زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

با دندان‌های پوسید خود برای همیشه خداحافظی کنید

هدف دندان‌پزشکی این است که دندان‌های شما را حفظ کند و درصورتی‌که مشکل و یا بیماری برای آن‌ها به وجود آمد، آن‌ها را برطرف کرده و تا آخرین لحظه برای نجات دندان‌های شما تلاش کند. درصورتی‌که نشود دندان را حفظ کرد، روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته در برنامه‌ی درمانی قرار می‌گیرند.

پوسیدگی دندان‌ها از مهم‌ترین علت‌های ازدست‌رفتن دندان در بالغین است. کسانی که دندان‌های پوسیده دارند و به آن‌ها توجهی نمی‌کنند، دیریازود دندان خود را در معرض نابودی قرار می‌دهند و مجبور به جایگزینی آن با روش‌های مصنوعی و گران‌قیمت می‌شوند. برای این که این اتفاق نیفتد باید به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه نشان داد و همیشه رسیدگی به آن‌ها را در صدر قرار داد.

هنگامی که دندان دچار پوسیدگی می‌شود، هر چه سریع‌تر این مسئله تشخیص داده شده و برای درمان آن اقدام صورت گیرد، شانس حفظ شدن دندان و عملکرد بهتر آن بیشتر است. روش‌های متنوعی برای درمان دندان پوسیده وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید.

پوسیدگی ابتدایی دندان‌ها

هنگامی که دندان‌ها دچار پوسیدگی سطحی می‌شوند و این پوسیدگی در مراحل اولیه قرار دارد، می‌توان آن را با روشی بسیار ساده و کم‌هزینه درمان کرد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. جالب است بدانید که در این روش از پرکردن و یا هرگونه روش تهاجمی دیگری استفاده نمی‌شود.

اگر پوسیدگی دندان‌ها سطحی باشد می‌توان با فلوراید تراپی این مسئله را برطرف کرد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. فلوراید از رشد میکروب‌ها و آسیب رسیدن به دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

پوسیدگی عمیق‌تر دندان‌ها

درصورتی‌که پوسیدگی دندان‌ها اندکی عمیق‌تر باشد و نتوان آن را با فلوراید تراپی درمان کرد، باید به روش‌های درمانی جدی‌تر روی آورد. یکی از این روش‌ها پرکردن دندان‌هاست.

هنگامی که دندان دچار پوسیدگی مینا شده باشد، بخش پوسیده شده تراشیده می‌شود و محل خالی‌شده‌ی دندان با موادی چون آمالگام و یا کامپوزیت رزین و سرامیک پر می‌شود. هرکدام این مواد مزایا و معایب خود را دارند اما انتخاب بهترین آن‌ها بستگی به محل دندان و اولویت‌های شما دارد. اگر دندان شما در معرض دید باشد، باید از مواد همرنگ دندان‌های واقعی مثل رزین و سرامیک استفاده کنید. درصورتی‌که دندان پر شده از دندان‌های عقبی باشد که خیلی در چشم نیستند می‌توان از آمالگام استفاده کرد.

اگر پوسیدگی دندان‌ها وسیع‌تر از حدی باشد که تصور می‌کنیم و بخش عمده‌ی دندان تراشیده شود، نیاز به محافظت از دندان وجود دارد. دندانی که دیواره‌ی آن نازک شده باشد را نمی‌توان به حال خود رها کرد؛ بنابراین وقتی پوسیدگی دندان به مراحل پیشرفته‌تر می‌رسد برای درمان آن باید از روکش استفاده کرد. روکش‌ها محافظ‌هایی هستند که بسیار به دندان واقعی شبیه هستند. این روکش‌ها بر روی دندان‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها تراشیده شده است قرار می‌گیرند و آن را از شکسته شدن و از دست رفتن حفظ می‌کنند. برای دریافت مشاوره می‌توانید به کلینیک تخصصی دندانپزشکی و زیبایی دکتر محد نیک زاد مراجعه کنید.

معمولاً دندانی که بخش زیادی از آن تراشیده شده باشد، نیازمند عصب‌کشی نیز بوده است. دندانی که عصب‌کشی شده است حتماً باید روکش شود. زیرا دیواره نازک آن نمی‌تواند فشار ناشی از جویدن را متحمل شود و به‌سادگی شکسته خواهد شد. دندان روکش شده برای مدت بیشتری دوام می‌آورد و می‌تواند تا مدت‌ها برای شما کارایی داشته باشد.

دندان از دست رفته

همیشه نمی‌توان دندان پوسیده را حفظ کرد. گاهی مجبور به کشیدن دندان می‌شویم. اگر پوسیدگی به ریشه رسیده باشد و یا دندان عفونت کرده باشد و نتوان برای نجات آن اقدامی انجام داد، باید دندان را کشید. در این موارد دندان از دست‌ رفته است، و برای جایگزینی دندان از دست ‌رفته باید به راه‌حل‌های دیگری اندیشید. روش‌های مختلفی برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته وجود دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته

هنگامی که دندان از دست می‌رود می‌توان از روش‌های زیر آن را جایگزین کرد؛

  • ایمپلنت دندانی
  • بریج دندان
  • دندان مصنوعی متحرک
  • دندان مصنوعی ثابت و ناکامل

از میان روش‌های فوق بهترین آن‌ها ایمپلنت است که نسبت به سایر روش‌ها عمر طولانی‌تری دارد و کاربرد آن بهتر است. البته که این روش جای‌گذاری مراحل سخت‌تری دارد و هزینه‌ی بیشتری خواهد داشت. به‌هرحال برای انتخاب بهترین روش باید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید و اولویت‌های خود را با او در میان بگذارید. از طرفی از دندان‌های شما باید معاینه‌ی دقیقی انجام شود تا مناسب‌ترین روش برای شما در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است که کاشت ایمپلنت روش‌های مختلفی دارد. انواع روش‌های کاشت ایمپلنت دندان در دندان‌پزشکی دکتر نیک‌زاد در دسترس شما است تا مناسب‌ترین روش را نتخاب کنید.

چگونه از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کنیم؟

بهترین درمان دندان پوسیده پیشگیری از پوسیدگی آن است. اگر می‌خواهید دندان‌های سالمی داشته باشید و از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری کنید، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید؛

  • حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. هیچ چیزی بیشتر از رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمی‌کند. اگر می‌خواهید دندان‌های شما عمر بیشتری داشته باشد، مسواک زدن را فراموش نکنید.
  • دندان‌های خود را روزی یک‌بار نخ دندان بکشید. نخ دندان از ایجاد پوسیدگی بین دندانی جلوگیری می‌کند.
  • به طور منظم به دندان‌پزشکی مراجعه کنید و سعی کنید هر 6 ماه یکبار تحت معاینه‌ای حرفه‌ای قرار بگیرید تا اگر پوسیدگی در حال رخ‌دادن است، قبل از ایجاد و پیشرفت آن، پیشگیری به عمل آید.
  • دندان‌های خود را در معرض دخانیات قرار ندهید. دود سیگار می‌تواند به‌سادگی دندان‌هایتان را در معرض پوسیدگی قرار دهد.
  • به مقدار کافی آب بنوشید.
  • از خوردن شیرینی‌ها و شکر تاحدامکان دوری کنید. هر چه کمتر شکر وارد دهان خود بکنید، احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *