زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

گفتاردرمانی کودکان چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

صحیح صحبت کردن و تلفظ درست کلمات در کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس او در جامعه و ارتباط برقرار کردن با دیگران می شود. گفتاردرمانی کودکان به کودکانی که نمی توانند به درستی کلمات را بیان کنند و در صحبت کردن دچار مشکل می شوند، کمک بسیاری می کند. برخی از کودکان هستند که توانایی صحبت کردن را دارند اما نمی توانند کلمات را به صورت دست تلفظ کنند و این کودکان ممکن است در مدرسه، اجتماع و… مورد تمسخر دیگران قرار گیرند و  اعتماد به نفس خود را از دست دهند. برخی دیگر از کودکان به دلیل داشتن اختلال هایی مانند اوتیسم، بیش فعالی و… قادر به صحیح صحبت کردن نیستند و برای درمان نیاز به گفتاردرمانی دارند. این کودکان را باید برای درمان به مرکز تخصصی گفتاردرمانی تهران ببرید. در این کلینیک ها گفتار درمانگر با استفاده از تکنیک های خاص درمانی، تکلم کودک را بهبود می بخشد.

گفتاردرمانی کودکان چیست؟

برخی از کودکان قادر به صحبت کردن هستند اما نمی توانند کلمات را به درستی و روان بیان کنند. این کودکان برای بیان افکار خود دچار مشکل می شوند زیرا در بیان هجا ها و آواهای کلمات دچار مشکل هستند. کودکان مبتلا به اختلال تکلم به دلیل ناتوانی در صحبت کردن صحیح، قادر به ارتباط برقرار کردن با دیگران نیستند و رفته رفته اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. این مشکل را می توان به کمک گفتاردرمانی کودکان برطرف کرد.

گفتاردرمانی در کودکان یک روش درمانی نوین است که در آن با استفاده از تکنیک های زبان و بازی های آموزشی، آسیب شناسان گفتار سعی در بهبود صحبت کردن کودک دارند. با استفاده از گفتاردرمانی کودک می تواند کلمات را به صورت صحیح تلفظ کند و ارتباط کلامی موثری با دیگران برقرار سازد. همچنین در این روش درمانی، کودک مهارت های دیگر مانند برقراری ارتباط غیر کلامی برای رساندن منظور خود به دیگران را نیز فرا  می گیرد. این تمرین ها بر اساس تمرکز بر روی صداها، هجاها و آواهای کلمات انجام می شود.

 

گفتاردرمانی کودکان برای چه افرادی مناسب است؟

کودکانی که به اختلال در تکلم دچار هستند، معمولا اعتماد به نفس پایین تری نسبت به کودکان سالم دارند از این رو مشکلات آنها را نباید نادیده گرفت و برای درمان آنها باید اقدامات لازم را انجام داد. از جمله اقدامات مهم در گفتاردرمانی کودکان می توان به تنظیم حجم صدا، کمک به یادگیری و تلفظ بهتر کلمات و… اشاره کرد. بیشتر کودکان مبتلا به اختلال تکلم برای صحبت کردن از حجم صدای مشخصی استفاده نمی کنند، برخی از آنها کلمات را با صدای بلند و برخی دیگر با صدای بسیار آرام بیان می کنند. در گفتاردرمانی هدف اصلی ابتدا تنظیم حجم صدا سپس آموزش تلفظ صحیح کلمات است.

کودکان مبتلا به اختلال گفتار، تنها برای بیان کلمات دچار مشکل نمی شوند بلکه این کودکان برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و نوشتن کلمات نیز دچار مشکل هستند. گفتاردرمانگر با استفاده از گرامر نوشتاری به این کودکان کمک می کند تا بتوانند کلمات را به صورت صحیح بنویسد. نوشتن صحیح کلمات به مرور زمان در کنار تمرینات گفتاری، باعث بیان بهتر کلمات و در نتیجه بهتر صحبت کردن کودک می شود.

آیا کودک ما نیاز به گفتاردرمانی دارد؟

برخی از والدین می پرسند که آیا فرزند من نیاز به گفتاردرمانی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بررسی های لازم را انجام داد سپس نتیجه گیری کرد. برخی از علائم هستند که با دقت به آنها متوجه می شوید کودک شما به گفتاردرمانی کودکان نیاز دارد یا خیر؟

  1. کودک نمی تواند به صورت واضح صحبت کند و دیگران متوجه خواسته گفته های او نمی شوند.
  2. برای بیان کلمات و افکار خود دچار مشکل می شود و نمی تواند به درستی خواسته خود را درخواست کند.
  3. کودک در هنگام سخن گفتن دچار لکنت زبان می شود.
  4. کلمات را به صورت طولانی و نامفهوم بیان می کند.
  5. کودک برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و انجام فعالیت های اجتماعی دچار مشکل می شود.
  6. کودکان مبتلا به اوتیسم

تمامی موارد بالا برای بهتر صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران به گفتاردرمانی نیاز دارند. با مراجعه به یک کلینیک خوب، آسیب شناسان زبان با انجام بررسی های لازم، درمان را آغاز می کنند. آنها با استفاده از تکنیک و تمرین های زبان صحبت کردن کودکان را تقویت خواهند کرد.

 

چه زمانی باید به کلینیک های گفتاردرمانی مراجعه کنیم؟

گفتاردرمانی کودکان تنها برای بهبود صحبت کردن کودکان کارآمد نیست بلکه در بسیاری از موارد که در ادامه خواهیم گفت، می توان به گفتار درمانگران مراجعه کرد. اگر در کودکان خود یکی از موارد زیر را مشاهده کردید، فورا او را نزد یک آسیب شناس زبان برده تا متخصصان در این زمینه درمان های لازم را انجام دهند.

  • ناشنوایی و کم شنوای کودکان
  • اختلال در گفتار و تلفظ صحیح کلمات
  • مشکل در بلع
  • دیر صحبت کردن کودک
  • لکنت زبان
  • بیان طولانی کلمات
  • فلج مغزی
  • اوتیسم
  • اختلال در یادگیری
  • اختلال در برقراری ارتباط با دیگران
  • ناتوانی در رساندن منظور خود

متخصصان گفتار درمانگر چه اقداماتی را انجام می دهند؟

آسیب شناسان گفتاردرمانی کودکان، برای بهبود سخن گفتن آنها تمرین و تکنیک های ویژه ای را به کار می گیرند. این افراد متخصص سعی دارند در کنار بهبود بیان کلمات، آموزش های لازم برای نوشتن کلمات را نیز یاد بدهند. با توجه به بررسی های صورت گرفته آموزش همزمان این دو باهم در یادگیری و تلفظ بهتر کلمات توسط کودک بسیار موثرتر از یک روش واقع می شود.

درمانگر با بررسی های لازم تصمیم می گیرد کلاس کودک را به صورت فردی یا گروهی برگزار کند. همچنین این افراد تمرینات مورد نیاز را به والدین آموزش می دهند تا در منزل با کودک خود تمرین کنند تا نتیجه بهتری به دست آید. بطور معمول آسیب شناس کودکانی که برای برقراری ارتباط با دیگران و حضور در اجتماع دچار مشکل هستند، به صورت گروهی در کنار یکدیگر قرار می دهد و از آنها می خواهد تمرینات خود را به صورت دسته جمعی انجام دهند. این کار باعث از بین رفتن خجالت کودکان در نتیجه بهبود ارتباط آن با دیگران می شود.

 

بهترین مرکز گفتاردرمانی تهران

برای کسب نتیجه ای عالی باید کودک خود را برای درمان نزد بهترین متخصصان در بهترین مرکز گفتاردرمانی ببرید. یکی از بهترین مراکز گفتاردرمانی کودکان در ایران، کلینیک گفتاردرمانی دکتر حسینی سیانکی است. در این مجموعه از بهترین تجهیزات به همراه کادری مجرب استفاده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه به دو شعبه این کلینیک در تهران، از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با ما تماس حاصل فرمایید.

منبع: بهترین کلینیک کاردرمانی و مرکز گفتاردرمانی تهران

 

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *