زبان چرب زبان
روانشناسی زوجین

مشاوره قبل از ازدواج چقدر می‌تواند مهم باشد

مشاوره ازدواج به‌منظور کمک به افراد برای تقویت روابط خود و قبل از ازدواج ارائه می‌شود. از طریق این مشاوره به زوج‌ها توصیه می‌شود راجع‌به نکاتی باهم بحث و نتیجه‌گیری کنند. این موضوعات شامل صمیمیت در رابطه، محبت متقابل، رابطهٔ جنسی، مهارت‌های ارتباطی در رابطهٔ دوطرفه، پرداختن به امور مالی و مدیریت پول است. همچنین درمورد انتظارهای افراد، باورها، ارزش‌ها، فرزندپروری، تصمیم‌گیری و چگونگی برخورد با تعارض نیز بحث می‌شود. موضوع مقابله با خشم و احساسات و نقش‌ها در ازدواج جزو مواردی است که حتماً باید قبل از ازدواج توسط یک روانشناس بررسی شود.

دریافت مشاوره قبل از ازدواج یک‌ راه عالی است که روی افزایش توانایی زوجین در برقراری ارتباط و داشتن انتظارات واقع‌بینانه از یکدیگر کار می‌کند. مشاوره قبل از ازدواج تنها بررسی ویژگی‌های افراد نیست، بلکه یک‌ راه عالی برای توسعهٔ مهارت‌های حل مشکل است. نباید این واقعیت را فراموش کنیم که هر فردی عقاید و ارزش‌های خاص خودش را در رابطه می‌آورد و آن‌ها همیشه با شریک زندگی مطابقت ندارند.

اغلب اوقات افراد با این باور ازدواج می‌کنند که شریکشان قرار است همهٔ نیازهای عاطفی، مالی، اجتماعی و جنسی آن‌ها را برآورده کند. وقتی افراد وارد زندگی مشترک می‌شوند، می‌بینند که انتظاراتشان آن‌طور که فکر می‌کردند توسط شریک زندگی‌شان برآورده نمی‌شود. یک روانشناس برای مشاورهٔ خوب از راه‌های متعددی استفاده می‌کند تا حقیقت را برای زوجین مشخص کنید.

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

به مشاوره قبل از ازدواج، زوج‌درمانی هم می‌گویند که به افراد کمک می‌کند تا برای ازدواج آمادگی پیدا کنند و یکدیگر را بیشتر و بهتر بشناسند. مشاوره ازدواج کمک می‌کند تا افراد روی مدار هم قرار بگیرند و بهتر خواسته‌ها و نیازهای یکدیگر را بشناسند. در این مشاوره‌ها افراد می‌توانند نقاط حساس که موجب دعوا و مشاجره می‌شود را بشناسند. درنهایت آموزش می‌بینند که چگونه و با چه ابزارهایی برای هدایت موفقیت‌آمیز مشاجره‌ها تلاش کنند. هدف مشاوره قبل از ازدواج، کمک به ایجاد پایه‌هایی قوی برای ازدواج موفق است و طرحی اولیه را برای شروع زندگی مشترک به افراد می‌دهد.

ارزیابی‌های زوجین

برای این‌که مشاوره و راه‌حل‌های مناسبی برای رابطهٔ خود دریافت کنید، ابتدا باید به‌صورت جداگانه توسط روانشناس‌های خوب موردارزیابی قرار بگیرید. در طول جلسات ارزیابی، درمورد تجربیات گذشته و رویدادهایی که در زندگی‌تان اتفاق افتاده‌است حرف می‌زنید و انتظارات و انگیزه‌های خود را برای ازدواج مطرح می‌کنید. همچنین پرسشنامه‌هایی جداگانه به شما ارائه می‌شود که با پر کردن آن‌ها، جواب بسیاری از سؤالات پیدا می‌شوند. درواقع پاسخ به این پرسش‌ها انگیزهٔ اصلی زوجین برای ازدواج، نقاط قوت، ضعف، زمینه‌های سازگاری و مشکلات به‌راحتی پیدا می‌شوند. مشاور در طول جلسات نیز پویایی بین افراد را ارزیابی می‌کند و از نتیجهٔ آن برای هدایت جلسات بعدی استفاده می‌کند.

تجربیات گذشته مهم هستند

مشاوره ازدواج می‌تواند از طریق بررسی رویدادهای مهم زندگی و تجربیات دوران کودکی به نحوهٔ شکل‌گیری ارتباط زوجین و تأثیرگذاری آن‌ها روی‌ هم کمک کند. افرادی که یکدیگر را برای ازدواج انتخاب می‌کنند، معمولاً به دلیل انتخاب خود واقف نیستند. با کاوش‌هایی که مشاور در تجربیات گذشتهٔ زندگی افراد انجام می‌دهد و به‌راحتی می‌توان دریافت که زوجین چرا یکدیگر را برای ازدواج انتخاب کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است با کمک یک روانشناس، افراد متوجه می‌شوند که چگونه انتخابشان به درگیری‌های حل‌نشده در گذشته مربوط می‌شود.

مسائل مهمی که در مشاوره ازدواج باید مطرح شود

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می‌کند، ازجمله:

  • مشخص شدن اهداف ازدواج

مهم‌ترین نقش مشاوره قبل از ازدواج این است که به شما در شناسایی اهداف رابطه، نیازها و انتظارات شریک زندگی کمک می‌کند. نقش مشاور این است که راه شناسایی نیازها و انتظارات طرف مقابل را به شما آموزش دهد، سپس کمک کند تا دریابید آیا آن‌ها واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی هستند یا خیر، اگر این‌طور نبودند چگونه باید آن را به شریک زندگی خود گوشزد کرد.

به‌طورکلی، سه نوع هدف اصلی از مشاوره قبل از ازدواج وجود دارد:

۱. اهداف ارتباطی

این مورد یعنی توانایی برقراری ارتباط مؤثر بین زوجین برای درک و رفع نیازها که گسترده‌تر از روابط عاشقانه است و در موقعیت‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

۲. اهداف آیندهٔ رابطه

این‌که در زندگی چه آینده‌ای را برای خود و همسرتان انتظار دارید که باید منجر به یک هدف‌گذاری واقع‌بینانه شود و زوجین باید برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند.

۳. اهداف خانواده

این موضوع بسیار مهم است و افراد باید کاملاً بدانند ارتباطشان با خانواده طرف مقابل چه حد و حدودی باید باشد.

  • یادگیری دربارهٔ یکدیگر

یادگیری درمورد خود و شریک زندگی‌تان نقش اصلی مشاوره قبل از ازدواج است، زیرا هدف شما این است که شخصی را پیدا کنید تا شما را خوشحال کند، نه کسی که شما را بدبخت کند. گفت‌وگوی باز با مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا اهداف رابطه خود را شناسایی کنید و بفهمید که طرف مقابل در یک شریک به دنبال چه است. همچنین به شما کمک می‌کند تا درمورد خودتان اطلاعات بیشتری کسب کنید، بنابراین می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌ای درمورد آیندهٔ خود بگیرید. یادگیری درمورد خودتان قبل از ازدواج بسیار مهم است، زیرا اولین برداشت آخرین برداشت است. مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا راه‌های ایجاد تأثیر خوب روی همسر و دیگران را یاد بگیرید.

  • درک نیازهای شریک زندگی

هدف اصلی مشاوره قبل از ازدواج این است که بفهمید شریک زندگی شما از همسرش چه می‌خواهد و چه انتظاراتی از یک رابطه دارد. مهم است که درک روشنی از این انتظارات داشته باشید تا هر دو طرف در برنامه‌ریزی برای آینده در راستا باشید. ممکن است انتظاراتی داشته باشید که با دین یا شرایط زندگی شما مطابقت نداشته باشد یا در اولویت‌های زندگی شما نباشد. نیازها گسترهٔ متنوعی ازجمله اجتماعی، عاطفی، جنسی، روانی، مالی و غیره دارند و باید راجع‌به تک‌تک آن‌ها باهم صحبت کنید.

  • اشراف به انتظارات آینده از یکدیگر

هدف از مشاوره قبل از ازدواج کمک به روشن شدن اهداف و مقاصد هر دو طرف است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا درمورد این اهداف و مقاصد با یکدیگر بحث کنند. روانشناس به آن‌ها امکان می‌دهد برای دستیابی به نقاط مشترک باهم تعامل داشته باشند.

  • تکنیک های برقراری ارتباط مؤثر

ممکن است در برقراری ارتباط با شریک زندگی خود مشکل داشته باشید، به‌خصوص اگر مدتی است که باهم در ارتباط هستید یا در مرحلهٔ آشنایی به سر می‌برید. مشاوران قبل از ازدواج می‌توانند به شما در یادگیری مهارت‌های لازم برای برنامه‌ریزی ازدواج کمک کنند. مشاوران کمک می‌کنند مرزهای ارتباط با یکدیگر را بشناسید و هنگام نزدیکی و معاشقه چگونه از آن‌ها استفاده کنید. برقراری ارتباط زوجین یک امر روانی بسیار عمیق است که تنها با شناخت طرف مقابل و یادگیری مهارت‌های ارتباطی امکان‌پذیر است.

  • شناخت نقاط استرس‌زا

مشاوره قبل از ازدواج یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی زمینه‌های مشکل‌زا در رابطه و ایجاد تغییرات قبل از ازدواج است. به‌عنوان‌مثال، ناراحتی‌های ناشی از دخالت‌های خانواده همسر، سوءتفاهم بین هر دو شریک و غیره می‌تواند نقاطی استرس‌زا برای رابطه باشند، بنابراین مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا این نقاط را بهتر بشناسید و راهکارهایی برای مقابله با استرس در شرایط بحرانی به شما ارائه می‌شود.

  • تعیین نحوهٔ برقراری ارتباط با یکدیگر

قبل از شروع صمیمیت زوجین با یکدیگر، بسیار مهم است که شما و همسر آینده‌تان بتوانید سطحی از اعتماد و صمیمیت را بین خودتان ایجاد کنید. مشخص کردن سطح‌ها به شما امکان می‌دهد پیوند عمیق‌تری بین یکدیگر ایجاد کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید چگونه در یک رابطه دعوا نکنید و در صورت بروز مشاجره، چگونه با احترام برخورد کنید.

  • شناسایی مشکلات قبل ازدواج

اگر مشکلاتی در رابطه شما وجود دارد، مثلاً یکی از شما به دیگری خیانت می‌کند یا یکی از شما اعتیاد دارد، باید قبل از ازدواج این مشکلات حل شود. این مسائل درصورتی‌که از قبل به‌درستی حل نشوند، می‌توانند زندگی شما را پس از ازدواج تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین شناسایی تمام مسائل قبل از ازدواج، نقش بسیار مهمی در مشاوره قبل از ازدواج دارد.

چطور باید شروع کرد؟

برای شرکت در جلسات مشاوره ازدواج باید شما و همسرتان تعامل داشته باشید و این را یک پروژهٔ دونفره بدانید. اگر دیدید شریک آیندهٔ زندگی‌تان علاقه‌ای به شرکت در این جلسات ندارد، سعی کنید اهمیت آن را برایش توضیح دهید. شما باید بتوانید او را قانع کنید که به چه چیزی امید دارید و دقیقه چرا باید در این جلسات شرکت کنید.

شما می‌توانید از طریق راه‌های متفاوتی مانند جستجو در اینترنت، پرس‌وجو از اطرافیان، تبلیغات و غیره، روانشناس مناسب را برای مشاوره پیدا کنید. اگر به هر دلیلی به روان‌پزشک یا مشاور قبل از ازدواج مراجعه می‌کردید، می‌توانید از او برای شروع مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

ازدواج تعهدی است که باید با دقت و درک انجام شود و با حمایت و راهنمایی مناسب، زندگی زناشویی آرام خواهد بود. مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما در ازبین‌بردن بسیاری از احساسات منفی و همچنین به درک بهتر یکدیگر کمک کند.

جمع‌بندی

در این مقاله در خصوص چیستی و چرایی مشاوره ازدواج صحبت کردیم و دیدیم که چقدر اهمیت دارد و اصلاً مهم نیست که چند سال یکدیگر را می‌شناسید. مشاوره ازدواج یک حرکت عاقلانه است، زیرا شک و تردید را درمورد این‌که آیا شریک زندگی شما مناسب است یا خیر از بین می‌برد. روانشناس برای مشاوره از تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌کند تا زوجین را با هدف اصلی ازدواج آشنا کند. امیدواریم اکنون متوجه شده باشید که مشاوره قبل از ازدواج چیست و اهمیت آن چقدر است.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *