زبان چرب زبان
روانشناسی خانواده

آیا مشاوره خانواده خوب است

مشاوره خانواده یک شکل سیستمیک از درمان

مشاوره خانواده نوعی روان درمانی است که در آن روانشناس با تمام یا بخشی از خانواده برای حل مشکلات، تسلط بر موقعیت های دشوار زندگی و پیشروی در بحران ها کار می کند. مشاوره خانواده در اواخر دهه 1350 در ایران معرفی شد و از آن زمان توسعه یافته و در سراسر کشور گسترش یافته است.

با اثبات اثرات مثبت مشاوره خانواده در مراحل اولیه شکل گیری، از اولین درمان های غیر دارویی بود که در تهران تایید شد. مشاوره خانواده به عنوان واکنشی به تجربیات درمان‌های فردی پدید آمد، جایی که اغلب می‌توان دید که پس از بازگشت فرد به خانواده‌اش، اثرات درمان کاهش می‌یابد.

مردم شروع کردند به درک بیشتر در مورد اینکه چگونه یک خانواده می تواند در پیدایش و تداوم مشکلات نقش داشته باشد. در سال های اخیر اهمیت خانواده در این زمینه ها بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. اکنون اهمیت بیشتری به خانواده به عنوان منبعی مثبت برای غلبه بر مشکلات مختلف داده می شود. در بیش از بیست و پنج سال گذشته، تحقیقات سیستماتیک و پیوسته ای در زمینه مشاوره خانواده در تهران و سایر شهرهای ایران انجام شده است.

مشاوره خانواده خوب در تهران و سایر شهرهای ایران

مشاوره خانواده نوعی روان درمانی است که توسط روانشناسان آموزش دیده انجام می شود. مشاوره خانواده یک پروژه داوطلبانه مشترک با اهداف و روش های درمانی توافق شده است. همچنین می توان آن را به صورت فردی یا گروهی اجرا کرد. مشاوره خانواده خوب در تهران هماهنگ با سایر اشکال روان درمانی که در کلینیک های روانشناسی و مراکز مشاوره بخش خصوصی از طریق آموزش ویژه رخ می دهد، مشابه است.

مشاوره خانواده حضوری

از لحاظ نظری، مشاوره خانواده طی جلسات حضوری محدودی برگذار می شود. به طور خلاصه، این بدان معناست که در یک خانواده درمانی، به مشکلات فعلی پرداخته می شود. بخش‌های یک سیستم در یک تعامل متقابل مثل خانواده به هم متصل می‌شوند، به این معنی که روابط معنی داری بیشتری میابند. اگر تغییری در یک قسمت از سیستم رخ دهد، قسمت های دیگر نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. این شکل از روابط خانوادگی نکاتی را آشکار می سازد:

یک عضو، می تواند توسط سایر اعضاء خانواه را ضعیف یا تقویت کند. بنابراین، اگر بخش‌های مختلف سیستمی که فرد رنج ‌دیده را احاطه می‌کند، در این فرآیند مشارکت داشته باشند، یک خانواده درمانی می‌تواند مؤثرتر شود.

اگر چندین نفر از یک خانواده تجربیات خود را بوسیله گفتگوهای مشترک مطرح کنند و در عین حال روی مشکل کار کنند، روند تغییر می تواند کوتاه تر شود. به این ترتیب، خانواده درمانی اغلب می تواند هم کوتاه تر و هم فشرده تر باشد.

اگر بستگان نزدیک تجربه تغییر مشترکی را داشته باشند، بازگشت به رفتار مشکل ‌ساز قبلی کمتر محتمل می‌شود.

برای مشاووره خانواده چه باید کرد

نظریه سیستم ها همچنین نظریه ای برای توصیف فرآیندهای درون فردی و بین افراد است. در درون فرد، اعمال، افکار و عواطف به گونه ای در تعامل هستند که متقابلاً بر یکدیگر تأثیر می گذارند.

روان‌ درمانی‌های فردی بسته به اینکه بیشتر بر جنبه کنشی، بر جنبه عاطفی یا بر جنبه فکری تمرکز کنند، جهت‌گیری‌های متفاوتی دارند. اما بین افراد یک خانواده، اعمال، افکار و احساسات در سیستم‌ها با هم تعامل دارند. این بدان معناست که خانواده درمانگر می تواند با عواطف، افکار و اعمال بین فردی کار کند.

گاهی اوقات خانواده درمانگر عمدتاً با روابط بین فردی، یعنی تعامل افراد کار می کند. مکالمات به جلساتی تبدیل می‌شوند که در آن به بررسی کارهایی می ‌پردازید که می‌توانید متفاوت انجام دهید. در موقعیت های دیگر، شما بیشتر با احسایات، ادراکات، نحوه فکر کردن خود در خانواده در مورد مشکلات کار می کنید. تئوری سیستم ها می گوید که تغییر در یک سطح سیستم با تغییرات در سطوح دیگر نیز همراه است.

نظریه سیستم ها یک نظریه فراگیر است. اما خانواده ‌درمانگر از نظریه‌های روان‌شناختی رشد، آسیب شناسی، یادگیری روانشناسی و روانشناسی اجتماعی نیز استفاده می‌کند تا در کار خود موفق شود.

برای مشاوره خانواده به کلینیک روانشناسی مراجعه کنید

مشاوره خانواده بر روی انواع مشکلات روانشناختی، اجتماعی و رابطه ای آزمایش شده است. بهترین اثرات مستند در مطالعات علمی مقایسه ای بزرگ بدست آمده است.

بنابراین مشاوره خانواده از دیرباز به عنوان یک روش درمانی در کلینیک های روانشناسی تهران یا سایر شهرها جایگاهی قوی داشته است. علاوه بر این، ثابت کرده است که در کار با بحران های زناشویی و مشکلات زناشویی درون ازدواج موفق است.

مشاوره خانواده در سوء مصرف مواد با مددجویان بزرگسال در اشکال مختلف و در بیماری های روانی شدید با نتایج مثبت ارزیابی شده است.

مطالعات بیشتر و بیشتری نیز نقش مشاوره خانواده را در درمان بیماری های جسمی شدید در کودکان و بزرگسالان نشان می دهند. هنگامی که مشاوره خانواده با سایر تخصص های روان درمانی مقایسه شده است، معمولاً نتایج این بوده که مشاوره خانواده به همان اندازه خوب است و در برخی موارد بهتر از روش های دیگر است. وقتی صحبت از بی اشتهایی، رفتارهای اعتیادی و جنایت در میان جوانان می‌شود، شواهد خوبی از اثربخشی آن وجود دارد.

روانشناس با مشاور خانواده چه تفاوتی دارد؟

روانشناس به افراد کمک می کند تا از بحران ها و مشکلات عاطفی عبور کنند. روانشناسان همچنین می توانند از طریق اضطراب و فوبیا یا مشکلات فردی به مراجعان خود کمک کند.

یک روان درمانگر از روان درمانی به عنوان یک روش درمانی استفاده می کند. روان درمانی یک روش درمانی روانشناختی مبتنی بر علم است. درمانگر کمک می کند تا درمانجو بتواند از بحران عبور کند یا به راه حل مورد نظر برای مشکل دست یابد.

روانشناس یک درمانگر حرفه ای است که از روان درمانی به عنوان یک درمان غیر دارویی استفاده می کند. او می تواند یک دکتر روانشناس یا کارشناس ارشد روانشناسی باشد که به عنوان روان درمانگر آموزش دیده است. روانشناس معولا شکل خاصی از روان درمانی، یعنی رواندرمانی را انجام می دهد. روانکاو نیز مانند سایر روان درمانگران، ممکن است آموزش های پایه روانشناسی و پژوهش های مداومی را پشت سر گذاشته باشند.

روانکاوی نیز شامل گفتگوهای درمانی منظم با یک روانکاو آموزش دیده است. یک دوره روانکاوی می تواند از چند هفته تا چند سال طول بکشد. روان درمانی با همکاری بین مراجع و درمانگر صورت می گیرد.

اما مشاور خانواده از تکنیک هایی استفاده می کند که بر نظریه های خانواده درمانی استوار هستند. هدف خانواده درمانی زمان حال است و مشکلات ارتباطی بین اعضاء خانواده را حل و فصل می کند.

روانشناسان به طور کل می‌توانند در روانکاوی، زوج ‌درمانی، گروه ‌درمانی یا خانواده‌ درمانی که در آن چهارچوب های محتلفی از درمان استفاده می شود فعالیت کنند.

محل کار روانشناسان

اکثر روانشناسان و مشاوران خانواده در مطب خصوصی یا در کلینیک خود کار می کنند. معمولاً روان درمانگران هم به صورت تمام وقت و هم پاره وقت کار می کنند.

برخی از روان درمانگران صرفا به کار درمانی مشغولند. آنها با روان درمانی به عنوان بخشی از فرآیند درمان کار می کنند. این افراد برای سلامت روان افراد ارزش بالایی قائل هستند و ساعت ها کار پر زحمت را انجام می دهند تا مراجعین درگیر رنج و اختلالات نشوند.

شما می توانید برای دریافت نوبت مشاوره و روانشناسی از جناب آقای دکتر رامین علوی نژاد به وبسایت رسمی ایشان به آدرس drraminalavi.com مراجعه فرمائید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *