زبان چرب زبان
سبک زندگی

راهنمای کامل طلاق توافقی

برخی از زوجین که به دلیل اختلاف و ناسازگاری قصد طلاق دارند و نمی‌خواهند درگیر مراحل سخت طلاق شده و بارها و بارها به دادگاه مراجعه نمایند تا حکم طلاق صادر شود، طلاق توافقی را انتخاب می کنند. این زوجین بر سر مسائل حقوقی و مالی طلاق با هم توافق می‌کنند و مراحل طلاق توافقی را انجام می‌دهند. در این مطلب تمام این مراحل را با جزئیات بیان می‌کنیم. اگر علاقه‌مند هستید در این باره اطلاعات بیشتری داشته باشید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

 مراحل طلاق توافقی

به گفته ی الهام قاسمی وکیل پایه یک دادگستری، با اینکه با توافق زوجین روند سخت و زمان‌بر طلاق کوتاه‌تر می‌شود، اما مطابق قوانین در جدایی توافقی هم لازم است زوجین مراحلی را پشت سر بگذارند. این مراحل شامل موارد زیر است.


1_ مشاوره و گرفتن تصمیم عاقلانه

زوجین در اولین قدم برای طلاق باید اطلاعات شخصی خود را در سامانه نوبت‌دهی طلاق ثبت کنند تا بتوانند نوبت بگیرند و در جلسات مشاوره حاضر شوند. در این مرحله لازم است زوجین تصمیم قطعی خود را برای طلاق گرفته و گواهی عدم انصراف از طلاق دریافت کنند.

2_ ارائه دادخواست

اقدام بعدی زوجین ارائه دادخواست طلاق است. زوجین باید باید به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنند و طرح دعوی و دادخواست طلاق را تکمیل کنند. این اقدام باید در دادگاه شهر سکونت انجام شود. در صورتی که محل زندگی زوجین دادگاه خانواده نداشته باشد باید دادخواست را به دادگاه عمومی صالح ارائه نمایند.
3_ تعیین وقت دادرسی

زوجین پس از ارائه دادخواست به دادگاه خانواده باید منتظر تعیین وقت دادرسی باشند. زمان تعیین شده توسط ابلاغیه یا پیامک به زوجین اعلام می‌شود. زوجین برای کسب اطلاعات دقیق درباره زمان دادرسی می‌توانند به سامانه ابلاغ الکترونیکی سنا مراجعه نمایند.

C:\Users\diamond\Desktop\3.jpg
4_ حضور در دادگاه

زوجین یا وکلای آن‌ها همراه با مدارک لازم باید در زمان و شعبه مشخص شده حضور یابند.

5_ تلاش برای سازش

یکی از مراحل ضروری برای اجرای طلاق توافقی، حضور در جلسات مشاوره دادگاه است. شرکت در این جلسات اجباری است تا در صورت امکان، بین زوجین مصالحه و سازش برقرار شود. به طور معمول تعداد جلسات مشاوره 5 جلسه است و جلسات به نحوی تنظیم می‌شوند که جلسات چند ماه طول بکشد تا امکان تغییر نظر زوجین فراهم شود.

مشاور تمام سعی خود را می‌کند تا امکان سازش را فراهم کند اما در صورتی که این امکان فراهم نباشد توافق‌نامه جدایی را تنظیم می‌کند تا زوجین آن را امضا کنند و بتوانند به دادگاه ارائه کنند.

البته زوجینی که برای طلاق مصمم باشند و امکان تغییر در نظر آن‌ها وجود نداشته باشد، می‌توانند از وکیل باتجربه کمک بگیرند تا بازه زمانی جلسات را کوتاه نمایند.


6_ آزمایش بارداری

قاضی پیش از صدور گواهی عدم سازش باید از باردار نبودن زوجه مطمئن شود. اقرار زوجه به باردار نبودن کافی نیست و لازم است گواهی عدم بارداری از آزمایشگاه دریافت کند. در مواردی که زوجه یائسه است نیازی به ارائه این برگه آزمایش وجود ندارد. البته در صورتی که خانم ادعا کند باکره است باید گواهی سلامت بکارت به دادگاه ارائه کند.


7_ صدور گواهی عدم سازش

در این مرحله قاضی با توجه به توافق‌نامه‌ای که مشاور تنظیم کرده و نتیجه آزمایش بارداری گواهی عدم سازش زوجین را صادر می‌کند.


8_ صدور طلاق توافقی

قاضی پرونده طلاق مدارک و شرایط توافق را بررسی می‌کند و در نهایت حکم طلاق را در اختیار زوجین قرار می‌دهد. زوجین پس از دریافت حکم سه ماه فرصت دارند، گواهی عدم سازش را به دفاتر طلاق ارائه کنند تا حکم طلاق جاری شود. لازم است اطلاع داشته باشید اگر زوجین یا وکلای آن‌ها حرفی بزنند یا رفتاری نمایند که نشان دهد، زوجین با هم توافق ندارند، قاضی از صدور گواهی عدم سازش امتناع می‌کند.

C:\Users\diamond\Desktop\2.jpg

مراحل جدایی توافقی بدون وکیل

یکی از سوالات متداول زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند، این است که بدون وکیل مراحل طلاق تغییر می‌کند یا خیر. بهتر است اطلاع داشته باشید فرقی نمی‌کند برای جدایی توافقی از کمک وکیل استفاده کنید یا اینکه بخواهید به تنهایی مراحل طلاق را پشت سر بگذارید، در هر حال باید تمام مراحلی که پیش از این بیان کردیم را پشت سر بگذارید.

البته با توجه به اینکه طلاق فرایند سختی است و بسیاری از زوجین به لحاظ روحی شرایط انجام مراحل جدایی توافقی بدون حمایت وکیل را ندارند، بهتر است از یک وکیل باتجربه و ماهر کمک بگیرند. به خصوص در مواردی که لازم است زوجین در مورد مسائل مهمی مانند حضانت فرزندان تصمیم‌گیری کنند، بهره‌مندی از مشاوره وکیل مجرب منجر به تصمیم‌گیری‌های بهتر و موفق‌تر می‌شود.

مزیت دیگر استفاده از کمک‌های تخصصی وکیل باتجربه این است که وکیل با شرایط و توافق‌نامه‌ها آشنایی کافی دارد و هر مرحله را در زمان مناسبی انجام می‌دهد و دیگر لازم نیست زوجین نگران درست انجام شدن مراحل طلاق توافقی باشند.

جدایی توافقی چقدر طول می‌کشد؟

بسیاری از زوجین با توافق بر سر امور مالی و حقوقی برای طلاق انتظار دارند فرایند طلاق کمتر طول بکشد و معمولا در مورد بازه زمانی مورد نیاز برای انجام مراحل قانونی آن می‌پرسند. بهتر است بدانید نمی‌توانیم یک زمان مشخص برای صدور حکم طلاق بیان کنیم.

زیرا مدت زمان مود نیاز برای طلاق توافقی در شهرهای مختلف تفاوت دارد و به تعداد متقاضیانی که در سامانه نوبت دهی ثبت نام کرده‌اند بستگی دارد. البته معمولا حدود دو هفته زمان لازم است تا بعد از ثبت نام به زوجین متقاضی نوبت برسد و حداقل زمان مورد نیاز برای رسیدن نوبت برای مشاوره حدود 50 روز است. این زمان در شهرهای بزرگ که تعداد متقاضیان طلاق بیشتر است، طولانی‌تر می‌شود. اما در شهرهای کوچک که جمعیت و متقاضی طلاق کمتر است، مراحل قانونی طلاق سریع‌تر انجام می‌شود.

در صورتی که زوجین بخواهند مراحل طلاق توافقی زودتر انجام شود لازم است از یک وکیل باتجربه طلاق کمک بگیرند تا با تسلط بر قوانین امور طلاق را پیش ببرد. البته باید دقت کنید مهارت و سابقه کاری وکیل هم در سرعت پیشبرد امور قانونی طلاق تاثیر دارد.

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن زوجین پیش از مراجعه به دادگاه در مورد مسائلی مانند نفقه، مهریه، حضانت فرزندان یا استرداد جهیزیه با هم به توافق می‌رسند و سپس با طی مراحل طلاق می‌توانند از هم جدا شوند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کامل درباره مراحل مختلف طلاق توافقی بین زوجین و مدت زمان طول کشیدن آن بیان کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن