زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

علت به وجود آمدن تیروئید پرکار و راه­های درمانی آن

علت به وجود آمدن تیروئید پرکار این است که غده تیروئید بیش از حد هورمون تولید کند که این وضعیت Hyperthyroidism نامیده می­شود.

پرکاری تیروئید باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن می­شود و می­تواند علائم بسیاری مانند کاهش وزن، لرزش دست و ضربان قلب سریع یا نامنظم را ایجاد کند.

چندین روش درمانی برای این بیماری موجود است که از جمله آنها داروهای ضد تیروئید و ید رادیویی را می­توان برای کاهش میزان هورمون­هایی که این غده می­سازد، استفاده کرد.

غده تیروئید چه وظایفی برعهده دارد؟

تیروئید که در جلوی گردن شما قرار دارد، غده­ای پروانه­ای­شکل است و هورمون­هایی را تولید و آزاد می­کند که به رشد بدن شما کمک خواهد کرد. غده تیروئید نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای اصلی بدن دارد.

تنظیم دمای بدن، کنترل ضربان قلب و کنترل متابولیسم از جمله عملکردهای این غده هستند، هنگامی که تیروئید شما به‌درستی کار می­کند، بدن در تعادل است.

از همین رو می­توان گفت که علت به وجود آمدن تیروئید پرکار به­دلیل اختلال در عملکرد این غده است که می­تواند عواقبی را به­همراه داشته باشد.

در زمانی که تیروئید شما پرکار است، میزان هورمون های تیروئیدی را بیشتر از حد معمول تولید و آزاد می­کند که این وضعیت به­عنوان یک اختلال و بیماری در نظر گرفته می­شود.

آشنایی با علائم تیروئید پرکار

طبق نظر دکتر غدد مشهد پرکاری تیروئید علائم زیادی دارد و می­تواند کل بدن شما را تحت­تاثیر قرار دهد، ممکن است شما تنها برخی از این نشانه­ها را تجربه کنید، علائم این بیماری شامل موارد زیر است.

  • تورم و بزرگ­شدن گردن که ناشی از بزرگ­شدن غده تیروئید است و به­عنوان گواتر شناخته می­شود
  • ضربان قلب سریع
  • احساس لرزش یا عصبی­بودن
  • کاهش وزن
  • افزایش اشتها
  • اسهال و اجابت مزاج مکرر
  • تغییر در وضعیت بینایی
  • پوست نازک، گرم و مرطوب
  • تغییرات قاعدگی
  • عدم تحمل گرما و تعریق زیاد
  • مشکلات خواب
  • ریزش مو و تغییر بافت آن
  • برآمدگی چشم که با بیماری گریوز دیده می­شود.
  • ضعف عضلانی

علت به وجود آمدن تیروئید پرکار کدام است؟

به­طور معمول شرایط پزشکی و موقعیت­های مختلفی می­توانند در بروز این بیماری دخیل باشند، علت به وجود آمدن تیروئید پرکار ممکن است ناشی از شرایطی به شرح زیر باشد.

بیماری گریوز

در این اختلال، سیستم ایمنی بدن به تیروئید شما حمله می­کند و این شرایط باعث می­شود تا تیروئید بیش از حد هورمون تولید کند.

گریوز یک بیماری ارثی است و اگر یکی از اعضای خانواده شما به آن مبتلا باشد، این احتمال وجود دارد که سایر افراد خانواده نیز به آن دچار شوند.

درصد قابل توجهی از افرادی که به هایپرتیروئیدیسم مبتلا می­شوند، زمینه بیماری گریوز را دارند و به همین دلیل آن را به­عنوان یکی از عوامل شناسایی علت به وجود آمدن تیروئید پرکار در نظر گرفته می­گیرند.

گره­های تیروئید

این وضعیت مربوط به توده یا رشد سلول­های غده تیروئید است که می­توانند بیش از نیاز بدن، هورمون تولید کنند و البته این را در نظر بگیرید که گره­های تیروئید به­ندرت سرطانی هستند.

تیروئیدیت

التهاب غده تیروئید ممکن است دردناک یا بدون درد باشد و در عرض یک سال پس از زایمان اتفاق بیفتد، درصورتی‌که بعد از زایمان التهاب بهبود پیدا نکند ممکن است فرد دچار پرکاری شود.

مصرف بیش از حد ید

اگر در معرض خطر پرکاری تیروئید هستید و ید بیش از حد مصرف می کنید (از طریق رژیم غذایی یا داروها)، چنین شرایطی نیز می­تواند در تولید و ترشح بیش از حد هورمون­ها دخیل باشد.

تیروئید شما از این ماده معدنی برای تولید هورمون­های تیروئیدی T3 و T4 استفاده می­کند، در نظر داشته باشید که دریافت کنتراست یددار داخل وریدی یا استفاده از دارویی همچون آمیودارون که حاوی مقادیر زیادی از این ماده است نیز باعث بروز پرکاری می­شود.

نحوه تشخیص پرکاری تیروئید

برای اینکه پزشک بتواند علت به وجود آمدن تیروئید پرکار را تشخیص دهد در ابتدا لازم است تا بررسی­هایی را انجام دهد که به تشخیص این بیماری کمک می­کند.

به­طور معمول در زمان مراجعه به پزشک، یک معاینه فیزیکی از گردن شما انجام می­شود تا بررسی شود که تیروئید شما بزرگ­تر از حالت طبیعی شده است یا در وضعیت نرمال قرار دارد.

به­طور معمول این بیماری علائمی را بروز می­دهد که به­صورت فیزیکی مشخص است، از همین رو علاوه­بر بررسی گردن، پزشک با مشاهده تغییرات در چشمان شما، پوست، لرزش و حرکت دست­ها و گوش­دادن به ضربان قبل نیز می­تواند نشانه­های این بیماری را تشخیص دهد.

مورد دیگری که برای بررسی این بیماری مورد استفاده قرار می­گیرد انجام آزمایش خون، به­منظور بررسی سطوح بالای هورمون تیروئید در بدن شما است، در کنار این موارد تصویربرداری نیز گاهی انجام خواهد شد.

راه­های درمانی بعد از تشخیص علت به وجود آمدن تیروئید پرکار

گزینه­های زیادی برای رفع پرکاری تیروئید وجود دارد که بسته به علت آن، پزشک برخی از آنها را برای شما تجویز می­کند، روش­هایی درمانی برای برطرف­کردن پرکاری تیروئید عبارت­اند از:

  • داروهای ضدتیروئید متیمازول یا پروپیل تیوراسیل: این داروها توانایی تیروئید شما را برای ساختن هورمون­ها مسدود می­کنند و از این طریق در کنترل بیماری موثر هستند.
  • ید رادیواکتیو: ید رادیواکتیو یک داروی خوراکی است که سلول­های تیروئید بیش فعال شما، آن را جذب می­کنند. این دارو به این سلول­ها آسیب می­زند و از این طریق باعث کوچک­شدن تیروئید می­شود و سطح هورمون­ها در طی چند هفته کاهش می­یابد.
  • جراحی: پزشک شما ممکن است غده تیروئید را از طریق جراحی خارج کند که این کار پرکاری را اصلاح می­کند اما معمولا باعث کم­کاری تیروئید می­شود و در این حالت فرد به­صورت مادام‌العمر نیاز به مصرف مکمل­های دارویی دارد تا سطح هورمون­ها را در حد طبیعی نگه دارد.
  • مسدودکننده­های بتا: این داروها از عملکرد هورمون­های تیروئیدی در بدن جلوگیری می­کنند و می‌توانند به مدیریت علائمی مانند ضربان قلب سریع، عصبی­بودن و لرزش ناشی از این بیماری کمک کنند.

در خصوص مسدودکننده­های بتا این نکته حائز اهمیت بوده که چنین درمانی به تنهایی استفاده نمی­شود و معمولا با گزینه­های دیگری در طولانی­مدت همراه است.

دوره درمان پرکاری تیروئید

مدت‌زمان لازم برای درمان این بیماری بسته به علت به وجود آمدن تیروئید پرکار می­تواند تغییر کند. اگر پزشک، بیماری شما را با داروهای ضدتیروئید درمان کند، سطح هورمون­های شما باید در حدود 6 تا 12 هفته به حد طبیعی و سالم کاهش یابد.

در مواردی که درمانگر تصمیم بگیرد که دوزهای بالایی از قطره ید (غیر رادیواکتیو) به شما بدهد، در این صورت سطح هورمون­ها طی 7 تا 10 روز عادی می­شود. البته این یک راه­حل کوتاه­مدت است و به احتمال زیاد به روش­های دائمی­تری مانند جراحی نیاز خواهید داشت.

علت به وجود آمدن تیروئید می­تواند بر اثر عواملی همچون بیماری­های گریوز و التهاب غده تیروئید یا حتی مصرف بیش از حد ید باشد که در این صورت علائم مختلفی را تجربه می­کنید.

برخی از علائم این بیماری شامل تپش قلب، کاهش وزن، افزایش اشتها، لرزش دست، تغییر در وضعیت بینایی و موارد دیگری است که در هر فرد ممکن است تعدادی از آنها مشاهده شود.

برای درمان نیز پزشک معمولا روش­های مختلفی همچون مصرف دارو، تزریق ید رادیواکتیو و در نهایت جراحی را تجویز می­کند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *