زبان چرب زبان
روانشناسی زوجین

راهبردها و چالش‌های مواجهه با انواع روابط و مشکلات زناشویی

روانشناسی مشکلات زناشویی

یکی از دغدغه های خانواده ها مسائل و مشکلات زناشویی می باشد که ممکن است موجب به وجود آمدن اختلافات بزرگ و کوچک شود.

رابطه زناشویی چیست ؟

به تعاملات میان افراد مختلف رابطه می گویند.بنابراین به تعاملات میان یک زن و شوهر رابطه زناشویی می گویند. .رابطه زناشویی به بخش های مختلفی تقسیم می شود که می توان به رابطه جنسی ، رابطه عاطفی و دعواها و مشاجرات اشاره کرد. در زیر به هریک از آن ها اشاره می کنیم.

رابطه جنسی :

یکی از روابط مهم میان زن و شوهر ، رابطه جنسی می باشد. رابطه جنسی میان زن و شوهر از نیاز جنسی که به صورت طبیعی در انسان ها وجود دارد نشات می گیرد. پاسخ درست به این نیاز می تواند شادابی و نشاط را برای هریک از زن و شوهر به ارمغان آورد. آشنایی با روان شناسی این موضوع که به نوعی می تواند زیرمجموعه روانشناسی مشکلات زناشویی باشد می تواند ما را با ماهیت رابطه جنسی و اثرات آن آشنا کند.

بنابراین آشنایی با روانشناسی رابطه جنسی که می تواند زیرمجموعه ای از روانشناسی مشکلات زناشویی محسوب شود ، می تواند به نشاط و شادابی زوجین کمک شایانی کند و پایه های خانواده آن ها را مستحکم تر کند.

رابطه عاطفی:

رابطه عاطفی به احساسات و عواطفی گفته می شود که میان زن و شوهر وجود دارد. رابطه عاطفی از دیدگاه زن و مرد متفاوت است. برای درک بهتر این موضوع به مطلب زیر به همراه مثال ها توجه کنید.

مردها اصولا افراد مغروری هستند و حفظ غرور و بزرگی و احترام آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در مقابل زن ها محبت و ابراز عشق و علاقه مسئله مهمی قلمداد می شود.

لازم به ذکر است با توجه به سخن حضرت علی (ع) که فرموده است در هر کار میانه رو باشید ، میانه روی در هر کار تعادل را برقرار می کند. پس در حفظ غرور و احترام شوهر خود میانه را رعایت کنید تا زندگی شما شیرین و لذت بخش باشد. در مطلب و مثال های بالا نیاز عاطفی مرد مورد بررسی قرار گرفت ، اکنون به بررسی نیاز عاطفی زن به همراه مثال می پردازیم. همان طور که گفته شد زن ها تمایل شدید به دوست داشته شدن و محبت دیدن دارند. اینگونه می توان به آن ها اطمینان خاطر داد و آرامش روان را برای آن ها به ارمغان آورد.

مشاجرات و دعواها در مشکلات زناشویی :

یکی دیگر از اقسام رابطه زناشویی مشاجرات و دعواهای میان زن و شوهر می باشد. دعوای میان زن و شوهر یک امر بدیهی است و ممکن است در طول زندگی مشترک به وفور اتفاق بیفتد. این دعواها می تواند از تفاوت در سلیقه و یا فرهنگ زن و شوهر نشات بگیرد.

روانشناسی مشکلات زناشویی میان زوجین که زیرمحموعه ای از روانشناسی مشکلات زناشویی محسوب می شود با بررسی جوانب مختلف علل این مشاجرات و انواع آن ها در برطرف کردن این کشمکش هایی که میان زن و شوهر وجود دارد تاثیر به سزایی از خود برجای می گذارد.

اصولا دعوای میان زن و شوهر و قهر بین آن ها نباید برای مدت طولانی به طول بینجامد ، لذا توصیه می شود یکی از زن و شوهر پا پیش بگذارد و با یه عذرخواهی ساده به این ماجرا فیصله دهد تا نطفه اش وقتی تازه است از بین برود و در آینده به بحث و مشاجره های جدی تبدیل نشود. در اینصورت پایه های خانواده مستحکم تر می شود. اما اگر این قهر و دعوا به طول بینجامد و هریک از آن ها هیزم به آتش آن اضافه کند ممکن است این مشاجرات جدی شده و در نهایت به طلاق بینجامد.

در روانشناسی مشکلات زناشویی جنبه های مختلف این نوع رابطه بررسی می شود و راهکارهای مناسبی که به بهبود روابط زناشویی کمک می کند ارائه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن