زبان چرب زبان
موفقیت

بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به چه عواملی بستگی دارد؟

برخی افراد به تنوع در سرمایه‌گذاری علاقه دارند. آن‌ها راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری را امتحان می‌کنند تا بتوانند بهترین راه را انتخاب کنند.  برخی دیگر تنها به دلیل ترس از دست دادن سرمایه به تجربیات دیگران تکیه می‌کنند و سعی دارند دارایی خود را در راهی سرمایه‌گذاری کنند که توسط افراد دیگر تست شده و مطمئن است. برای انتخاب بهترین روش باید به بازده آن روش در گذشته توجه کرد. در این مقاله می‌خواهیم درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه هستند صحبت کنیم و بگوییم که بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر در بازدهی صندوق های سرمایه گذاری

در تحقیقی عوامل موثر در بازدهی صندوق های سرمایه گذاری بررسی شده و شامل ده مورد است. متغیرهایی چون تعداد صنعت موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق، نرخ رشد ارزش خالص هر واحد صندوق، ارزش صدور، ارزش وجه نقد نگهداری شده توسط صندوق، درصد تملک سهامداران حقیقی، ارزش ابطال، بازده بازار، ریسک سرمایه‌گذار، بتای صندوق و بازده دوره قبل یا همان عملکرد صندوق است.

در این تحقیق ارتباط خطی معنی‌داری بین 6 متغیر، بازده بازار، نرخ رشد ارزش صندوق، میزان ریسک سرمایه‌گذاری، ارزش صدور واحدهای سرمایه‌گذاری، نسبت فعالیت صندوق، ارزش ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را با بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری تایید می‌کند.

در این مطلب سعی کرده‌ایم تا چند مورد از عوامل موثر در بازدهی صندوق های سرمایه گذاری که باید قبل از سرمایه‌گذاری به آن‌ها توجه کنیم توضیح می‌دهیم.

عملکرد گذشته صندوق

اولین و مهمترین مورد برای انتخاب صندوق‌ سرمایه گذاری، عملکرد گذشته آن است. مدت زمان بسیاری نیست که صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند اما تاکنون بسیاری از آن‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند که با توجه به این رشد می‌توان رابطه مثبتی بین بازده دارایی‌های صندوق و عملکرد آن‌ مشاهده کرد.

در نتیجه، یکی از موارد مهمی که هر سرمایه‌گذار قبل از انتخاب و سپرده‌گذاری در صندوق‌ باید در نظر بگیرد این است که بازدهی‌های دوره‌های قبل صندوق را بررسی کند. به عنوان مثال یکی از نکاتی که با توجه به بازده گذشته می‌توان فهمید این است که در شرایط خوب بازار بهتر است صندوق‌های در سهام را انتخاب کنیم.

ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار

در جواب به سوال بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به چه عواملی بستگی دارد؟ می‌دانیم که افراد مختلف درجه‌های ریسک‌پذیری مختلفی دارند و البته برای هر کدام از این درجات گزینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. به علت رابطه مستقیم ریسک و بازده، افرادی که ریسک‌های بالاتری را بتوانند تحمل کنند باید انتظار بازده‌های بالاتری داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم افراد ریسک گریز در صندوق‌های بادرآمد ثابت و افراد ریسک پذیر در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری کنند.

افرادی نیز هستند که هم در دارایی‌های پر ریسک و هم در دارایی‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری می‌کنند تا سبد متنوعی با ریسک متعادل داشته باشند. پس بهتر است هر فرد قبل از آغاز به سرمایه‌گذاری و انتخاب، به نوعی خودشناسی در رابطه به میزان ریسک‌پذیری خود رسیده باشد.

نرخ سود پیش‌بینی شده صندوق

بسیاری از بانک‌ها برای سپرده‌های بانکی نرخ سودی دارند که به ‌عنوان تضمین سود در نظر می‌گیرند. این نرخ سود تضمینی یعنی بانک به ‌طور قطع و بر اساس بازدهی اعلام شده روی وجه سپرده‌گذاری و در بازه‌های مختلف زمانی به سرمایه‌گذاران سود پرداخت می‌کند.

حال از میان انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که سودی را به سرمایه‌گذاران خود ارائه می‌کنند اما بر طبق قوانین سازمان بورس، تنها می‌توانند نرخ سود پیش‌بینی شده خود را اعلام کنند و اجازه ندارند این سود را تضمین کنند.

در بررسی این مطلب که بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به چه عواملی بستگی دارد؟ باید بگوییم که نرخ سود پیش‌بینی شده دوره‌های آتی صندوق، بر اساس بازدهی دوره‌های قبل آن اعلام می‌شود. دوره پرداخت سود در این صندوق‌ها مانند بانک بازه زمانی مشخص دارد و می‌تواند ماهانه، سه‌ماهه، شش‌ماهه، یک‌ساله و … باشد.

بتای صندوق

ضریب بتای صندوق میزان درجه حساسیت یک سبد دارایی را نسبت به ریسک‌های کلان اقتصادی یا همان ریسک سیستماتیک نشان می‌دهد. ریسکی که با افزایش تنوع سبد سهام قابل حذف نیست ریسک سیستماتیک نام دارد و این ریسک نه تنها بر سهام یک شرکت تاثیرگذار است بلکه بر کل بازار سهام نیز تاثیر می‌گذارد. محاسبه بتای صندوق به سهامداران کمک می‌کند تا بتوانند این میزان ریسک صندوق را بفهمند.

گفتنی است که ضریب بتای برابر با یک نشان می‌دهد که رفتار سبد دارایی‌های صندوق مطابق با حرکت بازار است. اگر این ضریب از یک بیشتر باشد یعنی دامنه نوسانات قیمت واحدهای صندوق از تغییرات بازار بیشتر است و چنانچه کمتر از یک و بزرگتر از صفر باشد، یعنی دامنه نوسانات و قیمت واحدهای صندوق از تغییرات بازار کمتر است. بتای کمتر از صفر نیز نمایشگر این موضوع است که حرکت قیمت واحدهای صندوق مخالف روند کلی بازار است.

ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری

ارزش خالص دارایی‌های صندوق عامل دیگری است که بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به آن بستگی دارد. ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری یا NAV عبارت است از ارزش کل دارایی‌های صندوق مورد نظر پس از کسر بدهی‌های آن.

هنگامی که این مقدار بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم شود، ارزش خالص هر واحد برآورد شده است. صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت چون سود دوره‌ای پرداخت می‌کنند، میزان سود از ارزش خالص دارایی پایان دوره کسر می‌شود و ارزش خالص دارایی به قیمت ابتدای دوره باز می‌گردد. اما در صندوق‌های سهامی این گونه نیست و ارزش ناخالص دارایی به دلیل عدم پرداخت سود، می‌تواند افزایش یابد.

جمع بندی

بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به چه عواملی بستگی دارد؟ این سوالی بود که در در پاسخ به آن، در این مقاله عوامل متعددی را شمردیم. افرادی که تمایل دارند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند با در نظر گرفتن این عوامل می‌توانند انتخاب مناسب‌تری داشته باشند.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *