زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

متخصص مغز و اعصاب؛ درمان انواع بیماری های مغز، نخاع و اعصاب

بدن انسان دارای یک سیستم بسیار پیچیده عصبی است که برای ارسال و دریافت سیگنال‌های الکتریکی و کنترل هر کاری که انجام می‌دهیم تکامل یافته است. این سیگنال‌ها که بین سیستم عصبی (مغز و نخاع و اعصاب محیطی) و سایر سیستم‌ها و اندام‌های بدن در رفت و آمد است بدن را همانطور که ما قصد داریم حرکت می‌دهند. اما در برخی افراد، برخی مشکلات یا شرایط می‌تواند عملکرد سیستم عصبی را مختل کند.

در حال حاضر بیش از ۶۰۰ بیماری عصبی مختلف وجود دارد که افراد ممکن است در مقطعی از زندگی خود با آنها دست و پنجه نرم کنند. این شرایط می‌تواند از میگرن و سایر مشکلات سردرد گرفته تا صرع، سکته، بیماری آلزایمر و زوال عقل و دیستروفی عضلانی متغیر باشد. برای درمان و کنترل این بیماری‌ها تنها راه چاره مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است.

نورولوژی شاخه‌ای از پزشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات سیستم عصبی می‌پردازد و متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) اختلال‌های مربوط به نورولوژی را درمان می‌کند. سیستم عصبی یک سیستم پیچیده و تشکیل‌شده از دو بخش است که فعالیت‌های بدن را تنظیم و هماهنگ می‌کند. این دو بخش عبارت‌اند از:

  • سیستم عصبی مرکزی: مغز و نخاع
  • سیستم عصبی محیطی: اندام‌های حسی مانند چشم، گوش، پوست و همه گیرنده‌های حسی موجود در سراسر بدن.

هرگونه اختلال در عملکرد این سیستم‌ها باعث به‌وجودآمدن مشکلات اعصاب می‌شود و پزشک نورولوژیست اختلالاتی را که بر مغز، نخاع و سایر اعصاب محیطی تأثیر می‌گذارد، درمان می‌کند.

بهترین متخصص مغز و اعصاب ایران کیست

وقتی حرف از بهترین متخصص مغز و اعصاب می‌شود نام اسطوره مغز و اعصاب ایران، پرفسور سمیعی به ذهن می‌آید. اما اجازه بدهید این را اصلاح کنم، پرفسور سمیعی بهترین جراح مغز و اعصاب است. از طرفی پرفسور سمیعی فقط جراحی‌های خاص و حساس مربوط به قاعده جمجمه مانند تومورهای مغزی یا مشکلات ساقه مغز را انجام می‌دهد.

ولی به صورت کلی در جواب این سوال که بهترین پزشکان مغز و اعصاب ایران چه کسانی هستند و به چه کسی مراجعه کنم؟ باید گفت پاسخ این سوال به این بستگی دارد که بیماری شما چیست؟ و در چه زمان و مکانی به متخصص مغز و اعصاب نیاز دارید؟ می‌توانید لیست بهترین متخصصان مغز و اعصاب تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و سایر شهرها را در سایت دکترتو ملاحظه کنید و با توجه به وضعیت‌تان به آنها مراجعه کنید.

با بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب آشنا شوید

حال که با بخش های مهم مغز و اعصاب انسان آشنا شدید قصد داریم تا به بررسی بیماری های مرتبط با این سیستم پرداخته و در این راستا بسیار مهمی را به شما انتقال دهیم. از شایع ترین بیماری های مغز می توان به موارد زیر اشاره نمود که آشنایی با هرکدام می تواند به شما کمک کند تا در صورت مشاهده هرگونه علائمی سریع تر به درمان خود بپردازید.

  • صرع : صرع نوعی بیماری مغز و اعصاب به شمار می رود که طی آن انسان دچار تشنجات مکرر خواهد شد. اگر با تشنج آشنایی داشته باشید می دانید که نوعی حمله ناگهانی به شمار می رود که قادر است تا بر روی سطح هوشیاری انسان اثر گذاشته و آن را کاهش دهد. از دیگر نشانه های تشنج می توان حرکات مکرر و انقباضات عضلانی را نام برد که هرکدام خطرات بسیاری برای انسان به همراه دارند بنابراین نباید درمان آن ها را نادیده گرفت. دلایل مختلفی موجب ابتلا به بیماری صرع می شوند که اگر بخواهیم اشاره ای به این دلایل داشته باشیم می توان اختلال در ساختمان مغز و اعصاب ، تومورهای مغزی و بیماری های مربوط به رگ های خونی را نام برد.

 

  • دمانس : دومین بیماری مرتبط با مغز و اعصاب دمانس می باشد که نوعی زوال عقل بوده و از مهم ترین دلایل آن می توان ابتلا به بیماری های خاصی را نام برد که موجب بروز زوال عقل و از دست رفتن توانایی های روانی انسان می شوند. از مهم ترین علائم دمانس فراموشی ، افسردگی ، اختلال در خواب ، بی اختیاری ، مشکل در شناسایی مکان و اشخاص ، عدم انجام فعالیت های روزمره و رفتارهای پیش بینی ناپذیر را می توان تشریح نمود.

 

  • پارکینسون : پارکینسون یکی از بیماری های شایع میان بزرگسالان به شمار می رود که مربوط به دستگاه عصبی بدن انسان می باشد. این نوع بیماری نیز مشخصه های خاص خود را دارد که سفت شدن عضلات پیش رونده ، لرزش و از دست دادن مهارت های حرکتی از مهم ترین آن ها هستند که در صورت مشاهده هرکدام نباید مراجعه به متخصص مغز و اعصاب را به تاخر انداخت.

 

  • تومور مغزی : تومور مغزی از دیگر بیماری های مربوط به مغز و اعصاب می باشد که در واقع رشد نمودن نوعی توده غیر طبیعی در مغز انسان است. این توده در مواردی ممکن است خوش خیم و در موارد دیگر بدخیم باشد اما در هر صورت بایستی دوره های درمانی لازم برای از بین بردن آن ها طی نمود. تومورهای مغزی نیز علائم مشخصی دارند که سردرد ، استفراغ همراه با تهوع ، اختلال در بینایی ، عدم تعادل بدن ، حملات صرعی ، تغییرات شخصیتی ، از دادن حافظه و از دست دادن حس بویایی مهم ترین آن ها هستند.

 

  • آلزایمر : بیماری آلزایمر از جمله بیماری هایی است که بیشتر میان بزرگسالان شیوع دارد و ممکن است طی 8 تا 20 سال به تدریج رشد نموده و شرایط بدی را برای انسان رقم بزند. این نوع از بیماری مغز و اعصاب ابتدا موجب افت حافظه انسان می گردد اما به مروز زمان مبتلایان قادر نخواهند بود تا حتی نظافت خود را نیز به درستی انجام دهند. عوامل مختلفی می توانند زمینه ساز ابتلا به بیماری آلزایمر باشند که از مهم ترین آن ها می توان به افزایش سن ، سوابق خانوادگی ف جنسیت ، آسیب های مغزی در گذشته و کم تحرکی اشاره نمود.

 

  • میگرن : سردردهای مداوم و سخت از نشانه های بیماری میگرن می باشند که طی آن ممکن است فرد مبتلا با استفراغ و اشکالات زودگذر در جریان خون مغزی نیز مواجه گردد. بیماری میگرن با حملات خاصی همراه می باشد که این حملات ممکن است 2 تا 72 ساعت طول بکشند. طی تحقیقاتی که تاکنون در راستای دلایل اصلی بیماری میگرن انجام پذیرفته اند عوامل محیطی و ژنتیکی اثرات ویژه ای در این زمینه دارند.

 

  • ام اس : یکی دیگر از مهم ترین بیماری های مغز و اعصاب ام اس می باشد که دلایل اصلی آن همچنان ناشناخته هستند. ام اس از جمله بیماری هایی است که بیشتر میان خانم ها شیوع دارد و ممکن است به دلیل وراثت انسان را درگیر خود سازد. از شایع ترین علائم ام اس می توان به بی حسی و مورمور شدن مداوم بدن ، خستگی ، ضعف عضلانی ، اختلال بینایی ، اختلال در کنترل ادرار و مدفوع ، اختلالات جنسی ، سرگیجه و کاهش حافظه را نام برد.

 

وظایف متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب با داشتن تخصص در زمینه سیستم عصبی می تواند به بیماران زیادی کمک کند و با بررسی سیستم عصبی و اختلالات بیمار به شکل مناسبی می‌ تواند مشکلات آنها را بررسی و راه های درمانی را پیشنهاد دهد.

متخصص مغز و اعصاب در تشخیص، درمان و مدیریت اختلالات و آسیب‌های سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب نقش دارد. بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، اختلالات تشنج، سردردهای میگرنی، مننژیت، صرع، گیلن باره، سکته مغزی، تومورهای مغزی، عفونت‌های مغزی، فلج مغزی و زوال عقل و… توسط بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب درمان می شود.

 

منبع :

https://doctoreto.com/doctors/speciality/neurologist

https://www.beytoote.com/news/medical-news/between-specialist-neurosurgeon.html

https://www.ana.press/news/651945/با-بیماری-های-مرتبط-با-مغز-و-اعصاب-آشنا-شوید

https://doctoreto.com/blog/what-conditions-neurologists-treat/

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن