زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

علت تلخی دهان چیست؟

یکی از ناخوشایندترین مشکلات مربوط به دهان، تلخی دهان است. تلخی دهان دلایل بسیار زیادی می تواند داشته باشد و هر یک از آن ها نیز می توانند موقتی یا طولانی مدت باشند. هر فردی می تواند دچار این مشکل شود چرا که در بروز این مشکل، موارد زیادی دخیل می باشند.

راه حل های زیادی برای رفع این مشکل وجود داشته و افراد نیز با استفاده از چاره هایی ساده می توانند به راحتی این مشکل را حل کنند. پس اگر شما به این مشکل دچار شده اید و به دنبال راه حلی برای رفع و ریشه کن شدن کامل این مشکل هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل تلخی دهان

معمولا برخی از افراد دلایل تلخی دهان را بیماری ها و عارضه های خطرناکی مانند بیماری های کبدی و سرطان ارتباط می دهند اما تلخی دهان تنها یکی از کوچک ترین علائم این بیماری ها محسوب می شود. پس به این ترتیب نیازی به نگرانی نیست چرا که تلخی دهان معمولا دلایلی ساده برای بروزشان خواهند داشت. اما در ادامه به بررسی بیشتر این مورد خواهیم پرداخت.

یکی از مهم ترین عوامل احساس تلخی در دهان، خونریزی در ناحیه لثه یا دهان است. معمولا کوچک ترین خونریزی ها در ناحیه لثه، موجب بروز عفونت هایی کوچک و بزرگ می شوند و در نهایت منجر به احساس تلخی در دهان می شوند. از جمله مهم ترین علت های احساس تلخی در دهان، می توان به رفلاکس معده، مشکلات معده، استفاده از غذاهایی خاص، عفونت در بخشی از مری یا حلق، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف برخی داروهای خاص، بارداری، استعمال سیگار و انواع دخانیات، برفک دهان و… اشاره کرد.

-علت تلخی دهان در صبح

تلخی دهان در صبح ها یکی از مواردی است که تقریبا همه ما حداقل برای یک بار، آن را تجربه کرده ایم. این تلخی آزاردهنده می تواند تا مدت های زیادی اعصاب و روان را تحریک کرده و تحت الشعاع قرار دهد. از این رو، تلخی دهان صبحگاهی معضلی آزاردهنده محسوب می شود. معمولا از آن جایی که این معضل تقریبا شایعی به حساب می آید، معمولا افراد توجه چندانی به آن نمی کنند.

اولین علتی که معمولا برای این معضل نام برده می شود، مشکلات کبدی و اختلال در عملکرد آن است. در حقیقت عملکرد کبد پاکسازی سموم از بدن و ذخیره سازی می باشد. در صورتی که این مشکل برای افراد پیش آید، بهتر است با روش های درمانی سنتی اقدام به پاکسازی کبد خود کنید. دومین علت که معمولا شایع ترین دلیل بروز این مشکل است، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان ها است.

سومین دلیلی که می تواند بر بروز این مشکل موثر باشد، سینوزیت است. یکی از مشکلاتی که معمولا اغلب افراد توجه چندانی به آن نمی کنند، کمبود ویتامین های مختلف است. ویتامین ها تاثیر بسیار زیادی بر احساس طعم های مختلف در بدن ما دارند به همین دلیل معمولا اگر این ویتامین ها کمبودی داشته باشند، تاثیری مستقیم بر احساس طعم های مختلف می گذارند و در دهان احساس تلخی ایجاد می شود. معمولا تلخی در دهان یک سری علت های مشخص دارند که در بخش قبلی به آن ها اشاراتی کردیم. بنابراین اگر هر یک از این مشکلات را داشتید، طبیعی است که به تلخی دهان نیز دچار شوید.

-علت تلخی دهان در کرونا

با آغاز شیوع کرونا در سرتاسر جهان، علائم مختلف و صد البته بسیار زیاد و متنوعی نیز برای این بیماری همه گیر شناسایی شد. یکی از این موارد، احساس تلخی دهان است. اگر در حین بیماری یا پس از کاهش یافتن علائم این بیماری هستید، احتمالا دچار احساس تلخی در دهان خود می باشید. اغلب افرادی که درگیر این بیماری عجیب و خطرناک می شوند، در طول بیماری خود و حتی پس از بهبود آن، شکایاتی مبنی بر کاهش احساس طعم و مزه و احساس تلخی در دهان خود دارند بنابراین این مورد یکی از رایج ترین علائم و عوارض این بیماری به حساب می آید.

اگر تا به حال هیچ مشکلی در ارتباط با دهان خود نداشته اید و علاوه بر احساس گیجی و خستگی و تب، در دهان خود احساس تلخی و بی مزگی می کنید، پس به احتمال بسیار زیاد به کرونا دچار شده اید بنابراین بهتر است خیلی زود و قبل از انتقال آن به دیگران، خود را قرنطینه کنید.

ویروس منحوس کرونا با تحت الشعاع قرار دادن اعصاب و گیرنده های حس های مختلف، می تواند تاثیری بزرگ در اختلال عملکرد این حس ها بگذارد بنابراین داشتن چنین احساسی در دهان در طول بیماری و پس از بهبود آن، چندان عجیب نخواهد بود.

استرالیا

راه های درمان تلخی دهان

درمان هایی که برای این مشکل تجویز می شوند، بر اساس علت ایجاد و بروز آن هستند. برای مثال اگر پزشک بداند که علت احساس مزه تلخی در دهان، مربوط به عفونت در ناحیه دندان است، اگر این عفونت خفیف باشد، آنتی بیوتیک هایی مخصوص تجویز و اگر شدید باشد شما را به یک دندانپزشک ارجاع خواهد داد. به همین روی، همه دلایل و علت های بروز این معضل باید به خوبی بررسی و ارزیابی شوند تا درمانی مناسب برای رفع این مشکل طراحی شود.

البته در برخی موارد می توان مشکل تلخی دهان را در خانه نیز با استفاده از روش هایی رایج و عمومی از بین برد. اگر بیشتر در مورد این درمان کنجکاو هستید، با ما همراه باشید.

-درمان های خانگی

یکی از رایج ترین درمان ها برای تلخی دهان، درمان های خانگی هستند. علت رایج بودن آن ها، به دلیل هزینه کم و در دسترس تر بودن این روش ها است به همین دلیل معمولا در وهله اول، افراد از این راه حل ها برای درمان تلخی دهان خود استفاده می کنند. برخی از این راهکار ها عبارتند از:

  • نوشیدن مایعات فراوان
  • استفاده از آدامس های جویدنی بدون قند
  • رعایت بهداشت دهان و دندان ( استفاده از مسواک حداقل دو بار در روز و استفاده از نخ دندان به صورت مرتب)
  • پرهیز در خوردن غذاهای چرب و ناسالم و تند
  • توقف استعمال سیگار و نوشیدن الکل
  • کاهش وزن
  • استفاده از گیاه نارون
  • بررسی عوارض داروهای مصرفی
  • عدم دراز کشیدن تا دو ساعت پس از صرف غذا

یکی از بزرگ ترین دلایل تلخی دهان به صورت نرمال، برگشت اسید معده یا ریفلاکس است. این فرآیند علاوه بر ایجاد تلخی در دهان، می تواند آسیب هایی جدی به بخش مری و بنداره کاردیا وارد کند به همین دلیل باید به سرعت آن را متوقف کرد.

-درمان های دارویی

برای درمان های دارویی به صورت تخصصی، باید به پزشک های متخصص مراجعه کنید تا بتوانند به خوبی شما را راهنمایی کرده و مشکل شما را رفع و رجوع کنند. درمان ها بر اساس علت ایجاد آن ها طراحی می شوند برای مثال اگر فردی مشکوک به بیماری دیابت باشد و احساس تلخی دهان نیز داشته باشد، پزشک آزمایشی برای او ترتیب می دهد. پس از انجام آزمایش و اعلام نتیجه، پزشک دیابت نوع ۲ را تشخیص داده و به فرد متفورمین تجویز می کند.

اگر علت بروز این مشکل به دلیل ریفلاکس های متعدد معده است، تشخیص پزشکان معمولا استفاده از داروهای ضد اسیدی می باشد. برای یافتن درمان برای هر یک از دلایل، باید سوالات زیادی از بیمار پرسیده شود تا بتوان یک درمان قطعی برای آن ارائه داد.

تلخی دهان خطرناک است؟

یکی از سوالات رایجی که پس از علت تلخی دهان در مردان چیست پرسیده می شود، این است که آیا تلخی دهان خطرناک است یا خیر؟ در این گونه مسائل اگر راه حل های خانگی را امتحان کردید و باز هم مشکلتان حل نشد، باید در مرحله بعدی به پزشکان مراجعه کنید تا بتوانند تشخیصی درست برای علت بروز این مشکل ارائه داده و سپس درمان را در اختیارتان قرار دهند. اما نکته ای که باید بدانید تا از همین ابتدا خیالتان راحت شود این است که تلخ شدن دهان در ۹۰ درصد مواقع آن قدرها هم خطرناک نخواهد بود و به راحتی قابل درمان هستند.

در حقیقت این معضل زمانی می تواند خطرناک باشد که اقدامی برای درمان آن در طولانی مدت انجام ندهید. به همین علت بهتر است سریعا برای رفع این مشکل آزاردهنده که می تواند از لحاظ اجتماعی فرد را دچار انزوا کند، به پزشک مراجعه کنید.

برای تلخی دهان باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

معمولا برای رفع این مشکل، بیشتر افراد با مراجعه به پزشکان عمومی نیز مشکلشان حل خواهد شد اما اگر دلیل بروز این تلخی در دهان، از حیطه دانسته ها و تحصیلات دکتران عمومی خارج باشند، شما را به متخصصانی دیگر ارجاع خواهند داد. اگر مشکل شما مربوط به دندان و لثه باشد، باید به یک دندانپزشک، اگر مربوط به بیماری های مختلف همچون دیابت باشد، به یک متخصص غدد و اگر این معضل ارتباطی با سندروم شوگرن باشد، باید به یک روماتولوژیست مراجعه کنید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *