زبان چرب زبان
تغذیه

روش تشخیص برنج کشت دوم و برنج کشت اول

حتما تا به حال از فروشندگان برنج و یا کشاورزان در مورد زمان کاشت برنج ها در دو نوبت کاشت اول و کاشت دوم شنیده اید. هر کدام از این برنج ها دارای مزیت هایی می باشند. اما تفاوت این دو برنج در چیست؟ زمان کاشت و برداشت گیاه برنج و میزان کشیدگی دانه ها پس از پخت را می توان اصلی ترین تفاوت ها در برنج کاشت اول و برنج کاشت دوم دانست. برنج ها در نوبت دوم قد بلندتری به نسبت کشت اول دارند. اما مهم ترین سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید خرید برنج کشت دوم بهتر است یا کشت اول؟

برنج کشت اول چیست؟

کشاورزان در اوایل ماه فروردین بذر برنج کشت اول را در زمین های کشاورزی پخش می کنند. و زمان برداشت آن نیز در اوایل ماه تیر و نهایت تا آخر ماه مرداد همان سال انجام می گیرد. گونه برنج و طبع سرد یا گرم بودن آن در زمان برداشت تاثیر گذار می باشد. برنج های طارم، هاشمی، شیرودی، فجر، صدری، امرالهی و بی نام را می توان از انواع برنج کشت اول نام برد. طبع گرم برنج های طارم و هاشمی دارای بیشترین بهره برداری می باشند. آب و هوای مناسب در استان های مازندران و گیلان باعث شده تا برنج های طبع گرم بیشترین سود را در این مناطق داشته باشد. کشت برنج با طبع سرد بیشتر در استان گلستان و شهرستان گرگان طرفدار دارد.

مزیت ها و معایب کشت اول چیست؟

طعم و عطر بی نظیر پس از پخت برنج، پخت مناسب و ری بسیار دانه ها، استفاده ی کم از سموم کشاورزی و کم هزینه بودن و بهره برداری آسان، همگی از مزیت های کشت اول می باشند. به طور کل هزینه ی کاشت و برداشت در این نوع از برنج بسیار کمتر از برنج کشت دوم می باشد. از معایب آن می توان به نیاز خاک و بستر مناسب و همچنین نیاز به مهارت بسیار کشاورز اشاره کرد.

برنج کشت دوم چیست؟

پس از برداشت برنج در نوبت اول زمین های کشاورزی آماده برای برنج های کشت نوبت دوم، یا به اصطلاح دوباره کشت می شوند. بذر ها در این کشت به علت گرم بودن هوا در تابستان نیاز به نگهداری در خزانه ندارند. نشای آن در ماه مرداد و برداشت در اواخر ماه مهر و نهایت تا آبان انجام می گیرد. برنج هاشمی، برنج طارم، برنج بی نام و برنج امرالهی را می توان از انواع برنج های نوبت دوم دانست. نخستین بار این محصول در شهرستان فریدونکنار و در استان مازندران کشت و برداشت شد. زیرا آب و هوای گرم و رطوبت عالی این منطقه یک فضای عالی را برای برنج های دوباره کاشت ایجاد می نماید. انجام این عمل در استان های مجاور مانند گیلان و یا گلستان فراهم نمی باشد.

مزیت ها و معایب کشت دوم چیست؟

مراحل کاشت، داشت و برداشت در هر دو نوع برنج همانند یکدیگر بوده و از این لحاظ تفاوتی ندارند. اما به دلیل سم پاشی بیشتر در کشت دوم برخی کیفیت سلامتی این محصول را قبول ندارند. اما واقعیت این است که به دلیل فاصله مناسب از زمان سم پاشی و استفاده از کود های شیمیایی تا برداشت محصول این سموم از برنج بصورت طبیعی خارج می گردند. از مزایای بسیار دوباره کاشت می توان به مرغوبیت بسیار بالای دانه های آن، عطر و طعم بسیار زیاد نسبت به برنج کشت اول و پخت بسیار بالای آن ( به دلیل قرار گیری در زیر نور آفتاب تابستان) اشاره کرد.

همان طور که گفته شد به دلیل مرغوبیت بسیار بالای آن و سختی برداشت در پاییز و سردی آب و هوا، هزینه دوباره کشت بیشتر نیز می باشد. در واقع از گران ترین برنج های بازار شمال به حساب می آیند. برخی از سودجویان برنج های کشت اول و با مرغوبیت کمتر را در ازای هزینه های بسیار و با نام کشت دوم فریدونکنار به فروش می رسانند     .

روش پخت کته برنج کشت دوم

ابتدا برنج را به خوبی بشویید، سپس در آن مقداری آب بریزید طوریکه روی برنج را کاملا آب بگیرد و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید و بگذارید برنج در آب حدود دو ساعت خیس بخورد. بعد از اینکه برنج 2 ساعت خیس خورد می توانید آن را روی شعله گاز قرار دهید. در هنگام پخت برنج دقت کنید آب آن به اندازه یک بند انگشت بالاتر از برنج باشد. شعله را زیاد کنید تا آب آن بخار شود و پس از آن که آب برنج بخار شد شعله را کم کنید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و بگذارید تا برنج پخته شود.

روش آبکش برنج کشت دوم

همانطور که در روش کته گفته شد ابتدا برنج را شسته و بگذارید برنج حدود دو ساعت در آب  و نمک خیس بخورد، حواستان باشد آب کاملا روی برنج را پوشانده باشد. وقتی به اندازه کافی  برنج خیس خورد برنج را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و پس از بیست دقیقه آن را بردارید و با استفاده از آبکش آب آن را خالی کنید و به قابلمه برگردانید.

می توانید برای اینکه برنجتان مجلسی تر شود داخل آن کمی روغن بریزید  و همچنین میتوانید برای ته دیگ از تکه های سیب زمینی در کف قابلمه استفاده کنید سپس بگذارید برنج به خوبی دم بکشد. در نظر داشته باشید که در استان مازندران، در شهرستان های دیگر هم اقدام به کشت این برنج می شود اما کیفیت برنج شهر فریدون کنار از دیگر شهرها بسیار بیشتر است. در برخی موارد افراد سودجو برنج با کیفیت پایین تر را به اسم برنج فریدون کنار به بازار عرضه می کنند. از این رو توصیه می شود حتما از فروشگاه معتبر برنج خود را تهیه فرمایید.

 

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *