زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

جراحی فیبروم رحم چگونه است؟

جراحی فیبروم رحم، میومکتومی نام دارد که در آن به روش‌های مختلفی فیبروم را از دیواره رحم جدا می‌کنند تا این ناحیه مجددا سلامتی خود را به‌دست بیاورد. فیبروم نوعی تومور غیر‌سرطانی و خوش‌خیم است.

پس بابت ابتلا به آن نگران نباشید؛ زیرا با روش‌های جراحی مختلف و دوره نقاهت کوتاه قابل‌درمان خواهد بود. در هر کدام از روش‌های میومکتومی بیهوشی صورت می‌گیرد و دوره استراحت پس از درمان آن نیز کوتاه است.

شما با مطالعه این متن با روش‌های میومکتومی فیبروم، چگونگی انجام عمل آن، آمادگی برای انجام جراحی فیبروم و نحوه رزرو نوبت از بهترین جراحان در این زمینه آشنا خواهید شد تا بتوانید بهترین روش را برای جدا‌سازی فیبروم و عمل میومکتومی انتخاب کنید.

روش‌های برداشتن فیبروم رحم

اگر فردی علائم فیبروم رحم نظیر درد در ناحیه لگن، تکرر ادرار، خونریزی شدید و نامنظم را داشته باشد، براساس نوع فیبروم، میومکتومی به یکی از ۳ روش زیر برای جدا‌سازی فیبروم از رحم انجام می‌شود:

  • جراحی باز شکم
  • جراحی با استفاده از لاپاراسکوپی
  • جراحی هیستروسکوپی

جراحی باز شکم

ابتدا باید بیمار بیهوش شود و سپس یک برش در ناحیه زیر‌شکم فرد ایجاد شود تا بتوان به رحم دسترسی داشت. بیشتر پزشکان یک برش افقی در بالای ناحیه تناسلی ایجاد می‌کنند و میومکتومی را انجام می‌دهند. سپس پزشک فیبروم‌های موجود در دیواره رحم را جدا می‌کند. پس از جراحی باز شکم نیاز است به مدت ۳ روز در بیمارستان استراحت کنید.

جراحی با استفاده از لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپ میله‌ای شفاف و روشن است که انتهای آن دوربین دارد. ۴ برش کوچک با اندازه ½ اینچ روی شکم ایجاد می‌شود. برای این که پزشک بتواند به‌راحتی داخل شکم را به‌وسیله لاپاراسکوپ ببیند، شکم با گاز دی‌اکسید‌کربن پر می‌شود و سپس لاپاراسکوپ از طریق یکی از برش‌ها در داخل شکم قرار بگیرد.

سایر ابزار‌های مورد نیاز نیز از طریق دیگر برش‌ها وارد شکم می‌شوند و پزشک از راه دور آن را کنترل می‌کنند. اگر فیبروم‌ها خیلی بزرگ باشند باید شکاف بزرگ‌تری روی شکم ایجاد شود و میومکتومی شکمی انجام شود. پس از جراحی لاپاراسکوپی معمولا بیمار می‌تواند پس از ۲۴ ساعت بیمارستان را ترک کند.

جراحی هیستروسکوپی

در این روش  از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. مایعی برای بزرگ‌تر کردن رحم و وضوح دید، داخل یک میله نازک قرار می‌دهند و آن را از طریق واژن وارد رحم می‌کنند. در این روش جراح به‌وسیله سیم، فیبروم‌ها را از بین می‌برد. پس از انجام این عمل، بیمار می‌تواند همان روز به منزل برگردد.

آمادگی برای انجام میومکتومی

آمادگی لازم و اطلاع در مورد شرایط انجام میومکتومی باعث می‌شود که شما با رعایت برخی نکات، عمل موفق‌تری داشته باشید. پزشک قبل از انجام میومکتومی مصرف برخی دارو‌ها را برای شما تجویز می‌کند تا اندازه فیبروم رحم کوچک‌تر و عمل جراحی راحت‌تر انجام شود. البته مصرف برخی از داروها نیز باید قطع شود. پزشک باید قبل از عمل لیستی از دارو‌های منع شده در اختیار شما قرار دهد؛ اما اگر خودتان دارویی مصرف می‌کنید می‌توانید به پزشکتان اطلاع دهید تا در‌صورت بروز مشکل، مصرف آن را قطع کنید. مدت‌زمان منع دارویی را حتما از پزشک بپرسید.

معمولا استفاده از ویتامین‌ها و مکمل آهن طبق نظر پزشک برای درمان کم‌خونی و جلو‌گیری از کم‌خونی در اثر خون از دست‌رفته طی عمل جراحی تجویز می‌شود. درمان هورمونی نیز از اقداماتی است که نیاز است قبل‌ از انجام جراحی اصلاح شود. در برخی موارد نیز پزشک تشخیص می‌دهد که قاعدگی باید به‌طور موقت قطع شود و پس از مدتی به روند عادی بر‌گردد که برای این کار دارو‌های توصیه شده توسط پزشک باید در بازه مشخص شده به‌طور منظم مصرف شود.

اگر دخانیات مصرف می‌کنید باید حدود ۶ الی ۷ هفته قبل از انجام میومکتومی مصرف آن را قطع کنید زیرا درمان بیماری را به تعویق می‌اندازد و ممکن است در حین عمل دچار مشکلات قلبی شوید. همچنین بهتر است تا مدتی پس از میومکتومی همچنان از مصرف دخانیات دوری کنید.

قبل از انجام میومکتومی آزمایش‌هایی برای اطلاع از سلامت جسمانی از بیمار گرفته می‌شود. برخی از این آزمایش‌ها عبارت‌اند از:

  • ام آر آی (MRI)
  • آزمایش خون
  • اولتراسوند ناحیه لگنی
  • الکترو‌کاردیو‌گرام

قبل از انجام هر عمل جراحی باید از شب قبل و در مواردی ۲۴ ساعت قبل از عمل جراحی هیچ ماده خوراکی مصرف نشود. برای میومکتومی نیز از شب قبل از انجام جراحی، از خوردن و آشامیدن هر‌گونه خوراکی پرهیز کنید تا عمل موفقیت‌آمیز و دور از هر‌گونه اتفاقات ناخوشایند داشته باشید.

انتخاب پزشک برای جراحی فیبروم رحم

اگر پزشک ماهر و با‌تجربه‌ای را برای انجام میومکتومی انتخاب کنید قطعا بهترین جراحی با کمترین درد و عوارض را خواهید داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از جراحی فیبروم رحم تحقیقات کافی در مورد پزشکانی که این عمل را انجام می‌دهند، داشته باشید تا بتوانید بهترین دکتر و جراح فیبروم رحم را انتخاب کنید.

برخی از پزشکان به‌جای میومکتومی، عمل برداشتن رحم را توصیه می‌کنند که این امر باعث ناباروری می‌شود و فقط در مواردی که فیبروم بد‌خیم و قابل‌درمان نباشد می‌توان رحم را برداشت؛ اما در‌صورت میومکتومی صحیح برای فیبروم‌های خوش‌خیم، پس از انجام میومکتومی صحیح و مراقبت‌های پس از آن به‌راحتی می‌توان باردار شد.

به‌همین دلیل انتخاب پزشک مناسب برای جراحی فیبروم رحم بسیار مهم است چرا‌که آینده بارداری شما کاملا به تشخیص پزشک در نحوه انجام میومکتومی بستگی دارد. اگر به‌دنبال بهترین پزشکان و جراحان برای انجام میومکتومی در شیراز هستید می‌توانید به آدرس https://doctoreto.com/doctors/service/uterine-fibroid/city/shiraz  مراجعه کنید و به‌صورت اینترنتی نوبت جراحی خود از بهترین دکتر‌های فیبروم در شیراز را رزرو کنید.  از طریق ارتباط با پزشکان قبل از انجام میومکتومی علاوه‌بر رزرو نوبت، براساس نوع فیبروم ایجادشده در رحم، نوع جراحی مناسب برای شما نیز مشخص شود.

همچنین مشاوره لازم در خصوص نکات قبل و بعد‌ از انجام میومکتومی برای داشتن یک جراحی موفق را دریافت کرده و سپس اقدام‌ به عمل جراحی کنید. وبسایت دکترتو در آدرس https://doctoreto.com/doctors/service/uterine-fibroid/city/tehran  لیستی از بهترین پزشکان جراح فیبروم در تهران را آورده‌ است که شما می‌توانید همین حالا نوبت جراحی خود را به‌صورت اینترنتی رزرو کنید.

جمع‌بندی

با پاسخ به سوال جراحی فیبروم رحم چگونه است سعی داشتیم که اطلاعات کاملی در این زمینه به شما بدهیم و همچنین با دادن اطلاعاتی در‌ مورد نحوه و روش‌های میومکتومی، به شما در انجام یک جراحی موفق کمک کنیم و در آخر شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو بهترین متخصص در این زمینه را پیدا کرده و در کوتاه‌ترین زمان نوبت مراجعه از آن پزشک بگیرید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *