زبان چرب زبان
روانشناسی زوجین

تحقیق در مورد طلاق

تحقیق در مورد طلاق و آثار حقوقی آن، امروزه نگرانی و دغدغه زوجینی است که تصمیم به انجام آخرین راه حل خود، یعنی طلاق دارند. این دغدغه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم افراد زیادی را درگیر خود نموده است. در جامعه ما طلاق به عنوان بحران بزرگی شناخته می شود که هر روز آمار آن در حال افزایش بوده و در شهر های بزرگ دارای نرخی بیش از 30 درصد می باشد.

این مسئله هم از نظر بار روانی و اقتصادی آثار و نتایج بسیار مهمی دارد، لذا هر یک از زوجین باید پیش از تصمیم به انجام طلاق، اقدام به تحقیق در مورد طلاق و نتایج آن کنند. در این مقاله قصد داریم که شما را با طلاق و انواع آن آشنا سازیم، پس با ما همراه باشید.

طلاق چیست؟

در ابتدا می خواهیم به تحقیق در مورد طلاق و معنای لغوی آن بپردازیم. طلاق واژه ای عربی به معنای رهاشدن و جدا شدن است. این عمل در امور حقوقی عبارت است از انحلال ازدواج دائم با شرایط خاصی که از جانب مرد یا نماینده قانونی او مطرح می شود. از این رو طلاق اراده یک جانبه مرد بوده که زن نقشی در آن ندارد.

شایان ذکر است، زمانی زن حق طلاق دارد که مرد به او وکالت داده باشد. دادن وکالت در طلاق، ممکن و مختص ازدواج دائم است. از آنجایی که مسئله تحقیق در مورد طلاق بسیار پیچیده بوده، مراجعه به بهترین وکیل پایه یک دادگستری خانواده، امری ضروری و مهم است.

انواع طلاق:

طلاق از نظر حقوقی و فقهی دارای انواع گوناگونی است که بر اساس درخواست کننده و امکان رجوع تقسیم بندی می شود. توجه داشته باشید، تحقیق در مورد طلاق و انواع آن، ملزم شناخت تمامی اقسام طلاق و دسته بندی های آن است. تقسیم بندی طلاق بر اساس درخواست کننده شامل:

طلاق از جانب مرد:

در این نوع طلاق، طلاق از جانب مرد و بدون هیچ اثبات امری صورت می پذیرد. البته شرط آن پرداخت مهریه و نفقه به زن است.

طلاق از جانب زن:

این طلاق دارای دو شکل است: مورد اول می تواند وکالت از جانب مرد صورت پذیرد و زن می تواند به نمایندگی از مرد خود را طلاق دهد. مورد دوم در طلاق از جانب زن، می تواند استناد زن به شرایط سخت و غیر ممکن بودن ادامه زندگی مشترک باشد.

طلاق توافقی:

در طلاق توافقی، زن و مرد پیش از مراجعه به دادگاه در مورد مسائل مالی مانند مهریه و مسائل غیر مالی مانند حضانت فرزندان به توافق می رسند.

طلاق از جانب مرد به چه صورت است؟:

اگرچه که طلاق در گذشته یکی از حقوق مردان محسوب می شد، با این حال امروزه مردان نیازمند تحقیق در مورد طلاق و رعایت تشریفاتی هستند که باید به آن توجه نمایند. بر اساس ماده 1133 قانون مدنی، طلاق از جانب مرد با رعایت مقررات و مراجعه به دادگاه در خصوص تقاضای طلاق همسرش صورت می پذیرد.

البته برای انجام طلاق، مرد باید درخواست گواهی مبنی بر امکان عدم سازش به دادگاه ارائه نماید. پس از آن در صورتی که دادگاه عدم ادامه زندگی مشترک توسط زوجین را تشخیص دهد، در فاصله مشخص شده مرد باید نفقه، مهریه و همه حق و حقوق زن را پرداخت نماید.

طلاق از جانب زن و شرایط آن:

همانطور که قبلا اشاره شد، طلاق از جانب زن دارای دو شکل است که عبارتند از:

طلاق با داشتن حق طلاق: در این شرایط مرد می تواند به همسر خود وکالت دهد که از او طلاق بگیرد، البته شایان ذکر است که باید تشریفات آن را رعایت نمایند.

طلاق با داشتن عسر و حرج یا شرایط دیگر: در این مورد زن می تواند از دادگاه در صورتی که مرد نفقه اش را پرداخت نکرده باشد، بیش از چهار سال از غیاب شوهر وی گذشته و شرایط موجود برای زن دشوار باشد، حکم طلاق را دریافت نماید.

علاوه بر شرایط موجود و تحقیق در مورد طلاق، طلاق از جانب زن ناشزه نیز می تواند از زیر مجموعه های موارد ذکر شده باشد.

عده در طلاق به چه معناست؟:

براساس ماده 1150 قانون مدنی، عده در طلاق عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است، نباید شوهر دیگر اختیار نماید. براین اساس زنی که عقد ازدواج او بر مبنای شرایطی منحل گردیده، بایستی مدت زمانی صبر نموده و از ازدواج با مرد دیگری بپرهیزد.

عده اقسام متفاوتی دارد که شامل عده طلاق، عده وفات، عده فسخ نکاح، عده بذل مدت و انقضای مدت است. البته عده در طلاق صرفا امری قانونی نبوده بلکه عملی شرعی نیز می باشد. برای تحقیق در مورد طلاق و شرایط عده مشاوره با بهترین وکیل پایه یک دادگستری خانواده توصیه می شود.

رجوع و آثار رجوع از طلاق:

رجوع و شرایط آن زمانی صورت می پذیرد که مرد با اعمال و گفتار خود تمایلی به بازگشت زنی که طلاق داده است، نشان دهد. در این شرایط رابطه زوجیت بدون نیاز به خواندن صیغه ازدواج مجدد بین آنان برقرار می گردد. از مهم ترین آثار رجوع می توان به ادامه زوجیت و زندگی مشترک افراد اشاره کرد.

چرا که اگر مرد به زن رجوع نماید، دیگر نیازی به خواندن صیغه مجدد نبوده و زوجین بر یکدیگر محرم شده و رابطه زناشویی میانشان حلال می گردد. از این رو طلاق رجعی و تحقیق در مورد طلاق باید مورد بررسی قرار بگیرد.

معرفی موسسه حقوقی حامیان عدالت:

بی شک پیدا کردن بهترین وکیل پایه یک دادگستری خانواده، امری ضروری در حل کردن مسائل حقوقی مربوط به طلاق، حضانت فرزندان، نفقه و غیره است. خوشبختانه موسسه حقوقی حامیان عدالت در این راستا با ارائه خدمات مربوط به مسائل دعاوی حقوقی، کیفری، ملکی، تجاری، مالی و خانواده می پردازد. این موسسه با دارا بودن مجرب ترین و کارآزموده ترین وکلا در زمینه های مذکور از نگرانی های شما در هنگام مواجه با مشکلات می کاهد.

در خصوص مواجه شدن با مسائل مربوط به خانواده و امورات مربوط به طلاق می توانید از وکلای این موسسه حقوقی کمک بخواهید. وکلای موسسه حقوقی حامیان عدالت بهترین راه حل را در اختیار شما قرار دهند.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *