زبان چرب زبان
روانشناسی خانواده

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

کانون خانواده یکی از قوی‌ترین روابطی است که می‌توانید پیدا کنید. با این حال، حتی برجسته‌ترین خانواده‌ها نیز می‌توانند مشکلاتی در ارتباط داشته باشند. گاهی اوقات، این مشکلات مدت زیادی طول می‌کشد و به دلیل نزدیکی و آشنایی اعضای خانواده، موانع غیرقابل عبور به نظر می‌رسند. ممکن است نیاز به یک دکتر مشاوره خانواده باشد تا همه شما را به مسیر درست برگرداند تا زندگی آرام‌تری در خانه داشته باشید.

در این مقاله ابتدا بررسی می‌کنیم که خانواده درمانی چیست و دکتر مشاور خانواده چه می‌کند و سپس به سراغ دلایلی که ممکن است شما به مشاور خانواده نیاز داشته باشید، می‌رویم.

خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی نوعی روان درمانی است که برای کاهش پریشانی و تعارض از طریق بهبود تعاملات بین اعضای خانواده طراحی شده است. معمولاً، بهتر است همه اعضای خانواده که تحت تأثیر این مشکل هستند در یک اتاق باشند. با این حال، این همیشه امکان پذیر نیست. آنچه خانواده درمانی را از مشاوره فردی متمایز می‌کند، در چشم انداز یا چارچوب است، نه لزوما تعداد افراد در جلسه.

مشاوره خانواده به مشکلات به عنوان الگوها یا سیستم‌هایی نگاه می‌کند که نیاز به تعدیل دارند، نه تمرکز بر نقش انحصاری یک فرد در مشکل. به همین دلیل است که اغلب از آن به عنوان “درمان مبتنی بر نقاط قوت” یاد می‌شود. روابط قوی خانوادگی در سلامت روان کلی هر یک از اعضای خانواده بسیار مهم است. این روش می‎‌تواند در کمک به اعضای خانواده برای سازگاری با مبارزه یکی دیگر از اعضای خانواده با اعتیاد، مسائل پزشکی یا تشخیص سلامت روان موثر باشد. همچنین می‌توان از آن برای بهبود ارتباطات و کاهش تعارض استفاده کرد.

دلایلی که ممکن است نیاز به مشاور خانواده داشته باشید

دلایل متعددی برای مراجعه به یک مشاور خانواده وجود دارد. برخی از این دلایل را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

ترکیب دو خانواده با یکدیگر

پیدا کردن خود در تطبیق با یک خانواده ترکیبی می‌تواند ترسناک باشد. خانواده ترکیبی زمانی است که دو خانواده تصمیم می‌گیرند یکی شوند. چگونه این اتفاق می‌افتد؟ خانواده‌های ترکیبی مختلفی وجود دارد. یک مثال زمانی است که دو فرد دارای فرزند ازدواج می‌کنند. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فردی با فردی که قبلا بچه دارد ازدواج کند.

سازگاری با یک خانواده کاملا جدید، به خصوص بچه ها، آسان نیست. زمانی که دو خانواده ترکیب می‌شوند، شما باید در کنار برادر و خواهرهای جدید و یک والد جدید قرار بگیرید. طبیعی است که شما در پذیرفتن آن‌ها مشکلات زیادی داشته باشید. در این مواقع، یک مشاور خانواده می‌تواند به شما کمک کند.

بچه‌ها گاهی اوقات ممکن است سخت رفتار کنند، اما در اعماق درون، آنها گیج، گم شده و آسیب دیده‌اند. والدین ناتنی نیز از تمام تلاش‌های ناموفق برای پیوند با بچه‌ها ناامید و سردرگم می‌شوند.

یک مشاور خانواده خوب می‌تواند نه تنها به بچه‌ها، بلکه به والدینی که در تلاش برای مرتب کردن اوضاع هستند، کمک کند. به هر حال، همه آنها می‌خواهند یک خانواده کامل، دوست داشتنی و فهمیده داشته باشند.

تغییرات عمده در زندگی شما

همه ما نمی‌توانیم به راحتی با تغییراتی که در اطرافمان اتفاق می‌افتد، سازگار شویم. این تغییرات می‌تواند بر سلامت عاطفی و روانی فرد تأثیر بگذارد، تغییراتی مانند نقل مکان به شهر جدید، رسیدگی به طلاق و نبرد حضانت و حتی غم و اندوه در خانواده.

کمک خواستن چیزی نیست که از آن خجالت بکشید. بهترین مشاور خانواده فردی است که می‌تواند به شما و تمام خانواده کمک کند تا با این تغییرات سازگار شوید.

 

احساس تنهایی

وقتی فردی احساس تنهایی یا نادیده گرفته شدن می‌کند، خانواده درمانی چگونه کار می‌کند؟ آیا کمکی می‌کند؟

همه ما به فضا نیاز داریم. حتی همسرمان هم گاهی اوقات می‌تواند وقت تنهایی خود را بخواهد و این طبیعی است. وقتی بچه داریم و آنها بزرگتر می‌شوند، متوجه می‌شویم که آنها حریم خصوصی خود را می‌خواهند.

با این حال، بدون اینکه متوجه باشیم، ممکن است برخی از اعضای خانواده خود را تحت تأثیر قرار دهیم. فردی که احساس می‌کند عزیزانش به آرامی از او فاصله می‌گیرند، ممکن است دچار افسردگی شود.

این افراد نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد یا احساس می‌کنند اعضای دیگر برایشان ارزشی قائل نیستند، دوستشان ندارند یا مورد نیاز نیستند.

در خانواده درمانی، تمام خانواده می‌توانند به این موضوع رسیدگی کنند و با هم کار کنند تا اطمینان حاصل شود که همه طرف‌ها شنیده و درک می‌شوند. این به آنها اجازه می‌دهد تا روی خانواده خود کار کنند.

 

برخورد با سال های نوجوانی

همه ما می‌دانیم که کودکانی که در دوران نوجوانی زندگی را تجربه می‌کنند، معمولاً احساس غرق شدن می‌کنند، اما واقعیت این است که حتی والدین نیز روزگار سختی دارند.

برای کودک، تجربه تغییرات، احساسات و احساس اینکه او باید خودش را کشف کند، سخت است. آنها گاهی اوقات احساس می‌کنند والدینشان آنها را درک نمی‌کنند، در حالی که والدین تمام تلاش خود را برای این موضوع می‌کنند.

والدین نیز تحت تاثیر تغییراتی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد قرار می‌گیرند. بچه‌هایی که قبلاً بسیار وابسته بودند، اکنون خواستار حفظ حریم خصوصی هستند و این ممکن است بیش از حد برای والدین آزاردهنده باشد.

مشاوره خانواده و رابطه می‌تواند با حمایت از یکدیگر به شما و فرزندتان کمک کند. ارتباط، تفاهم و احترام در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

سوء مصرف مواد

هنگامی که یکی از اعضای خانواده از سوء مصرف مواد رنج می‌برد، درمان و حمایت زیادی لازم است. متأسفانه ممکن است به دلیل استرس، برخی از اعضای خانواده به این فکر کنند که خانواده درمانی در این زمان یک عمل بیهوده و هزینه‌بر است.

 

سوء مصرف مواد بسیار رایج است و قابل درمان است. یکی از بزرگ‌ترین شکل‌های حمایتی که یکی از اعضای خانواده می‌تواند انجام دهد، عشق، مراقبت، و صبر است، اما همه ما می‌دانیم که انجام این کارها بسیار سخت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

این مرحله دقیقا زمانی است که درمان برای مسائل خانوادگی مطرح می‌شود. وقتی یکی از اعضای خانواده به کمک نیاز دارد، چه مداخله، خدمات توانبخشی یا حتی مشاوره سرپایی، تمام خانواده باید در کنار هم باشند. هر کدام نقشی را ایفا می‌کنند و با هم می‌توانند یک تغییر بزرگ ایجاد کنند. در این نقطه مراجعه به بهترین مشاور خانواده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

اسرار درون خانواده (مسائل اعتماد)

رازهایی وجود دارند که فقط نزد خود نگه می‌دارید، اما اعتماد و صداقت در خانواده مهم است. اگر با همسر یا شریک زندگی خود رازهایی را در میان نمی‌گذارید، نه تنها ازدواج شما، بلکه خانواده شما نیز ممکن است خراب شود.

مشاوره و خانواده درمانی می‌تواند به شما و همسرتان در درک موضوع کمک کند. درمان همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا با گذشته خود صلح کنید و منتظر آینده‌ای بهتر باشید.

 

خودداری از صمیمیت یا عدم وجود آن

چه اتفاقی می‌افتد زمانی که احساس می‌کنید مورد بی توجهی همسر یا شریک زندگی خود قرار گرفته‌اید؟

اگر شریک زندگی شما کار اشتباهی انجام دهد، و تنها راهی که می‌توانید این شخص را تنبیه کنید، کنار گذاشتن صمیمیت باشد، چه؟

 

تنبیه و غفلت نباید در ازدواج شما گنجانده شود. به عنوان شریک، باید در کنار یکدیگر باشید و با هم مشکلات را حل کنید. غفلت، کناره گیری عاطفی و تنبیه کمکی جز ایجاد فواصل بیشتر نخواهند کرد و باید متوقف شوند. راه‌های بهتری برای رسیدگی به این مسائل وجود دارد و مشاوره خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا این راه‌ها را بهتر بشناسید. اگر در قهر با همسر خود هستید، به نظر زمانی خوبی است که به دنبال یک مشاور خانواده عالی باشید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *