زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

تقویت حافظه سالمندان با ۵ روش تضمینی

یکی از مراحل زندگی که همه ما آن را تجربه خواهیم کرد سنین پیری و کهن‌سالی است. با افزایش سن مشکلات جسمی زیادی برای افراد ایجاد می‌شود که البته شدت آن بستگی زیادی به سبک زندگی در دوران جوانی و میان‌سالی دارد. البته به غیر از جسم حافظه نیز دستخوش تغییرات زیادی می‌شود که یکی از آن‌ها کاهش حافظه و فراموشی است. اما می‌توان با راه‌هایی از ایجاد این مشکل پیشگیری کرد و یا علائم آن را کاهش داد. برای تقویت حافظه سالمندان روش‌های مختلفی وجود دارد که سعی کردیم در این مقاله به بررسی آن‌ها بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید با این روش‌ها آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله در کنار ما بمانید.

عوامل تأثیرگذار بر تقویت حافظه سالمندان چیست؟

تقویت حافظه سالمندان تحت‌تأثیر عوامل زیادی قرار دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • میزان تحصیلات فرد یکی از عواملی است که می‌تواند بر قدرت حافظه تأثیر زیادی بگذارد. هرچقدر شما تحصیلات بیشتری داشته باشید و بیشتر از مغزتان استفاده کنید در آینده کمتر دچار فراموشی و زوال عقل خواهید شد.
  • بالا بودن فشار خون مورد مهم بعدی است که می‌تواند روی حافظه تأثیر بگذارد. وقتی فشار خون بالا می‌رود رساندن مواد مغذی به مغز و قلب با مشکل مواجه می‌شود و به این شکل مغز کارکرد درست خودش را از دست می‌دهد.
  • فعال نگه‌داشتن مغز می‌‌تواند تا حد زیادی جلوی فراموشی را بگیرد. فعالیت‌های مغزی در نتیجه ایجاد ارتباطات مغزی از طریق سیناپس و آکسون‌ها است. هر چقدر بیشتر از مغزتان کار بکشید فعالیت سیناپس‌ها بیشتر می‌شود و در نتیجه مغز شما همیشه فعال باقی می‌ماند.
  • شاخص توده بدنی و داشتن اندام مناسب هم نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. اگر شاخص توده بدنی یا همان BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ اندازه‌گیری شود احتمال ابتدا به زوال عقل و فراموشی کمتر است.
  • برخورد جسم خارجی به سر می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در حافظه فرد شود.

برای تقویت حافظه چه راه‌کار‌هایی وجود دارد

روش‌های زیادی برای تقویت حافظه سالمندان وجود دارد که دسترسی به آن‌ها کار سختی نیست. کافی است کمی حوصله به خرج دهید و برای سلامت سالمند عزیزتان تلاش کنید. در ادامه ۵ روش تضمینی برای تقویت حافظه در سالمندان آورده شده است که با استفاده از این راه‌ها می‌توانید به سالمند کمک کنید تا با داشتن حافظه‌ای قوی‌تر زندگی شادتری تجربه کند و از سال‌های پایان زندگی‌اش لذت ببرد.

معاشرت با سالمندان روشی مؤثر برای تقویت حافظه

برای اینکه بتوانید حافظه یک فرد کهن‌سال را تقویت کنید یکی از بهترین راه‌ها معاشرت با آن‌ها است. وقتی با سالمندان معاشرت کنید از افسردگی دور می‌مانند و به دلیل برقراری ارتباط و صحبت‌کردن با سایر افراد کمتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند.

رژیم غذایی مناسب و نقش آن در بهبود حافظه| تقویت حافظه سالمندان

تأثیر رژیم غذایی مناسب فقط بر روی جسم نیست؛ بلکه روح و حافظه را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل استفاده از مواد غذایی سالم و مغذی می‌تواند مانع خوبی در بروز بیماری‌های مربوط به حافظه شود. بهتر است از میوه‌ها، سبزیجات و غلات در رژیم غذایی سالمند استفاده کنید و هر روز غذای تازه برای سالمند تهیه کنید.

خوردن غذاهای روز قبل ویتامین‌های لازم را به بدن سالمند نمی‌رساند و ازاین‌رو برای سالمندان مفید نیست. بهتر است سالمندان از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنند. این مواد تأثیر مخربی روی سلول‌های خاکستری مغز می‌گذارد و به همین دلیل برای تقویت حافظه سالمندان بهتر است مصرف نشوند.

کنترل بیماری‌های سالمندان

یکی دیگر از موارد مهم که باید به آن اشاره کرد کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی، بیماری‌های کبدی و … است. مصرف به موقع داروها می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود. در صورتی‌که به دلایل مختلف قادر نیستید تمام مراقبت‌ها و موارد ذکر شده برای رفاه عزیزان سالمندتان را فراهم کنید، بهترین کار بهره بردن از امکانات و خدمات خانه سالمندان است.

ورزش و شادابی راهی برای تقویت حافظه سالمندان

تنفس در هوای تازه و قرار گرفتن زیر نور آفتاب می‌تواند تا حد زیادی در بهبود روحیه سالمند و همچنین تقویت حافظه سالمند مفید واقع شود. بهتر است هر روز سالمندان در فضای آزاد کمی قدم بزنند و در صورت امکان نرمش‌هایی را انجام دهند. این کار باعث می‌شود جریان خون در بدن سالمندان بهتر جریان پیدا کند و به اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی بهتری صورت می‌گیرد.

تأثیر یادگیری مطالب جدید در بهبود عملکرد مغز

یکی از موارد بسیار مهم که می‌تواند در هر سنی مفید واقع شود یادگیری مطالب جدید است. مغز برعکس سایر اندام‌های بدن که اگر زیاد از آن‌ها کار بکشید مستهلک می‌شوند در اثر فعالیت بیشتر عملکرد بهتری پیدا می‌کند. حل کردن جدول، یادگیری مطالب جدید، خواندن شعر و … می‌تواند فعالیت مغزی شما را بهبود بخشد.

تأثیر خواب بر کیفیت حافظه | تقویت حافظه سالمندان

خواب خوب یکی از مواردی است که برای عملکرد بهتر حافظه بسیار مهم است. برای اینکه سالمندان بتوانند خواب خوبی را تجربه کنند باید یک روال منظم را دنبال کنند. کتاب خواندن یکی از مواردی است که علاوه بر تقویت حافظه سالمندان می‌تواند باعث خواب‌آلودگی سالمند شود. به این شکل تمرکز سالمند در طول روز افزایش می‌یابد و می‌تواند به طور بهتری فعالیت‌های روزانه خودش را انجام دهد. برای اینکه سالمند خواب بهتری را تجربه کند بهتر است در طول روز نخوابد و از ساعات عصر به بعد از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کند.

استرس پاک کننده حافظه

برای تقویت حافظه سالمند باید کاری کنید که از استرس به دور باشند. استرس می‌تواند حافظه افراد را به شدت کاهش دهد و این موضوع در مورد سالمندان هم درست است. اگر سالمندان دچار استرس شوند تمام ارگان‌های بدنشان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و حافظه هم از این قاعده مستثنی نیست. بدترین دشمن حافظه استرس است و سلول‌های ناحیه هیپوکامپ مغز رو از بین می‌برد. هیپوکامپ در بازیابی خاطرات قدیمی و شکل‌گیری خاطرات جدید نقش اصلی را ایفا می‌کند. به همین دلیل است که باید محیطی آرام و پر از احساس خوب برای سالمندان فراهم کنید. به دیدن آن‌ها بروید و با صحبت‌های محبت‌آمیز به فعالیت مغزی سالمندان کمک کنید.

تمرینات مناسب برای تقویت حافظه سالمند

تمرینات زیادی وجود دارد که باعث می‌شود یک سالمند بتواند حافظه‌اش را با کمک آن‌ها تقویت کند. این تمرینات شامل یادگیری ساز، تمریناتی شاد که بتواند هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها را بیشتر کند، انجام محاسبات ریاضی و کارهایی این‌چنینی است که می‌تواند به‌گونه‌ای طراحی شود که انجام دادن آن باعث کسالت و یکنواختی نشود و به این شکل می‌تواند نقش بسیار مفیدی در تقویت حافظه ایفا کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به موضوع بسیار مهمی بپردازیم که تقویت حافظه سالمندان نام دارد. سالمندان از موهبت‌ها و نعمت‌های زندگی ما هستند که باید به سلامت آن‌ها اهمیت بسیار زیادی بدهیم. روش‌های مختلفی برای تقویت حافظه وجود دارد. بهتر است به طور مرتب به دیدن سالمندان بروید و از آن‌ها بخواهید که برایتان از خاطرات قدیمی صحبت کنند. این کار باعث می‌شود تا سالمند با مرور کردن خاطراتش حافظه‌اش را تقویت کند.

همچنین این کار در تقویت روحیه سالمند بسیار تأثیرگذار است. هر چه سالمند شادتر بماند و با خوشحالی بیشتری زندگی کند حافظه قوی‌تری خواهد داشت. از تأثیر نقش ورزش هم نباید غافل شوید. ورزش باعث ترشح و تأمین اندورفین کافی در بدن می‌شود. به این شکل سالمند شادابی و نشاط زیادی را تجربه خواهد کرد. برای اینکه بتوانید از سالمندتان به خوبی نگهداری کنید می‌توانید به سرای سالمندان پارسایان مراجعه کنید و از خدمات حرفه‌ای و ارزشمند پرستاران و پرسنل این مجموعه استفاده کنید. همچنین خدمات پزشکی، دندان‌پزشکی، فیزیوتراپی و کاردرمانی نیز در  مؤسسه پارسایان انجام می‌شود.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *