زبان چرب زبان
روانشناسی زوجین

آیا مشاوره قبل از طلاق اجباری است؟

اگر شما و همسرتان قصد جدا شدن دارید اما به شما گفته شده است باید به مشاوره های قبل از طلاق بروید ولی برای شما سوال پیش آمده است که آیا این امر ضروری است؟ در ادامه این مقاله قصد داریم قوانین موجود در این مورد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مشاوره قبل از طلاق

بسیاری از مردم تعجب می کنند که چه زمانی باید به مشاور طلاق مراجعه کنند. در پاسخ باید گفت هر زمان که زن و شوهر احساس می کنند در زندگی زناشویی خود احساس رضایت کافی ندارند و دچار مشکل می شوند، بهترین تصمیم، مشاوره است. موارد زیر نمونه هایی هستند که به شما توصیه می کنند در مواقعی که نیاز به مراجعه به مشاور دارید:

  1. هر زمان که زوجین دائما به مسائل طلاق فکر می کنند.
  2. زمانی که نمی توانند روی آینده و برنامه ریزی تمرکز کنند.
  3. اگر دائما پرخاشگر و عصبانی هستید، قوانین را زیر پا می گذارید، کار های خطرناک انجام دهید و حتی به خودکشی فکر کنید.
  4. در صورت مشاهده علائم سوء مصرف مواد، اختلالات خواب و اختلالات خوردن.
  5. وقتی توانایی فکر کردن ندارید و چون نمی دانید از کجا شروع کنید بسیار می ترسید.

پس از قرار گرفتن در این شرایط بهتر است زوجین به مشاوره طلاق مراجعه کنند و تحقیقات نشان داده است که این افراد پس از شرکت در جلسات مشاوره متوجه می شوند که چقدر طرز فکر و نگرش آن ها نسبت به ازدواج و جامعه تغییر کرده است و از آن به بعد با دقت بیشتری در مورد زندگی زناشویی تصمیم می گیرند.

مشاوره طلاق چگونه است؟

همان طور که در بخش قبل توضیح داده شد، افراد ممکن است به دو دلیل به مشاوره طلاق مراجعه کنند:

  1. زمانی که قصد جدایی از همسر خود را دارند.
  2. زمانی که زن و شوهری طلاق می گیرند و می خواهند با مشکلاتی که ایجاد شده است از قبیل اضطراب، عصبانیت، تنهایی و … دست و پنجه نرم کنند.

پس در صورت بروز این دو حالت افراد به مشاوره طلاق مراجعه می کنند و مشاوران با توجه به نیاز هر زوج یا هر فرد یک سری جلسات را برگزار می کنند و افراد با حضور در این جلسات مشکلات خود را حل می کنند.

Upset couple at home. Handsome man and beautiful young woman are having quarrel. Sitting on sofa together. Family problems.

یک توصیه بسیار مهم برای زوج ها در این مورد این است که بلافاصله پس از بروز مشکل با یک مشاور مشورت کنند. اگر مشاور در جلسات درمانی به این نتیجه برسد که شرایط زوجین به گونه ای است که ادامه زندگی به نفع آن ها نیست، پیشنهاد طلاق و ادامه مشاوره قبل از طلاق را می دهد.

طبق مقررات موجود تعداد جلسات مشاوره باید حداقل چهار جلسه در ماه باشد. هر جلسه مشاوره بین 45 تا یک ساعت طول می کشد و در واقع تعداد جلسات بستگی به نوع مشکل، میزان اختلافات زوجین، بچه دار شدن و دخالت خانواده ها در مشکل زوجین خواهد داشت.

ناگفته نماند که مشاوره طلاق ترکیبی از خانواده درمانی و زوج درمانی است، بنابراین اگر قصد مراجعه به روانشناس را دارید، بهتر است حدود 10-12 جلسه برای این نوع مشاوره در نظر بگیرید.

از آن جایی که هزینه مشاوره در کشور ما تحت پوشش بیمه نیست، ممکن است برای برخی خانواده ها سنگین به نظر برسد، به این افراد پیشنهاد می کنیم کتاب ها، مقالات و مشاوره آنلاین موجود در این زمینه را مطالعه کنند.

سوالات مشاوره بهزیستی برای طلاق

مشاوران بهزیستی نیز همانند دیگر مشاوران سوالات مشابهی را بیان می کنند و شما باید باید با صراحت جواب های مناسب را در اختیار مشاور خود قرار دهید تا او با دید باز تر و با آگاهی بیشتر در مورد شرایط شما بهترین گزینه ها را با شما در میان بگذارد.

 

دادگاه طلاق چند جلسه است

در مواردی که زوجین به طلاق توافق می کنند، حکم طلاق تنها در یک جلسه دادگاه صادر می شود، اما در مواردی که زوجین بر سر طلاق و جدایی توافق نکرده باشند، مشخص نیست چند ماه طول می کشد تا به دادگاه مراجعه کنند.

بنابراین در مواردی که زوجین دیگر قصد زندگی مشترک ندارند بهتر است در صورت داشتن حقوق مالی یکدیگر و تکلیف فرزند به توافق برسند تا در دادگاه ها گم نشوند و بهترین گزینه برای به توافق رسیدن پیدا کردن یک مشاور خوب و با تجربه است که می توان در این مورد به مرکز مشاوره علیرضا نیکنام اشاره کرد.

لذا در مواردی که زوجین بر سر حقوق مالی زوجه و فرزند توافق دارند، نامه ای از مشاور خانواده مبنی بر عدم انصراف از طلاق تهیه و سپس با تقدیم دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی و تعیین شعبه دادگاه فقط به یک جلسه مراجعه کنید.

شرکت نکردن در جلسه مشاوره طلاق

طلاق بدون شرکت کردن در جلسات مشاوره امکان پذیر است؟ این سوال یکی از سوالات پر تکرار افراد است. یکی از مراحل طلاق توافقی مشاوره است که طبق قانون جدید طلاق توافقی الزامی است.

توضیح جامع و مختصر این است که اگر هر زوجی به هر دلیلی تمایل به حضور در جلسات مشاوره را شاید نداشته باشند، در صورت عدم مشاوره، جلسه بدون حضور ایشان و توسط وکیل آن ها می تواند تشکیل شود.

در ماه های اخیر با توجه به افزایش آمار طلاق و رسمی بودن مشاوره در محاکم قضایی اجباری شده است. به دنبال اجباری کردن مشاوره برای زوجین، مشاوره ها قبل از طلاق خارج از دادگاه است.

افرادی که قصد دارند از همسر خود جدا شوند می توانند پس از مشاوره و اخذ گواهی به سامانه تصمیم گیری یا سامانه مداخله طلاق مراجعه کنند.

فاصله بین جلسات مشاوره طلاق

تعداد جلسات مشاوره قبل از طلاق درگیری ذهنی بسیاری از افراد به حساب می آید. وکیل طلاق توافقی در تهران: بر اساس قانون حمایت خانواده مصوب 1391 مشاوره قبل از طلاق الزامی است.

هدف این است که وقوع طلاق بین زوجین به تعویق بیفتد تا پس از دریافت مشاوره و شرکت در دوره های آموزشی در صورت امکان به زندگی مشترک ادامه دهند.

در این فرآیند به گفته مشاور، در صورت عدم امکان ادامه زندگی مشترک، مشاور پس از بررسی، نامه عدم امکان سازش را به دادگاه ارائه می کند و ساز و کار های دریافت خدمات روانشناختی پس از طلاق در نظر گرفته می شود.

روال دادگاه های خانواده کشور در ارجاع مراجع به جلسات مشاوره یکسان نیست. در برخی شهر ها زوجین یا وکیل آن ها به واحد مشاوره بهزیستی شهر ارجاع داده می شوند.

در کلیه مجتمع های خانوادگی قضایی تهران، واحد مشاوره در همین مجتمع مستقر است و با معرفی شعبه ای که به طلاق توافقی می پردازد، زوجین یا وکلای آن ها به واحد مشاوره مراجعه می کنند.

متاسفانه رویه شعب دادگاه خانواده در این زمینه یکسان نیست. با بیان این که برخی از شعب برای مشاوره نیاز به حضور زوجین دارند، برخی از شعب حضور یکی از زوجین را حداقل برای مشاوره ضروری می دانند.

قانون مشاوره قبل از طلاق

کلیه متقاضیان طلاق که به دادگاه مراجعه کرده اند باید دوره های مشاوره طلاق را بگذرانند و از این مرکز نامه بگیرند. در حال حاضر 1200 مرکز مشاوره طلاق دولتی و غیردولتی و 120 مرکز مشاوره تخصصی طلاق در سراسر کشور آماده پذیرش افراد هستند. البته این طرح باید از سوی قوه قضاییه نیز ابلاغ شود.

با توجه به روند صعودی آمار طلاق و تجربیات قبلی، می توان نتیجه گرفت که شاید بتوانیم از برخی طلاق هایی که به دلایل غیر منطقی مانند دعوا در شرف وقوع هستند، جلوگیری کنیم.

در این راستا تفاهم نامه ای با معاونت فرهنگی اجتماعی قوه قضائیه منعقد شده است که بر اساس آن زوج های متقاضی طلاق به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی مراجعه کنند.

مددکار و مشاور، فعالیت های مختلفی از جمله مشاوره و آموزش مهارت های زندگی و سبک زندگی را برای این افراد انجام می دهند. بسیاری از افراد در این روند احتمالا از تصمیم طلاق منصرف خواهند شد، این امر در استان یزد انجام شده است و نشان از تداوم سازش در 50 درصد موارد دنبال شده دارد.

مشاوره قبل از طلاق یک طرفه

زوج‌ هایی که می‌ توانند با استفاده از روش‌ های مثبت و مهارت ‌های لازم و عدم استفاده از تعاملات منفی، تعارض‌ های روابط خود را مدیریت کنند، فضایی را ایجاد می ‌کنند که در آن فرصت‌ های بیشتری برای خودافشایی و توافق بر سر مسائل خانوادگی وجود خواهد داشت.

امروزه مشاوره طلاق نقش مهمی در مشاوره ایفا کرده است و اگرچه دنیای زوج ها منحصر به فرد است، اما می تواند نقش اساسی در حل مشکلات آن ها داشته باشد. در این مسیر می توانید از یک مشاور زبده مانند آقای علیرضا نیکنام کمک بگیرید.

مشاوران برای احیای فضای روابط بین فردی ابتدا مشکلات بین فردی را در جلسات درمانی خود ارزیابی کرده و عواملی را که در تقویت آن نقش دارند شناسایی می کنند.

سپس با استفاده از اصول علمی درمانی مانند ابراز وجود صحیح، مهارت های حل مسئله، جملات مثبت، آرامش، افزایش اعتماد به نفس، گوش دادن فعال و آموزش مهارت های زندگی، روابط بین فردی جدید را جایگزین روابط بین فردی آسیب دیده قبلی می کنند.

به طور کلی می توان گفت کمک گرفتن از خدمات مشاوره ای در بهبود مشکلات زناشویی تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از هر اقدام طلاق از مشاوره طلاق یک طرفه استفاده کنید.

متخصصان مرکز مشاوره علیرضا نیکنام در خدمت شما هستند تا با ارائه خدمات حضوری و تلفنی در این زمینه به شما کمک کنند. برای اطلاع از مشاوره تلفنی طلاق و مشاوره روانشناسی می توانید با ما تماس بگیرید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *