زبان چرب زبان
روانشناسی خانواده

هر آنچه باید درباره زوج درمانی بدانید

چکیده : ما می دانیم که انتخاب زوج درمانگر مناسب چقدر مهم است. زوج درمانی می تواند برای بسیاری از زوج ها موثر باشد. ثابت شده است که زوج درمانی به بسیاری از زوجها کمک میکند، منطقی است که آنرا امتحان کنید.

 

جامعه مدت هاست که تأثیر مثبتی را که یک رابطه مستحکم در بزرگسالی میتواند نه تنها بر افرادی که برای تشکیل یک زوج متحد شده اند، بلکه بر سلامت عاطفی آنهایی که در حوزه نفوذ زوج هستند، داشته باشد، تشخیص داده است. این روابط به تعریف ما کمک میکند و برخی میگویند جامعه ما را تقویت میکند. نزدیک به 80 سال است که رشته زوج درمانی تلاش کرده است تا این روابط را مستحکم کند. اما امروزه زوج درمانی با رویکردهای قویتر و موفق تر و همچنین شهرت فزاینده ای برای ارائه حمایتهای آموزش روانی عمومی به مشتریان متنوع خود بوجود آمده است. زوج یک سیستم منحصر به فرد است که در آن میتوان بیشترین صمیمیت، دوستی، راحتی و همچنین بیشترین آسیب را پیدا کرد. بنابراین زوج درمانی چالشهای بسیار خاصی را ارائه میکند که نیاز به تخصص ویژه و دیدگاه متفاوتی دارد.

از جمله تحولات قابل توجه در مشاوره زوجین، دور شدن تدریجی از تشویق افراد به بیان شفاف شکایات و توصیف نیازهای خود در تلاش برای تغییر رفتار همسرشان بوده است. در حال حاضر در اکثر تئوری های مشاوره زوج، از فرد خواسته میشود که مسئولیت شخصی بیشتری در قبال اعمال خود و میزان رضایت از رابطه بپذیرد. یکی دیگر از پیشرفتهای مهم، توجهی است که اکنون به احساساتی که زوجها در رابطه با یکدیگر درگیر میشوند، است. مراجعین باید بشناسند و بپذیرند که از نظر عاطفی به شریک زندگی شان وابسته هستند، دقیقاً همانطور که کودک برای پرورش، تسکین و محافظت به والدینش وابسته است.

گام های برای تغییر و بهبود رابطه

  • زوجها باید اظهارات منفی و مخرب را شناسایی کنند تا ریشه مشکل را پیدا و شریک زندگی خود را درک کنند.
  • هر زوج باید فراتر از واکنشهای فوری و تکانشی نگاه کند.
  • زوجها باید یک لحظه سخت را دوباره مرور کنند تا بستری برای تنش زدایی، ترمیم شکافها و ایجاد امنیت عاطفی فراهم کنند.
  • صدمات ممکن است بخشیده شوند، اما هرگز ناپدید نمیشوند. آنها باید به عنوان نمایشی از تجدید ارتباط در گفتگوهای زوج ها ادغام شوند. بخشش پیوند زن و شوهر را تقویت میکند.
  • زوج ها متوجه میشوند که چگونه ارتباط عاطفی باعث ایجاد رابطه جنسی عالی میشود و رابطه جنسی خوب ارتباط عاطفی عمیق تری ایجاد میکند.
  • زوج ها باید درک کنند که عشق یک فرآیند مستمر از دست دادن و یافتن ارتباط عاطفی است. از زوجها خواسته میشود که در مورد حفظ ارتباط آگاه باشند.

اهمیت انتخاب زوج درمانگر مناسب

ما می دانیم که انتخاب متخصص زوج درمانی مناسب چقدر مهم است. زوج درمانی می تواند برای بسیاری از زوج ها موثر باشد. در اینجا بر برخی از مسائلی که برای درمان زندگی مشترک پیشنهاد میکنیم را مرور میکنیم:

  • انتظار صمیمیت بیشتر
  • افکار جدایی یا طلاق
  • سوء ظن یا بحران خیانت
  • عدم رضایت از زندگی جنسی
  • مشاجرات و درگیری های مداوم
  • مشکلات حسادت
  • دوره های انتقالی و بحران های مختلف
  • زمانی که یکی از زوجین از افسردگی رنج میبرد

ثابت شده است که زوج درمانی به بسیاری از زوجها کمک میکند، منطقی است که آنرا امتحان کنید. دوسوگرا بودن در این فرآیند چیزی است که میتوانیم در یک ساعت اول آشکارا درباره آن صحبت کنیم. شما به سرعت متوجه میشوید که آیا میتوان ادامه داد یا خیر.

زوج درمانی چگونه کار می کند؟

  1. اهداف را روشن کنید: در زوج درمانی، ما با شفاف سازی اهداف و چشم اندازهای رابطه شروع میکنیم.
  2. نقشه برداری از دینامیک: علاوه بر این، نقشه برداری از پویایی هایی که مانع از برقراری ارتباط خوب میشود، قبل از ایجاد استراتژیهایی برای تغییر الگوهای قفل شده انجام میشود.
  3. اتوماسیون را بشکنید:گام بعدی شکستن خودکارهایی است که معمولاً میبینیم که در آن زوجها در حلقه های خود تقویت کننده قرار میگیرند. شروع به تشخیص و شکستن این خودکار بودن اغلب باعث تقویت فوری میشود.
  4. درک عمیق تر: پس از مدتی، زمانی که ما موفق میشویم رکورد فرسوده ای که در حال پخش است را تغییر دهیم، اغلب مرحله ای پیش می آید که میتوانید درک عمیق تری از یکدیگر بدست آورید.
  5. مشاوره ازدواج: زوجین بوسیله زوج درمانی در بهترین حالت نه تنها همدیگر را بیشتر میشناسند، بلکه حتی ممکن است دوباره ارتباطشان بهبود پیدا کند. به همین دلیل است که مشاوره ازدواج میتواند بسیار ارزشمند باشد.

برای برخی، یافتن یک دوره جدید نیازی به زمان زیاد ندارد. برخی از زوجها فقط به یک مشاوره کوچک از یک زوج درمانگر نیاز دارند. برای دیگران، تغییرات اساسی تر مورد نیاز است. اینکه چقدر از درمان زوج درمانی نتیجه خواهید گرفت بستگی زیادی به همکاری بین درمانگر و زوجها دارد. شما به سرعت متوجه خواهید شد که آیا چیز مفیدی برای شما وجود دارد یا خیر.

مشکلات معمول زندگی مشترک

بسیاری از تله های روانی عادی وجود دارد که زوجها در آن گرفتار میشوند. زندگی گاهی اوقات سخت است و رابطه هم همینطور. بسیاری از افرادی که به دنبال زوج درمانی هستند، این کار را کمی دیر و پس از اینکه مشکلات به الگوهای نسبتاً ثابت تبدیل شدند، انجام میدهند. اغلب ممکن است در نهایت بسیاری از چیزهایی که سخت است را به گردن شریک خود بیاندازید. یا فرد در الگوهایی گیر میکند که متقابلاً در مارپیچ های منفی عمل میکنند. بحران در رابطه اغلب نقطه شکست مورد نیاز برای شروع یک فرآیند سازنده با مشکلات زندگی مشترک است که اغلب برای مدت طولانی ادامه دارد. غیرمعمول نیست که چنین بحران هایی در رابطه با مراحل انتقالی رخ دهد، زمانی که یکی از طرفین به جدایی از زندگی مشترک یا خیانت فکر میکند.

Patient on couch counseling with psychologist. Addiction mental therapy vector concept. Psychotherapy and psychiatry, problem patient illustration (Patient on couch counseling with psychologist. Addiction mental therapy vector concept. Psychotherapy a

زوج درمانی در صورت خیانت و جدایی یا طلاق

بعد از خیانت درباره چگونگی غلبه بر خیانت، یافتن راه بخشش و بازیابی اعتماد پس از خیانت مشاوره انجام میشود. اینکار اغلب نیازهای زیادی را از طرفین میطلبد. هنگامی که به جدایی یا طلاق فکر میکنید، اغلب این یک چالش است که یکی از طرفین در این فرآیند بسیار فراتر از دیگری پیش رفته است. اغلب در طول زمان فاصله ایجاد شده است. وقتی هر دو طرف از فرآیندهای درونی طرف مقابل بروز میشوند، اتفاقات جدیدی رخ میدهد. در بسیاری از مراحل انتقالی زندگی، الگوهای تنظیم شده در رابطه اغلب به چالش کشیده میشوند. اینرا میتوان در جهت مثبت استفاده کرد. بحران ها و تغییرات اغلب ناخوشایند هستند، اما همچنین نشان دهنده یک فرصت عالی برای رشد و توسعه هستند.

زوج درمانی را چگونه شروع کنیم؟

اگر به دنبال زوج درمانی هستید، جایگزین هایی برای مشاوره خصوصی وجود دارد. مشاوره خانواده یک پیشنهاد خوب است، اما در این مشاوره اغلب مواردی را که کودکان درگیر آن هستند و زمان انتظار اغلب طولانی است، اولویت دارد. از این نوع مشاوره نمیتوان انتظار مشاوره ازدواج یا زوج درمانی داشت. اما برای خانواده هایی که مشکلات پیچیده ای دارند، میتواند جایگزین خوبی باشد.

ترجمه شده از: psykologvirke.no

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *