زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

انبه بخورید، در برابر کرونا ایمن باشید

انبه، یک میوهٔ خوشمزه و مغذی است که از زمان‌های قدیمی به عنوان یکی از مهمترین منابع تغذیه‌ای مردم جهان شناخته شده است. علاوه بر طعم لذیذش، انبه دارای خواصی است که می‌تواند به بهبود سلامتی کلیه و فرار از بیماری‌هایی مانند کرونا کمک کند. در این مقاله، به بررسی این خواص و نقش آن در پیشگیری از ابتلا به کرونا خواهیم پرداخت.

یکی از خواص مهم انبه، حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. این ویتامین یکی از اسیدهای آنتی‌اکسیدانی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن موجب مقاومت بالاتر در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شود. با مصرف منظم انبه، می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به عوامل بیماری‌زا، از جمله ویروس کرونا، جلوگیری کرد.

ضمناً، انبه دارای مقدار قابل توجهی فیبر می‌باشد که می‌تواند فرایند گوارش را بهبود بخشیده و به افزایش سلامت دستگاه گوارش کمک کند. این مسئله می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی سلامتی عمومی بدن داشته باشد، زیرا گوارش سالم می‌تواند بهبود قابل توجهی در جذب مواد مغذی داشته باشد که در نهایت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

علاوه بر این، انبه حاوی مقادیر معتبری ویتامین A است که برای حفظ سلامت چشم‌ها ضروری است. ویتامین A یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت و عملکرد مناسب سلول‌های مختلف بدن است. با تقویت سلول‌های مختلف بدن، می‌توان از نقضات کمبود ویتامین A جلوگیری کرده و سلامت عمومی بدن را تأمین کرد که این موضوع می‌تواند موجب تقویت دفاعات بدن در برابر عفونت‌های مختلف، از جمله کرونا، شود.

باید توجه داشت که انبه تنها یکی از عواملی است که می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک کند. از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی نیز بسیار حیاتی است. با ادغام خواص انبه با این دستورالعمل‌های بهداشتی، می‌توانیم خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهیم و به حفظ سلامت خود و دیگران کمک کنیم.

ایمنی در برابر کرونا

میوه انبه پکیجی از بیش از ۲۰ ویتامین و مواد معدنی، از جمله دوزهای بالای ویتامین A و C است، از خانواده بادام هندی و همچنین کم چرب است- یک انبه کامل حدود ۲۰۷ کالری دارد. یک فنجان انبه برش خورده حدود ۱۶۵ کالری است و تقریباً ۷۰٪ از مقدار توصیه شده ویتامین C روزانه را تأمین می کند، جذب آهن را بهبود می بخشد، به سلول ها در دفاع از خود و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

«مایا وادی ولو»، سرپرست تیم تحقیق از دپارتمان تغذیه دانشگاه رودایلند آمریکا، در این باره می گوید: «ویتامین C برای سیستم ایمنی خوب است. یک آنتی اکسیدان است بنابراین می تواند به استرس اکسایشی در بدن کمک کند. همچنین انبه منبع مناسبی از ویتامین A، فولات و غنی از فیبر است که برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، بیماری های قلبی و کنترل وزن مفید است.»

انبه از طرق مختلف به محافظت و پشتیبانی از بدن کمک می کند، به ویژه هنگامی که به صورت کامل مصرف شود و نه با قندهای افزودنی در قالب کمپوت انبه.

این اَبَرمیوه، حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدانی است که به محافظت یا تأخیر در آسیب “رادیکال های آزاد”، اتم ها یا مولکول های ناپایدار که می توانند به سلول ها آسیب رسانده و باعث بیماری هایی مانند سرطان شوند، کمک می کند.

فیبر، ویتامین و پتاسیم موجود در این میوه آبدار همچنین به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

دیگر خواص انبه

علاوه بر وجود کم چربی در این میوه، انبه می تواند به کاهش وزن کمک کند چراکه به خاطر وجود فیبر به سیری طولانی مدت منجر می شود.

به علاوه از خواصی که در مقاله‌ای که نوشتم ذکر شدند، انبه دارای ویژگی‌ها و خواص دیگری نیز می‌باشد که می‌تواند به سلامتی انسان‌ها کمک کند. در ادامه به برخی از این خواص اشاره می‌کنم:

  1. آنتی‌اکسیدان‌ها: علاوه بر ویتامین C که در مقاله ذکر شد، انبه حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند بتا کاروتن و فلاوونوئیدها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در مقابله با استرس اکسیداتیو و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آن مؤثر باشند.
  2. آهن: انبه حاوی مقدار قابل توجهی آهن است که برای تولید هموگلوبین، که جزئی اساسی اکسیژن حامل در بدن است، ضروری است. مصرف منظم انبه می‌تواند در پیشگیری از کم‌خونی کمک کند.
  3. پتاسیم: انبه دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم است که برای تنظیم فشار خون و عملکرد صحیح عضلات ضروری است. مصرف منظم انبه می‌تواند به حفظ فشار خون مناسب کمک کند و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری نماید.
  4. ویتامین B6: این ویتامین حاوی در انبه، که یکی از ویتامین‌های گروه B است، در فرایندهای متابولیکی بدن نقش دارد و می‌تواند به تولید انرژی، سلامت پوست، و عملکرد سیستم عصبی کمک کند.
  5. مواد معدنی: علاوه بر فسفر و منیزیم، انبه حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم نیز است که برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است.

از طرفی، این خواص نشان می‌دهند که انبه به عنوان یک میوه چندگانه‌ای با خواص متعدد، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت کلیه‌ها و عضلات کمک کند. اما با این حال، توصیه می‌شود که همواره به مقدار مصرف معقول انبه توجه شود و در کنار آن از یک رژیم غذایی تنوع‌بخش و متعادل استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *