زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

نحوه انتخاب بهترین فشارسنج

دستگاه های فشار خون زیادی برای انتخاب وجود دارند. ارتباط مستقیم نتیجه فشارسنج با سلامتی انسان لزوم دقت در انتخاب فشارسنج مناسب را مشخص می کند. نحوه انتخاب بهترین فشارسنج با توجه به معیارهای استاندارد کاری آسان و در عین حال، حساس است. اغلب پزشکان توصیه می کنند برای کنترل فشار خون بویژه در افرادی که دچار فشارخون بالا هستند از دستگاه های فشارسنج خانگی استفاده کنید.

اینکه شما روزانه برای کنترل فشارخون خود به مطب پزشک مراجعه کنید امری زمانبر و نشدنی است. در عین حال که شما تنها نتیجه فشارخون خود در همان زمان را خواهید داشت. اما داشتن یک فشارسنج خانگی دیجیتال، می تواند به شما و همچنین پزشک معالجتان تصور بهتری از فشارخون واقعی شما بدهد. تنها راه برای اینکه مطمئن شوید فشار خون دارید یا خیر، خرید فشار سنج و اندازه گیری مداوم و چندبار در روز به مدت چند ماه است.

مدل‌های متنوعی از دستگاه فشارسنج خانگی برای انتخاب وجود دارد. قیمت متفاوت، کارکرد متنوع و همچنین سطح کیفیت بالاتر و پایینتر وجه تمایز آنها است. این عوامل از معیارهای مهمی است که می تواند در نحوه انتخاب بهترین فشارسنج به شما کمک کند.

مقایسه نتیجه آن با دستگاه های فشارسنج عقربه ای و جیوه ای است. دستگاه فشارسنج عقربه ای و جیوه ای نتایج بسیار دقیقی ارائه می دهند. اغلب مورد استفاده پزشکان و متخصصان قرار می گیرد. می توانید دستگاه فشارسنج دیجیتالی خود را به مطب پزشک برده و با اندازه گیری فشار خون با هردودستگاه میزان دقت دستگاه دیجیتال را بسنجید.

انتخاب میان انواع فشارسنج

دستگاه های فشارسنج دیجیتالی اغلب به علت سهولت استفاده به مدل های خانگی نیز معروف هستند. این دستگاه دارای انواع مختلفی هستند که می تواند در نحوه انتخاب بهترین فشارسنج مؤثر باشند. دستگاه فشارسنج بازویی و مچی دو دسته کلی هستند که می توان انواع فشارسنج را در تقسیم کرد.

  • دستگاه فشارسنج بازویی

دستگاه های فشارسنج بازویی نیز خود به دو دسته اتومات و نیمه اتومات تقسیم می شوند. در دستگاه های دیجیتال اتومات، کاف توسط دستگاه و بصورت خودکار باد می شود. دستگاه های نیمه اتومات اغلب مانیتورهای آندرویید دارند. در این مدل کاف بصورت دستی و با یک پمپ هوای کوچک باد می شود. دستگاه فشارسنج کاملا اتومات حاوی مانیتورهای دیجیتالی هستند و نسبت به نوع نیمه اتومات کیفیت و دوام بیشتری هم دارند.

  • دستگاه فشارسنج مچی

دستگاه فشارسنج مچی نوع دیگری از انواع فشارسنج است که نسبت به نمونه های مشابه بازویی دقت کمتری دارد. در این نوع دستگاه فشارخون، کاف دور مچ دست بسته می شود. اغلب از دستگاه فشارسنج مچی در مواقعی استفاده می شود که بازو آسیب دیده و یا دور بازو آنقدر زیاد است که کاف بازویی نمی تواند به درستی دور آن پیچیده شود. در این حالت بهتر است از دستگاه فشارسنج مچی استفاده شود. همچنین این دستگاه ها بسیار کوچک و سبک هستند و شما می توانید به راحتی آن را همراه خود داشته باشید.

معیار انتخاب بهترین فشارسنج

اندازه گیری فشار خون نه تنها برای تشخیص و معاینه پزشک مهم است. بلکه برای استفاده شخصی هر فرد و اطلاع از وضعیت سلامتی نیز مهم می باشد. افزایش فشار و یا افت فشارخون نشانه های هشدار دهنده مطمئنی از بیماری است و بررسی این ناهنجاری‌ها گام مهمی برای پیشگیری از فشارخون بالا، سکته مغزی و یا حمله قلبی خواهد بود.

انواع دستگاه فشارسنج در بازار وجود دارد قیمت فشارسنج عقربه ای نسبت به قیمت فشارسنج دیجیتالی مناسب تر است اما به نسبت نحوه استفاده سخت تری دارد. دستگاه فشارخون خانگی با روش استفاده ساده تری که دارد برای استفاده فردی نیز مناسب است. بنابراین، هرخانواده نیاز به یک دستگاه فشار سنج برای استفاده مداوم نیاز دارد. نحوه انتخاب بهترین فشارسنج به معیارهای مختلفی بستگی دارد از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

1- نیاز مصرف کنندگان فشارسنج

نوع فشارسنج براساس نیاز کاربران تعیین می شود. فشارسنج های آنروئیدی دقت بسیار بالایی دارند اما استفاده از آنها به دانش و تخصص کافی نیاز دارد. این نوع دستگاه بادوام، انعطاف پذیر و با دقت بالایی هستند که اغلب مورد استفاده پرستاران و پزشکان و متخصصان قرار می گیرد. در عین حال افرادی که به دنبال خرید فشارسنج برای مصارف شخصی هستند می توانند از دستگاه فشارسنج دیجیتالی استفاده کنند. کارکرد این دستگاه ها راحتتر است و دقت نسبتا خوبی نیز دارد.

2- امکانات دستگاه فشارسنج

بسیاری از مواقع امکانات دستگاه فشارسنج در انتخاب نهایی موثر است. استفاده از دستگاه فشارسنج نیمه اتومات به نسبت سختتر است و نیاز به مهارت بیشتری دارد. اما برخی از دستگاه های فشارسنج هستند که حتی سالمندان نیز می توانند با استفاده از آنها خود به تنهایی فشارخون خود را اندازه گیری کنند.

این دستگاه ها با نشانگر رنگی وضعیت فشارخون را اعلام می کنند. دستگاه فشارسنج سخنگو نیز می تواند نتیجه را به فارسی بازگو کند. این مورد برای افرادی که مشکل کم بینایی داشته و یا قادر به خواند اعداد درج شده روی دستگاه نیستند بسیار کاربردی است.

3- قیمت فشارسنج

امروزه برندهای تولید کننده تجهیزات پزشکی انواع دستگاه فشارسنج را نیز تولید و عرضه می کنند. قیمت دستگاه فشارسنج عقربه ای  نسبت به دستگاه های بازویی و مچی دیجیتالی ارزان تر است. همچنین هرکدام براساس کیفیت و امکانات مختلفی سنجیده می شوند. شما می توانید براساس کارایی، قیمت و دقت مورد نیاز، دستگاه فشارسنج مناسب خود را انتخاب و خریداری کنید.

4- کیفیت طراحی

فشارسنج ها با توجه به کیفیت جنس و طراحی متفاوت هستند. همگی بر عملکرد کلی دستگاه تأثیر می گذارد. بنابراین تمام قطعات فشارسنج باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. مواد کاف، گیح، لامپ باد و دریچه هماهنگ با یکدیگر ساخته شوند. اندازه کاف بسیار مهم است نباید خیلی شل و یا خیلی تنگ باشد چراکه اندازه کاف می تواند در دقت و نتیجه درست فشار خون مؤثر باشد. عرض کاف نیز باید به اندازه باشد تقریبا 80 درصد بازو باید توسط کاف پوشیده شود.

5- سهولت حمل

فشارسنج های خانگی برای استفاده مکرر و در مکان های مختلف طراحی شده اند. بنابراین در انتخاب بهترین توجه داشته باشید که دستگاه به راحتی جابجا شود، وزن سبک داشته باشد و در بسته بندی مناسبی باشد تا هیچگونه آسیبی به کاف، شلنگ متصل به کاف و دستگاه وارد نشود.

دستگاه های عقربه ای و جیوه ای معمولا امکان حمل کمتری دارند. فشارسنج های دیجیتالی نه تنها برای استفاده شخصی در خانه بلکه در بیمارستان ها نیز بسیار محبوب شده اند. این نوع دستگاه ها را می توانید بصورت آنلاین از فروشگاه های اینترنتی درمارز dermaroz.com و یا بصورت حضوری از مراکز فروش تجهیزات پزشکی خریداری کنید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *