراحل ابتدایی‌تری بیمار را وادار به اقدام برای درمان سرطان سینه می‌کند. در بعضی موارد که سرطان متاستاز داده‌باشد و بدخیم ‌باشد، معمولا نمی‌توان کاری کرد و تنها می‌توان منتظر معجزه بود و برای بهبود علائم بیمار تلاش کرد. اما در موارد خوش‌خیم و یا موارد بدخیمی که در مراحل اولیه تشخیص داده‌شده‌باشد، می‌توان از بیماری جان سالم به در برد و آن را با کم‌ترین عوارض درمان کرد.

توجه داشته‌باشید که بعد از دیدن هر گونه علائم مشکوک، باید به متخصص زنان زایمان مراجعه کنید تا بیماری شما را تشخیص داده و را‌ه‌های درمانی را به شما معرفی کند. درمان سرطان سینه از روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

جراحی

انواع جراحی‌های درمانی که برای سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر هستند؛

لامپکتومی (برداشت توده‌ی سرطانی)

این روش برای کسانی استفاده می‌شود که توده‌ی سرطانی آن‌ها در سر جای خود محدود باشد و بتوان آن را با جراحی برداشت کرد، بدون این که چیزی به جای گذاشته شود. معمولا برای بیشتر افرادی که می‌‌خواهند با این روش درمان بگیرند، شیمی‌درمانی از قبل می‌تواند سرطان را محدود و کوچک کند.

ماستکتومی (برداشت پستان به طور کامل)

برداشت پستان به طور کامل از روش‌های معمول جراحی در میان زنانی است که سرطان سینه دارند. در این روش بافت سینه به طور کامل جراحی می‌شود و تنها ممکن است که نوک سینه باقی بماند و یا نماند. می‌توان سینه‌ی برداشته‌شده را با پروتز جایگزین کرد تا بر اعتماد به نفس و زیبایی بیمار تاثیر زیادی نگذارد.

برداشت پستان‌ها و تعدادی از غدد لنفاوی

اگر متخصص شک کند که تعدادی از غدد لنفاوی شما آلوده‌شده‌اند، در آن زمان می‌توان با برداشت پستان و غدد لنفاوی آلوده این مشکل را برطرف کرد.

برداشت هر دو پستان

این مورد خیلی کم‌تر اتفاق می‌افتد و معمولا در افرادی شایع است که استعداد سرطان دارند یا در فرایند سرطانی شدن، هر دو سینه تا حدودی درگیری نشان‌داده‌اند.

پرتودرمانی

رادیوتراپی از دیگر درمان‌های مورد استفاده در سرطان سینه است که معمولا همراه با روش جراحی انجام می‌شود. در این روش از تابش پرتوهای پرقدرت به سلول‌های سرطانی برای توقف رشد آن‌ها استفاده می‌شود.

شیمی‌درمانی

از دیگر روش‌های درمانی، کموتراپی است که از داروهای خاصی برای توقف رشد و محدود کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این روش معمولا در کنار روش جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هورمون درمانی

در این روش با مهار هورمون‌هایی مثل استروژن و پروژسترون درمان سرطان‌هایی که به هورمون حساس هستند، انجام می‌شود. هورمون درمانی معمولا برای پیشگیری از بدتر شدن سرطان و محدود کردن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع هورمون درمانی با استفاده از داروهای خاصی، گیرنده‌های هورمون‌های استروژن و پروژسترون را مهار می‌کند و یا از تولید این هورمون‌ها جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از بروز سرطان سینه

با انجام اقدامات زیر می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید؛

  • انجام غربالگری‌های سرطان سینه در سنین مختلف: متخصص زنان زایمان می‌تواند با درخواست آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها و ماموگرافی‌های مختلف متناسب با سن بیمار و همچنین معاینه‌ی تخصصی سینه، به غربال زنان از نظر سرطان سینه بپردازد.
  • آشنایی با بافت سینه و انجام معاینات فردی ماهانه: یک زن باید با بافت سینه به خوبی آشنا باشد و هر ماه، معمولا بعد از پایان پریود، به معاینه‌ی سینه‌ی خود بپردازد. در این صورت اولین کسی که می‌تواند متوجه ایجاد تغییر در سینه شود، خود زن است.
  • پرهیز از مصرف الکل: الکل می‌تواند یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه باشد.
  • دوری از هورمون‌درمانی‌های بعد از یائسگی: برخی از زنان برای تخفیف و بهتر شدن علائم یائسگی از هورمون درمانی استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث سرطان‌های تخمدان و سرطان سینه شود.
  • ورزش و سبک زندگی سالم: نه تنها برای پیشگیری از سرطان سینه، بلکه برای پیشگیری از سایر سرطان‌ها نیز می‌توان از ورزش و تغذیه‌ی سالم بهره برد.

نقش دکتر زنان در درمان سرطان سینه

در صورتی که نیاز به جراحی برای درمان سرطان سینه باشد، باید با جراح مشورت کرد اما اولین کسی که متوجه سرطان سینه در زن می‌شود و یا به این تشخیص کمک می‌کند، ماما و متخصص زنان زایمان است. متخصص زنان زایمان در دوره‌ی بلوغ، بارداری؛ شیردهی و یائسگی همراه شماست و در تمام طول این مدت، سینه‌ها نیز دچار تغییراتی می‌شوند. بنابراین نظارت یک متخصص زنان به تشخیص و درمان سرطان سینه کمک بسیاری می‌کند. در صورت بروز هر گونه علائم مربوط به سرطان، مراجعه به متخصص زنان برای تشخیص سرطان سینه ضروری است.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *