زبان چرب زبان
تغذیه

رژیم کتوژنیک: محدودیت شدید کربوهیدرات در رژیم غذایی

رژیم کتوژنیک

رژیم‌های کتوژنیک روشی برای غذا خوردن هستند که مصرف کربوهیدرات را به شدت محدود می‌کنند و حداکثر آن معمولاً حدود 50 گرم در روز است.

برخلاف رژیم‌های غذایی مانند رژیم گوشت‌خوار، رژیم‌های کتوژنیک (یا به اختصار «کتو») می‌توانند شامل غذاهای مختلف حیوانی و گیاهی باشند. این رژیم ها اغلب برای کاهش وزن و کمک به کنترل علائم دیابت نوع 2 استفاده می شوند.

در این راستا، آزمایش‌های بالینی نتایج متفاوتی را در مورد رژیم‌های کتوژنیک نشان داده‌اند. از یک طرف، کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده متعدد نشان داده‌اند که رژیم‌های کتوژنیک می‌توانند منجر به کاهش وزن شوند (23، 24، 25).

با این حال، مانند هر رژیم دیگری، رعایت موفقیت آمیز رژیم غذایی کتوژنیک می تواند یک مشکل باشد. در یک مرور سیستماتیک از سیزده کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، نرخ ترک تحصیل از 13 تا 84 درصد متغیر بود (26).

یک متاآنالیز بیشتر از دوازده کارآزمایی روی رژیم‌های کتوژنیک برای صرع صعب‌العلاج، نرخ پایبندی ترکیبی 45٪ را نشان داد (27).

قابل درک است که محدود کردن مصرف کربوهیدرات به این میزان پایین برای همه مناسب نیست. اما برای کسانی که از رژیم غذایی لذت می‌برند، رژیم‌های کتوژنیک می‌توانند یک روش غذایی غنی از مواد مغذی باشند، اگر به روش صحیح فرموله شوند.

وعده های غذایی مثال

غذاهای دریایی و سبزیجات مخلوط را با برنج گل کلم سرخ کنید

مرغ کباب با اسفناج، قارچ و فلفل دلمه ای

ماهی آزاد دودی، لوبیا لوپین، آووکادو و انواع توت ها

دستورالعمل های غذایی

اگرچه “رژیم غذایی” به این شکل نیست، دستورالعمل های غذایی طیف گسترده ای از توصیه ها برای کمک به مردم در تغذیه سالم تر است. این دستورالعمل ها بر اساس مجموع شواهد سطح بالا فعلی از تحقیقات تغذیه ای است.

این دستورالعمل ها روشی از غذا خوردن را ترویج می کند که بر لبنیات، میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی، حبوبات، آجیل، دانه ها، مرغ و غذاهای دریایی تأکید دارد .

انتقاد رایج از دستورالعمل ها این است که سلامت جمعیت (به ویژه چاقی و دیابت نوع 2) از زمان معرفی آنها بدتر شده است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که در سرتاسر جهان، اکثر مردم به دستورالعمل‌های ملی رژیم غذایی خود پایبند نیستند .

آیا دلیلی برای این وجود دارد؟ این واقعیت که مردم از دستورالعمل‌ها پیروی نمی‌کنند (اغلب علیرغم تلاش) انتقادی موجه است که بحث در مورد اثربخشی/ارتباطات آنها را تضمین می‌کند.

با این اوصاف، این انتقاد مبنی بر اینکه دستورالعمل‌ها در صورت پیروی «کار نمی‌کنند» نادرست است.

تحقیقات نشان داده است که هرچه افراد نزدیکتر به دستورالعمل ها پایبند باشند، نتایج سلامتی آنها بهتر است.

وعده های غذایی مثال

فلفل گوشت گاو بدون چربی و لوبیا قرمز با سیب زمینی پخته شده

ماهی قزل آلا، برنج قهوه ای با سبزیجات مخلوط

خورش جو و عدس با نان سبوس دار

رژیم کم کربوهیدرات

رژیم‌های کلی کم کربوهیدرات (یا «کم کربوهیدرات») بسیار آرام‌تر از رژیم‌های سخت‌گیرانه‌تر مانند رژیم کتوژنیک هستند.

با این حال، فقدان مشخصی از تعریف استاندارد برای رژیم غذایی کم کربوهیدرات وجود دارد، بنابراین نظرات به طور قابل درک متفاوت خواهد بود. کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده هر چیزی را تا 30 درصد از کالری دریافتی از کربوهیدرات «کم کربوهیدرات» نامیده‌اند (28).

این مقدار کربوهیدرات معادل 150 گرم در روز در یک رژیم غذایی استاندارد 2000 کالری خواهد بود.

جالب اینجاست که آکادمی پزشکان خانواده آمریکا سعی کرده است یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را تعریف کند. تعریف آنها هر رژیم غذایی با کمتر از 20 درصد کالری از کربوهیدرات ها را به عنوان کم کربوهیدرات طبقه بندی می کند (29).

تفاسیر مختلف متعددی از رژیم های کم کربوهیدرات وجود دارد و از سالم تا تا حدودی مشکوک متغیر است. گفته می‌شود، اگر رژیم‌های کم کربوهیدرات به درستی فرموله شوند، می‌توانند یک روش کاملاً مغذی برای غذا خوردن باشند.

از جنبه مثبت، یک بررسی سیستماتیک اخیر از بررسی های سیستماتیک شواهد روشنی ارائه کرد که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات می توانند اثرات مفیدی برای اضافه وزن و چاقی داشته باشند. با این حال، شواهد خوبی برای حمایت از کربوهیدرات کم نسبت به سایر رویکردهای رژیم غذایی برای کاهش وزن وجود نداشت (30).

برخی از نگرانی‌های رایج در مورد رژیم‌های کم کربوهیدرات شامل کم بودن فیبر یا چربی اشباع بیش از حد آن‌ها است، اما هیچ یک از این نکات نباید درست باشد. به عنوان مثال، بسیاری از منابع فیبر می توانند در یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات قرار گیرند، مانند انواع توت ها، حبوبات، آووکادو، آجیل، دانه ها و غیره.

علاوه بر این، رژیم کم کربوهیدرات نباید به معنای «چربی اشباع بالا» باشد.

وعده های غذایی مثال

گوشت بره، سیب زمینی سرخ شده، گوجه فرنگی کبابی، قارچ

ساردین با آووکادو، پنیر و سالسا

خورش توفو و ریشه سبزیجات

 

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *