زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

آمپول های رایج برای کمر درد (پیشنهادات دکتر ارتوپد)

تزریق می‌تواند در بسیاری از موارد و انواع کمر درد، به منظور کاهش شدت علائم، باز کردن کانال‌های عصبی، مسدود کردن گیرنده‌های عصبی و یا حتی کمک در تشخیص علت درد و بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.

در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه به علل مختلف کمردرد و انواع درمان برای کمر درد اشاره کرده و آمپول رایج برای کمر درد را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

علت کمر درد

کمر درد می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. دلایل شایع احساس درد در ناحیه کمر عبارتند از:

  • فتق دیسک کمر
  • آسیب عضلانی
  • تنگی کانال‌ نخاعی
  • شکستگی مهره‌ها
  • پیری
  • اسکولیوز
  • بیماری دژنراتیو دیسک
  • فشار و کشیدگی عضلانی
  • فشرده شدن کانال‌های عصبی
  • پوکی استخوان
  • عفونت و التهاب ستون فقرات
  • تومور

دلیل اصلی کمر درد در هر مورد خاص توسط دکتر ارتوپد مشهد مشخص خواهد شد.

انواع درمان کمر درد

برای درمان کمر درد، با توجه به شدت و ناحیه درد و همچنین علل آن ممکن است راهکارهای متفاوتی توسط پزشک ارائه شود و در صورت شدت بالای درد ممکن است راهکارهای جراحی هم در نظر گرفته شوند.

در اکثر موارد اما، پزشک تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از روش‌های غیرتهاجمی‌تر مانند استفاده از آمپول کمر درد، داروهای مسکن، داروهای ضد افسردگی و شل‌کننده‌های عضلانی و تلفیق آن‌ها با فیزیوتراپی، علائم درد را در بیمار تسکین داده و به این ترتیب نیاز به جراحی را برطرف کرده و یا به تعویق بیندازد.

آمپول رایج برای کمر درد

از تزریق در ستون فقرات می‌توان برای درمان و تشخیص بیماری‌ها و شرایط متعددی که منجر به احساس درد در کمر می‌شوند بهره برد. در ادامه در مورد 7 نوع تزریق که معمولا برای کاهش شدت کمر درد مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تزریق استروئید اپیدورال

این نوع آمپول کمر درد، داروی ضدالتهاب یا مسکن را به ریشه عصبی تحریک شده در فضای اپیدورال نخاع می‌رساند.

استروئید شایع مورد استفاده در این‌گونه تزریقات، دگزامتازون است. از تزریق استروئیدهای اپیدورال برای درمان و یا کاهش میزان دردی که از ستون فقرات به دست‌ها یا پاها انتشار پیدا می‌کند، استفاده می‌شود.

این‌گونه دردها معمولا در نتیجه یک عصب فشرده یا تحریک شده رخ می‌دهند. تزریق استروئید اپیدورال برای جداسازی و مشخص شدن عصب خاصی که باعث ایجاد درد کمر شده است نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تزریق مفصل فاست

ستون فقرات ما انسان‌ها شامل حدود 24 مهره است که توسط مفاصل فاست (facet) لولا مانند به یکدیگر متصل شده‌اند. از تزریق مفصل فاست برای تشخیص و یا درمان مفاصل درگیر درد استفاده می‌شود.

این نوع تزریق معمولا برای درد کمر یا گردن ناشی از آسیب یا عوامل تخریبی ماند آرتروز تجویز می‌شود.

مسدود کردن عصب شاخه داخلی

مسدود کردن عصب شاخه داخلی (medial branch block) هم در مفاصل فاست انجام می‌شود. در اکثر موارد از این آمپول کمر درد برای تسکین فوری و یا به منظور تایید تشخیص دکتر ارتوپد استفاده شده و به عنوان یک درمان بلندمدت از راه‌حل‌های دیگری مانند فرسایش با فرکانس رادیویی (radiofrequency ablation) استفاده خواهد شد.

همانطور که اشاره شد این تزریق به اعصاب داخلی کوچک متصل به مفصل فاست انتقال پیدا می‌کند.

فرسایش با فرکانس رادیویی

فرسایش با فرکانس رادیویی (RFA) یک تزریق نخاعی است که از گرما برای آسیب رساندن به بافت‌های عصبی مشکل‌ساز استفاده می‌کند. در فرایند RFA، پزشک با راهنمایی اشعه ایکس، در نزدیکی عصبی که سیگنال‌های درد را به مغز بیمار ارسال می‌کنند، یک سوزن قرار می‌دهد.

پس از اینکه سوزن در محل مناسب قرار گرفت، یک الکترود از طریق سوزن وارد شده و یک جریان الکتریکی ملایم را به عصب آسیب دیده انتقال می‌دهد. انجام این کار عصب مشکل ساز را برای همیشه از کار انداخته و در نتیجه درد بیمار را متوقف می‌کند.

تزریق مفصل ساکروایلیاک

مفاصل ساکروایلیاک (SI) بین استخوان خاجی (sacrum) و لگن قرار دارند و همانند مفاصل فاست در ستون فقرات عمل می‌کنند. بروز مشکلات در این مفاصل می‌تواند باعث احساس درد در ناحیه کمر، باسن و پاها شود. تزریق مفصل SI هم یک ابزار برای تشخیص است و هم راهی برای درمان کمر درد.

مسدود کردن عصب سمپاتیک

این تزریقات روی سیستم عصبی سمپاتیک تمرکز می‌کنند. این شبکه پیچیده از اعصاب، از ستون فقرات در سرتاسر بدن پخش شده و عملکردهای غیرارادی بدن مانند هضم، تعریق و جریان خون را کنترل می‌کند.

هدف از مسدود کردن عصب سمپاتیک، از کار انداختن موقت این اعصاب در ناحیه گردن یا کمر با هدف دراز مدت عادی‌سازی فعالیت عصبی در ناحیه درد است.

این این نوع تزریق در سندروم رینود (Raynaud’s syndrome)، سندرم درد منظقه‌ای پیچیده (complex regional pain syndrome) و یا دردهای ناشی از اسپاسم عروق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تزریقات ترمیمی

تزریقات ترمیمی یا احیاکننده از عوامل رشد قدرتمند موجود در خود بدن به منظور تحریک، تسریع و حمایت از روند بهبود طبیعی بهره می‌برند.

انواع مختلفی ار تزریق‌های ترمیمی وجود دارند. برای مثال، درمان با پلاسمای غنی از پلاکت، از پلاکت‌های موجود در خون استفاده می‌کند؛ یا درمان با مغز استخوان از سلول‌های بنیادی موجود در استخوان‎های بیمار استفاده می‌کند.

با تغلیظ و تزریق این فاکتورهای رشد به منطقه درد، همراه با ترمیم آسیب در سطح سلولی، شدت کمر درد کاهش پیدا کرده و عملکرد بازیابی می‌شود.

برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

به طور کلی در صورت احساس درد در ناحیه کمر باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک پس از صحبت با بیمار و تشخیص علت یا علل کمر درد، روش‌های درمانی مناسب را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

دقت داشته باشید که در بسیاری از موارد احساس درد در کمر، به دلیل درگیر شدن اعصاب ستون فقرات و کانال‌های عصبی به سمت پاها است؛ به همین دلیل مشورت با متخصص مغز و اعصاب هم می‌تواند مفید باشد.

انتخاب دکتر متخصص ارتوپد در مشهد

قطعا این مسئله اهمیت زیادی دارد که از متخصص ارتوپد در مشهد نوبت بگیریم. انتخاب متخصص ارتوپد در مشهد از ضروریات است.

برای اینکه در این راه روش خوب را انتخاب کنیم و از متخصص ارتوپد در مشهد نوبت بگیریم، کافی است که با مراجعه به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو با دسترسی به متخصص ارتوپد در مشهد، پروفایل شخصی آنها را بررسی کنیم و از پزشکی که عملکرد و بالا امتیاز را دارد نوبت بگیرید. در وب سایت دکترتو می توانید علاوه بر دکترهای ارتوپد مشهد از دکترهای شهر مشهد در دیگر تخصص ها هم نوبت اینترنتی دریافت کنید

در ادامه به لیستی از دکتر ارتوپد در مشهد که امتیاز بالایی دارند اشاره کرده‌ایم؛

  • دکتر سید رضا شریفی
  • دکتر عباس نوری، تخصص ارتوپدی
  • دکتر علیرضا جلیلی اصل
  • دکتر محمد حسن کیانوش
  • دکتر سید سعید مهاجرزاده حیدری
  • دکتر علی دانسته
  • دکتر خسرو شایان
  • دکتر عباس طالبیان
  • دکتر احسان عبداللهی
  • دکتر محمدعلی اسلامی

کلام آخر

آمپول خوب برای کمر درد، تزریقی است که توسط پزشک متخصص، پس از معاینه، تشخیص بیماری و علت درد و انتخاب راه درمان مناسب انجام می‌شود.

بدون شک آمپول دگزامتازون از آمپول های رایج تزریق برای کمر درد است اما ممکن است در تمام شرایط، برای همه بیماران مناسب نباشد. به همین دلیل داروی مناسب برای کمر درد تنها باید توسط متخصص ارتوپد تجویز شود.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *