زبان چرب زبان
زیبایی

آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟

برخی از خانم ها که قصد انجام جراحی زیبایی پروتز سینه را دارند، به دلیل شایعات موجود درباره ارتباط پروتز سینه با سرطان پستان، از انجام این عمل منصرف می شوند. عمل جراحی پروتز پستان یک عمل جراحی زیبایی محسوب می شود و راه درمان برای هیچ نوع بیماری نیست.

برخی از خانم ها به دلایل مختلفی مانند افزایش سن، داشتن رژیم های سخت لاغری، دوران بارداری و شیردهی متعدد، دچار افتادگی سینه شده اند. بافت سینه برخی از خانم ها در سنین بلوغ تحت تاثیر عوامل ژنتیکی، هورمونی و یا رعایت رژیم غذایی نادرست، به اندازه کافی بزرگ نشده است. این گروه از خانم ها، مایل هستند برای برجسته کردن و افزایش زیبایی اندام خود، از پروتز سینه استفاده کنند. انجام این عمل زیبایی بر افزایش روحیه و اعتماد به نفس خانم ها تاثیرگذار می باشد.

خانم هایی که به دلیل ابتلا به سرطان پستان، سینه خود را از دست می دهند، می توانند برای بازسازی سینه از پروتز پستان استفاده کنند.  البته توجه داشته باشند که بیماری سرطان در مرحله پیشرفته نباشد.

 پروتز سینه مانعی برای بارداری و شیردهی نمی باشد. پروتزهایی که در قسمت زیر بافت سینه قرار می گیرند، هیچگونه مشکلی برای شیردهی ایجاد نمی کنند.

 آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟

برخی افراد معتقد بر این باور غلط هستند که به این دلیل که پروتز سینه یک جسم خارجی می باشد،  باعث بروز سرطان پستان می شود. این گروه از افراد معتقد هستند که وجود پروتز در داخل سینه، سلول های سینه و بدن را سرطانی می کند. همچنین بر این باور هستند که پروتز مانع تشخیص صحیح و به موقع بیماری سرطان می شود.

اما در حقیقت تاکنون هیچ گونه گزارش بر بروز سرطان سینه به دلیل گذاشتن پروتز سینه دریافت نشده است. کسانی که از پروتز استفاده می کنند، باید مانند سایر خانم ها طبق یک برنامه منظم، در معاینات دوره ای و غربالگری شرکت کنند. تشخیص زودهنگام هر بیماری و درمان به موقع بیماری،  موجب کسب نتیجه مطلوب خواهد شد.

جنس پروتز سینه و سرطان

اغلب پروتز های سینه از جنس سیلیکون می باشند. بسیاری از موادی که در طب و مواد خوراکی مصرف می شوند، از جنس سیلیکون بوده و خطری برای سلامتی ندارد. داخل پروتز هم محلول سرم فیزیولوژیکی آب  نمک است که خطری برای بدن ایجاد نمی کند. در نتیجه پروتز سینه نمی تواند به دلیل جنس آن باعث بروز سرطان شود. دکتر مریم شرفی بهترین نوع و جنس پروتز سینه را به بیمارانش توصیه میکند همچنین به افرادی که دچار افتادگی سینه هستند توصیه میکند پروتز سینه و عمل لیفت سینه را به صورت همزمان انجام دهید.

آیا پروتز سینه باعث مشکل در تشخیص پروتز سینه می شود؟

لازم است بدانید پروتز سینه در قسمت زیرین عضله و یا بافت سینه جای داده می شود و بافت سینه بر روی پروتز قرار می گیرد. به همین دلیل مشکلی برای تشخیص توده های مشکل ساز سرطانی ایجاد نمی کند. در گذشته تکنیک های مورد استفاده عکس برداری برای تشخیص توده های سرطانی با وجود پروتز،  با مشکل مواجه می شد. اما در حال حاضر با پیشرفت علوم و تکنیک های جدید عکس برداری، میزان  اشتباه در تشخیص به کمترین حد خود می رسد.

طبق مطالعات و گزارش های دریافت شده کسانی که از پروتزهای سینه نامرغوب و کیفیت پایین، استفاده می کنند، دچار لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک شده اند. تشخیص زودهنگام سرطان پستان در درمان بیماری بسیار موثر خواهد بود.

علائم سرطان سینه

برای تشخیص سریع بیماری سرطان سینه و درمان به موقع آن بهتر است با علائم بیماری آشنا باشید:

  • تورم پستان
  • ایجاد توده در پستان
  • تغییر شکل پستان
  • افزایش ضخامت پوست پستان
  • تشکیل راش های پوستی در اطراف پستان
  • ریزش مو
  • احساس خستگی شدید
  • تجمع مایعات در نزدیک پستان
  • تغییر شکل نوک پستان

عوارض استفاده از پروتز سینه

پروتز سینه یک نوع جراحی زیبایی محسوب می شود که باید توسط یک جراح پروتز سینه خوب و ماهر انجام شود. همچنین کیفیت خوب پروتز مورد استفاده، از بروز عوارض جانبی جلوگیری می کند.

  • احتمال تشکیل بافت ها و یا کپسول هایی داخل بافت سینه که باعث تغییر شکل و جابجایی پروتز می شود.
  • احساس درد پستان
  • ایجاد حساسیت ، تغییر و درد نوک سینه
  • احتمال بروز عفونت یا ماستیت پستان
  • جابجایی پروتز
  • ایجاد ترشحات و یا پاره شدن پروتز

آیا پروتز پستان مانع انجام معاینه سینه می شود؟

وجود پروتز سینه مانعی برای انجام معاینه پستان نمی شود. ماموگرافی یکی از روش های تشخیص زودهنگام وجود توده های سرطانی در سینه می باشد که متخصص زنان در معاینات دوره ای انجام می دهد. وجود پروتز پستان بر انجام ماموگرافی تاثیر منفی نمی گذارد. برخی از متخصصین کاربلد و مجرب، مقداری پروتز را به سمت دیگر سینه هدایت کرده تا هیچگونه فشاری بر پروتز وارد نشود.

عفونت مهمترین عارضه پروتز سینه

پروتز سینه هم مانند سایر پروتزهای مورد استفاده در قسمت های مختلف بدن مانند زانو، ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند. در برخی موارد میزان عفونت به قدری زیاد است که باید پروتز از بدن خارج شود. پارگی پروتز هم یکی از دلایل مشکل ساز در بدن می باشد. پارگی کپسول اطراف پروتز باعث می شود تا سیلیکون یا ژل موجود در داخل برخی از پروتزها، به داخل بافت پستان و یا غدد لنفاوی نفوذ کرده و باعث بروز مشکلات جدی شود.

پارگی پروتز به جنس پروتز و طول عمر آن بستگی دارد. طول عمر پروتز سینه حدود 10 سال می باشد. اگر پروتز برای مدت طولانی تری در بدن باقی بماند، خود به خود پاره می شود. پروتز های آب نمک در صورت پاره شدن مشکل زیادی ایجاد نمی کنند  زیرا سرم فیزیولوزیک داخل آن جذب بدن شده و فقط باید پروتز را تعویض و یا از بدن خارج کرد.

در برخی موارد پارگی پروتز سینه در داخل کپسول پروتز ایجاد می شود و هیچ نوع ترشحی به بافت پستان و یا غدد لنفاوی ندارد. در این صورت با انجام سونوگرافی و ام آر ای مشکل تشخیص داده می شود.

بسیاری از خانم درخواست چندین عمل همزمان را دارند برای مثال جراحی لیپوماتیک و جراحی های سینه را به صورت همزمان انجام دهند تا در زمان و هزینه صرفه جویی کنند. برای این کار بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنید تا با انجام آزمایش و بررسی های لازم بهترین نتیجه را دریافت کنید.

امیدورام این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر مریم شریفی جراح سینه به آدرس  www.dr-sharifi.com  مطرح کنید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *