زبان چرب زبان
روانشناسی زوجین

چه زمانی به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنیم؟

ازدواج مانند یک هندوانه در بسته است؛ احتمالا شما هم این مثل قدیمی‌ و رایج در جامعه را شنیده اید. این جمله به تمام ریسک های یک ازدواج اشاره دارد. ازدواج به معنای پیوند میان دو فرد، دو خانواده و دو فرهنگ است. همسر شما، پیش از آشنایی با شما، در یک چارچوب فرهنگی خاص بزرگ شده است، باورهای متفاوتی دارد و زندگی را به شکل متفاوتی تجربه کرده است.

تمامی ‌این موارد بر روی رفتار، تصمیم ها و نگرش او به زندگی تاثیر دارند. در ازدواج، دو فرهنگ، دو جهان بینی و دو شخصیت با یکدیگر پیوند پیدا می‌کنند. بدیهی است که چنین فرایندی ریسک های خاص خودش را دارد. برای به حداقل رساندن چالش ‌ها و همچنین آشنایی بیشتر با یکدیگر، بسیاری مشاوره قبل از ازدواج را توصیه می‌کنند؛ اما سوال مهم این است که باید چه زمانی به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنیم؟

از مشاوره قبل از ازدواج چه انتظاراتی باید داشت؟

قبل از آنکه بخواهیم به سوال مطرح شده پاسخ دهیم، باید در خصوص انتظارات منطقی که باید از مشاوره ازدواج داشته باشیم، صحبت کنیم. چرا زوج ها باید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند؟

مشاوره پیش از ازدواج به طرفین یک رابطه در شناسایی الگوهای رفتاری و احساسات مرتبط با این الگوها کمک می‌کند. گاهی در مسیر شناخت بیشتر طرف مقابل تان، شما نیز به خودشناسی عمیق تری دست پیدا خواهید کرد.

هرچه همسرتان را بهتر بشناسید، منطقی تر در خصوص ازدواج تصمیم خواهید گرفت. مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما کمک می‌کند تا انتظارات منطقی تری از ازدواج، رابطه عاشقانه و زندگی مشترک داشته باشید.

شاید شما مدت زمان زیادی است که همسر آینده خود را می‌شناسید و یا با او دوست هستید. ممکن است این باور غلط در شما شکل گرفته باشد که به اندازه کافی همسر خود را می‌شناسید و نیازی به گذراندن جلسات مشاوره قبل از ازدواج نیست. در پاسخ به این دیدگاه، باید بگوییم که تا قبل از ازدواج، شما نمی‌توانید شناخت کاملی از همسر آینده خود داشته باشید.

زندگی کردن زیر یک سقف، دست و پنجه نرم کردن با چالش های معمولی یک زندگی مشترک و تحمل بار مسئولیت یک خانه، می‌تواند جنبه هایی از شخصیت همسرتان را نشان دهد که تا پیش از این برای هر دو شما، کاملا ناشناخته مانده است. مشاوره قبل از ازدواج، می‌تواند با تاباندن نور به این جنبه های شخصیتی، شما را برای زندگی مشترک در کنار همسرتان آماده کند.

 

چه زمانی به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنیم؟

در پاسخ به این پرسش که چه زمانی به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنیم، باید بگوییم هر چه زودتر بهتر! مشاوره پیش از ازدواج یک مرحله فرمالیته نیست؛ بلکه یکی از قدم های تاثیر گذار بر آینده زندگی شما محسوب می‌شود. مراجعه سریع تر به مشاوره ازدواج، به شما کمک می‌کند تا پیش از ایجاد احساسات عمیق و یا وابستگی شدید، بتوانید با دید بهتری طرف مقابل خود را بشناسید.

شاید پس از انجام مشاوره به این نتیجه برسید که نمی‌توانید در کنار هم زندگی مشترک موفقی داشته باشید. ممکن است شما زوج خوبی در کنار یکدیگر باشید اما زمان مناسبی را برای ازدواج با یکدیگر انتخاب نکرده باشید. بنابراین، هر چه زودتر به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید، بهتر است.

ممکن است رابطه عاشقانه ای را آغاز کرده باشید اما در کوتاه مدت، برنامه ای برای ازدواج نداشته باشید. در این صورت، توصیه می‌کنیم که باز هم به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید. در چنین رابطه هایی، معمولا احساس وابستگی عاطفی خارج از چارچوب ازدواج شکل می‌گیرد.

تصور کنید با طرف مقابل خود به مدت پنج یا شش سال دوست بوده اید و حالا تصمیم به ازدواج دارید. این یک سرمایه گذاری عاطفی طولانی مدت است. مشاور کسی است که می‌تواند ریسک چنین سرمایه گذاری را کاهش دهد. با مراجعه به مشاور، شما می‌توانید شناخت بیشتری از یکدیگر پیدا کنید و اگر برای ازدواج در آینده برنامه ریزی کردید تا روز موعود، آمادگی بیشتری پیدا کنید.

 

مشاوره قبل از ازدواج و انتخاب مشاور خوب

در قسمت قبل در خصوص این پرسش که چه زمانی به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنیم، توضیحاتی ارائه شد. بدیهی است که مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج، به برنامه ریزی و اختصاص دادن بخشی از زمان شما و طرف مقابل تان نیاز دارد.

توصیه ما این است که در این برنامه ریزی، زمانی را نیز به انتخاب مشاوره خوب اختصاص دهید. این احتمال وجود دارد که اولین مشاور انتخابی شما، بهترین انتخاب نباشد. حتی معروف ترین و شناخته شده ترین مشاوران نیز ممکن است نتوانند با توجه به شرایط منحصر به فردتان، کمکی به شما کنند. معمولا انتخاب یک مشاور خوب با آزمون و خطا همراه است.

امکان انجام مشاوره ازدواج به صورت آنلاین، دامنه انتخاب شما را گسترده تر می‌کند. شما می‌توانید برای حل مشکل خود، حتی از مشاورانی که در شهر و یا کشور شما زندگی نمی‌کنند نیز کمک بگیرید.

 

انجام مشاوره قبل از ازدواج به صورت حضوری یا آنلاین، به شرایط و انتظارات خود شما بستگی دارد. مشاوره آنلاین در انتخاب زمان انجام مشاوره، انعطاف پذیر تر است. شما مجبور نیستید زمانی را برای مراجعه به مشاوره و بازگشت از مطب صرف کنید. با این حال، برخی از افراد معتقدند مشاوره حضوری، تاثیرگذار تر است.

انتخاب این مساله به شما و طرف مقابل تان بر می‌گردد.

بهانه هایی مانند مشغله کاری و نبود زمان کافی برای پشت گوش انداختن مشاوره ازدواج قابل قبول نیست چرا که امروزه مشاوره ازدواج آنلاین، مشکل محدودیت زمان و حتی مکان را حل کرده است.

اگر به دنبال دریافت مشاوره قبل از ازدواج آنلاین با متخصصان باتجربه هستید پیشنهاد می‌شود به سایت پرتو زندگی مراجعه کنید و یا با شماره 09350628212 تماس بگیرید تا از خدمات مشاوره آنلاین آن استفاده کنید.

به نظر شما مشاوره ازدواج چه مزیت های دیگری دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مشاور به کمک تست های روانشناسی و سوالاتی که میپرسه کمک زیادی به تصمیم گیری ما میکنه
    ممنون از مقاله خوب تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *