زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

تفسیر آزمایش خون

امروزه به دلیل افزایش بیماری ها و انواع ویروس ها و بسیاری مشکلات و چالش ها در ادامه روند ساختار بدنی افراد برای هر یک از اعضا و بیماری های شناخته و ناشناخته روش های تشخیص بسیاری از سوی محققان، پژوهشگران و متخصصان فعال در زمینه تشخیص ابداع و اختراع شده است که تست ها و آزمایشات پزشکی نیز از حیث همین راه های تشخیص انواع اختلالات و بیماری ها هستند.

تست های پزشکی نیز همانطور که در مطالب بالا گفته شد از جمله راه ها و روش های تشخیص بیماری ها و مشکلات بدنی در افراد است که با شیوه انجام برخی رفتار و تست ها در صدد تشخیص علائم و وجود بیماری و یا انواع بیماری های جهش یافته به همراه ترکیب شدگی آن با دیگر بیماری ها است.

امروزه تست های پزشکی بسیاری در تمامی جوامع به ویژه در جامعه تحقیقاتی و پژوهشی پزشکی طراحی و ابداع شده است که به شناخت و تشخیص دقیق انواع حالات بیماری ها و مشکلات و چالش ها به ویژه در زندگی روزمره در افراد مبتلا و مشکوک به ابتلا به بیماری ها، اختلالات و چالش ها می پردازد که توسط نتایج ارائه شده در همین تست ها پزشکان و متخصصان معالج نوع مشکل و شدت چالش های مواجهه افراد با آنها ونحوه روند درمان و بسیاری مسائل و راهنمایی ها را به افراد مبتلا ارائه می کنند.

هر یک از بیماری ها و مشکلات جسمی و عضوی امروزی از گذشته تا به حال تحت آزمایشات، پژوهشات، تحقیقات بسیاری از سوی متخصصان، پژوهشگران، محققان و پزشکان متخصص در این زمینه قرار گرفته اند به گونه ای که امروزه می توان گفت زمینه و امکانات و اطلاعات کافی برای تشخیص هر نوع بیماری وجود داشته است که تست های پزشکی نیز از جمله این روش ها و راه های تشخیص انواع بیماری ها هستند.

آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون نیز از حیث آزمایشات و تست های پزشکی بسیار مهم، شاخص و تاثیر گذار در روند تشخیص و شناسایی انواع بیماری ها در افراد بر اساس برخی مشخصه ها و معیار های ابداع و کشف شده از انواع بیماری ها است که به پزشکان و متخصصان این امکان را می دهد تا به صورت دقیق و واضح نوع بیماری، شدت، فاز و مرحله روند انواع بیماری ها را تشخیص و بهترین و موثر ترین راه و روند درمان، کنترل و پیشگیری را برای بیمار و فرد مبتلا و یا در معرض ابتلا تجویز کنند.

آزمایش خون نوعی تست و آزمایش پزشکی است که پزشکان و معالجان متخصص در زمینه درمان برای تشخیص قیق و کامل انواع بیماری ها افراد را توصیه و تجویز به انجام این آزمایش می کنند تا با اهدا مقدار اندکی از خون روشن خود به آزمایشگاه ها و دریافت نتیجه این تست بهترین تشخیص را از بیمری ابتلا یافته یا در صدد ابتلا داشته و موثر ترین درمان را در پیش گیرند.

در آزمایش خون با بهره گیری از اندکی از خون فرد مشکوک به بیماری روند تست های بسیاری طی شده و باعث می شود تا تمامی سموم، ویروس ها، باکتری ها و بسیاری ویژگی های دیگر خونی فرد مورد مطالعه قرار گرفته و این آمار و اطلاعات در قالب نوعی نتیجه به نام نتیجه آزمایش خون در اختیار بیمار و پزشک معالج قرار می گیرد که برای اطلاع از انواع ویژگی ها و نتایج انواع آزمایشات می توانید از آزمایش های پزشکی اطلاعات کاملی را در اختیار داشته باشید.

تفسیر آزمایش خون

همانطور که در مطالب بالا گفتیم آزمایشات خون برای تشخیص بسیاری از بیماری های داخلی بدن افراد در تشخیص و شناسایی کمک می کند به گونه ای که در تست های خون می توان به بسیاری از نتایج دست پیدا کرد که هر کدام دارای بسیاری از مشخصه های و معیار های خاصی هستند که تغیرات صورت گرفته در هر کدام از این مشخصه های در نتایج این آزمایش ها می تواند بیانگر تعدادی از بیماری های شناخته شده و ناشناسی باشد که به همین دلیل باید نتیاج آزمایشات خون را باید پزشکان متخصص تفسیر کنند.

به همین دلیل در ادامه به بررسی 5 مورد از آزمایشات خون پرداخته و مشخصه ها و نشان دهنده چی نتیجه ای بودن این آزمایشات را به همراه لیما طب بررسی می کنیم.

آزمایش شمارش خون

این نوع از آزمایش خون به بررسی 10 مورد از سطوح مختلف تشکیل دهنده و ویژگی هر کدام از آن ها می پردازد تا با مطالعه ویژگی و مقیاس و معار هر کدام از این سطوح مختلف خون افراد مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها، هموگلوبین هماتوکریت و بسیاری سطوح دیگر به انواع مشکلات کاهنده و افزاینده احتمالی پی ببرند.

از جمله تاثیرات نتایج غیر معمول این نوع از آزمایش خون در افراد می توان به کمبودهای تغذیه ای، مانند ویتامین B6 یا B12، کم خونی (کمبود آهن)، مشکلات لخته شدن، سرطان خون، عفونت، اختلالات سیستم ایمنی اشاره کرد که هر کدام از این ها باید زیر نظر پزشک معالجه مخصوص خود را در پیش گیرند.

آزمایش پانل متابولیک پایه

این نوع از آمایش خون به بررسی معیار، مقدار و سطح کیفی و کمی هر یک از هشت سطوح شاخص خون افراد که این هشت سطح شامل کلسیم، گلوکز، سدیم، پتاسیم، بی کربنات، کلرید، نیتروژن اوره خون (BUN)، کراتینین را مورد بررسی قرار می دهد تا با مطالعه این موارد به بیماری های مرتبطی مانند بیماری کلیوی، دیابت، عدم تعادل هورمونی در ابتلا یا احتمال ابتلا پی برده شود.

آزمایش پانل متابولیک جامع

آزمایش پانل متابولیک جامع از دیگر انواع آزمایشات خون تجویز شده از سوی پزشکان و متخصصان است که به بررسی معیار، مقیاس و سطح کیفی و کمی جامع تمامی سطوح خون افراد مانند آلبومین، پروتئین کل، آنزیم آلکالین فسفاتاز (ALP)، آنزیم آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، بیلی روبین و بسیاری موارد دیگر پرداخته و بیماری های ابتلا یافته و یا در معرض ابتلا در نتیجه سطوح غیر طبیعی این موارد را تشخیص و درمان، کنترل و یا پیشگیری کرد.

آزمایش پانل لیپید

این نوع دیگر از آزمایش خون که با نام آزمایش پانل لیپید صورت می گیرد به بررسی دقیق و کامل دو عنصر حیاتی و تاثیر گذار خون یعنی لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول “خوب”، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” پرداخته و بیماری های مرتبط و در نتیجه تغیر سطوح غیر طبیعی این دو مورد حیاتی را مورد بررسی قرار می دهد.

توجه داشته باشید که به دلیل تغیر در نتیجه این آزمایشات به دلایل مختلف بهتر است و توصیه می شود تا برای دستیابی به نتیجه دقیق و صحیح قبل از انجام این آزمایش به مدت 8 ساعت ناشتا بوده و سپس نسبت به انجام این آزمایش اقدام کنید.

آزمایش پانل تیروئید

یکی دیگر از آزمایشات خون مهم، تاثیر گذار و شاخص در جوامع پزشکی به به بررسی تمامی مشکلات و بیماری های یکی از عضو های حیاتی بدن می پردازد آزمایش پانل تیروئید است که در این آزمایش با بررسی معیار، مقیاس و سطح کیفی و کمی سه هورمون تری یدوتیرونین (T3) که همراه با T4، ضربان قلب و دمای بدن شما را تنظیم، تیروکسین (T4) که همراه با T3، این متابولیسم و ​​نحوه رشد شما را تنظیم، هورمون محرک تیروئید (TSH) که به تنظیم سطح هورمون هایی که تیروئید شما ترشح می کند کمک می کند پرداخته و بیماری های احتمالی یا مبتلا شده را مورد تشخیص قرار می دهد.

کلام آخر

ما در مطلب بالا به همراه مجله سلامت لیما طب به تفسیر 5 مورد از آزمایش های پزشکی و تاثیر گذاری هر کدام از این تست های پزشکی در تشخیص، شناسایی، کنترل، درمان و پیشگیری از بیماری های پرداختیم.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *