زبان چرب زبان
سبک زندگی

راهنمای خرید انواع آب شیرین‌کن صنعتی

دستگاه آب شیرین‌کن صنعتی که برای از بین بردن آلاینده‌ها و شوری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از بهترین و پربازده‌ترین شیوه‌های تصفیه و تامین آب برای کاربردها و صنایع مختلف است. انتخاب و خرید آب شیرین‌کن صنعتی باید بر اساس نیاز خریدار و نوع کاربرد مورد نظر صورت گیرد. به عبارت دیگر در زمان خرید دستگاه آب شیرین‌کن صنعتی باید بر اساس پارامترهای مختلف که یکی از مهم‌ترین آنها آنالیز دقیق آب ورودی است، انجام شود تا بازدهی و عملکرد مناسبی در فرایند تصفیه آب داشته باشد.

بر همین اساس شرکت‌های طراح دستگاه‌های  تصفیه آب صنعتی بر اساس آنالیز آب ورودی و نوع کاربرد، گزارش جامعی از نحوه ساخت سیستم و نوع قطعات به کار رفته در آن را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. آب شیرین‌کن‌های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند که، مطابق آمار جهانی بهترین فناوری مورد استفاده در آب شیرین‌کن‌های صنعتی اسمز معکوس (RO) است که با دقت بالای 98% آب را تصفیه می‌کنند. دستگاه آب شیرین‌کن RO از نظر هزینه نیز از روش‌های به صرفه تصفیه آب می‌باشد.

انواع آب شیرین‌کن صنعتی

آب شیرین‌کن های صنعتی را به دو دسته کلی حرارتی و غشایی تقسیم بندی می‌کنند. آب شیرین‌کن‌های حرارتی خود دارای انواع مختلفی هستند:

آب شیرین‌کن‌های حرارتی

برای شیرین‌سازی آب شور در این روش نیاز به صرف انرژی زیادی است. اما بسته به نوع کاربرد و شرایط محیطی که دستگاه قرار است در آن نصب شود و هدف از شیرین‌سازی آب می‌توان از روش‌های مختلف تصفیه آب صنعتی استفاده کرد.

در این نوع آب شیرین‌کن با حرارت دادن آب شور و سرد کردن آن توسط کندانسور، بخار را به حالت مایع و در واقع آب شیرین در می‌آورند. فرایندهای حرارتی آب شیرین‌کن معمولا به دلیل مقدار انرژی بالایی که نیاز دارند برای شیرین‌سازی آب دریا استفاده می‌شوند. امروزه تقریبا حدود 35% از ظرفیت شیرین‌سازی آب های شور در دنیا مربوط به آب شیرین‌کن‌های حرارتی است. انواع آب شیرین‌کن حرارتی شامل موارد زیر می‌شوند:

1- آب شیرین‌کن حرارتی با فرایند MSF: در این روش با استفاده از تبخیر مرحله‌ای آب در فشار پائین و سپس تبدیل بخار به آب شیرین فرایند شیرین‌سازی آب انجام می‌شود. در واقع آب گرم شده دریا در مراحل مختلف تبخیر شده و فشار به صورت یک روند کاهشی در طی فرایند حفظ می‌شود. در ادامه نیز بخارات ایجاد شده کندانس و بازیابی می‌شود تا برای کاربردهای مختلف بتوان از آن استفاده کرد.

2- آب شیرین‌کن حرارتی با فرایند تقطیر چند مرحله‌ای (MED)

این روش نیز مانند روش MSF عمل می‌کند با این تفاوت که، در فرایند MED آب شور بعد از گرما دیدن اولیه، در مخازن به روی لوله‌های داغ حاوی بخار آب اسپری می‌شود. سپس بخشی از بخار حاصل از انتقال حرارت میان جریان آب شور و سطح خارجی لول های داغ محتوی بخار آب، در مرحله بعدی در فشار پایین تر به آب شیرین تبدیل می‌شود و روال به همین ترتیب ادامه دارد.

آب شیرین‌کن غشایی

آب شیرین‌کن غشایی با استفاده از فیلترهای ممبران آب را تصفیه و شیرین‌سازی می‌کند. بیش ترین استفاده در میان فناوری های مختلف غشایی در این دستگاه‌ها روش اسمز معکوس است. این روش شیرین‌سازی آب با این که قدمت کمتری نسبت به روش‌های حرارتی دارد، اما امروزه به یکی از اقتصادی ترین و پرکاربردترین روش‌های شیرین‌سازی آب تبدیل شده است.

در این فرایند آب شور دریا با عبور از منافذ بسیار ریز غشای فیلتر ممبران آلاینده‌های خود را با دقت بالا از دست می‌دهد. قطر ریز منافذ غشای این فیلترهای ممبران به اندازه ای است که تنها مولکول آب می‌تواند از آنها خارج شود.

در این دستگاه‌های  آب شیرین‌کن آب با عبور از سه مرحله اصلی پیش تصفیه، اسمز معکوس و پس تصفیه به آب شیرین تبدیل می‌شود. عملیات اصلی فیلتراسیون توسط فیلترهای ممبران انجام می‌شود که، باعث حذف کلیه آلاینده‌های بزرگ‌تر از 0.0001 میکرون از آب می‌شود.

نکات خرید آب شیرین‌کن صنعتی

در نظر گرفتن پارامترهای مورد نیاز در زمان خرید آب شیرین‌کن صنعتی به شما کمک می‌کند محصول متناسب با نیازتان را انتخاب کنید:

1- مشخصات دستگاه آب شیرین‌کن صنعتی

قبل از خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی باید مقدار نیاز روزانه به آب تصفیه شده و هم چنین مشخصات آب خروجی به دستگاه را بدانیم و بر این اساس نیاز خود را با مشخصاتی که دستگاه آب شیرین‌کن صنعتی قابلیت برآورده کردن آن ها را دارد مطابقت دهیم. هم چنین باید در مورد هزینه‌های دستگاه نیز تعیین کنیم بین کاهش هزینه‌های تمام شده یا عملیاتی دستگاه کدام برای ما اولویت دارد.

2- مشخصات آب ورودی به دستگاه

آب ورودی یا آب خوراک و میزان و نوع آلاینده‌های آن نیز در انتخاب دستگاه اهمیت دارند. به همین دلیل است که اولین مرحله در طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی آنالیز دقیق آب ورودی در آزمایشگاه های پیشرفته است.

3- دمای آب ورودی

این پارامتر نیز برای طراحی سیستم مهم است و باید به صورت دقیق در اختیار طراح و سازنده دستگاه آب شیرین‌کن صنعتی قرار گیرد.

4- استفاده از پیش تصفیه مناسب

در زمان انتخاب و خرید آب شیرین‌کن صنعتی باید متناسب با نوع و میزان آلاینده‌های موجود در آب ورودی از پیش تصفیه مناسب شامل روش‌های مکانیکی و مواد شیمیایی مختلف استفاده شود. از مهم‌ترین مواد مورد استفاده در پیش تصفیه آب شیرین‌کن‌های صنعتی می‌توان به رزین سختی گیر و آنتی اسکالانت اشاره کرد.

شما می توانید برای خرید آنتی اسکالانت به سایت آبین مراجعه فرمایید.

5- مقدار شاخص SDI آب ورودی

مقدار شاخص SDI در تعیین پتانسل گرفتگی یا نرخ فولینگ غشای ممبران اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که مشخص است این شاخص در طول عمر فیلترهای ممبران و در نتیجه طول عمر کلی دستگاه تصفیه آب صنعتی تاثیر بسیار زیادی دارد.

مقدار شاخص SDI در آب ورودی به آب شیرین‌کن صنعتی باشد کمتر از 5 باشد. در واقع هر چه مقدار این شاخص کمتر باشد، بهتر است زیرا باعث طول عمر بیش تر فیلتر ممبران می‌شود. بنابراین اطلاع از مقدار این شاخص در زمان خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی برای انتخاب پیش تصفیه مناسب به شما کمک می‌کند.

6- گزارش طراحی سیستم

بعد از این که اطلاعات لازم از طرف شما به عنوان خریدار آب شیرین‌کن صنعتی در اختیار شرکت سازنده و طراح دستگاه تصفیه آب صنعتی قرار گرفت، با استفاده از نرم افزارهای طراحی سیستم شامل ROSA و WAVE اقدام به طراحی بخش های مختلف دستگاه می‌کنند. گزارش نهایی این طراحی شامل قطعات و برند آنها قبل از خرید باید در اختیار شما قرار گیرد.

7- هزینه‌های آب شیرین‌کن صنعتی

نیروی خبره و کارآزموده طراحی در شرکت های سازنده آب شیرین‌کن صنعتی، با تسلط به نرم افزارهای طراحی می‌تواند اطلاعات دقیق از هزینه‌های عملیاتی سیستم را به شما گزارش دهد.

بیشتر: چک لیست انتخاب دستگاه تصفیه آب صنعتی

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *