زبان چرب زبان
رشد و توسعه فردی

توسعه فردی: مسیری به دنبال بهترین ورژن خود

توسعه فردی چیست؟

اگر بخواهیم تاریخچه توسعه فردی را ریشه‌یابی کنیم، باید به چند هزار سال قبل و دوران ارسطو برگردیم. ارسطو در اخلاق نیکوماخوسی خود اشاره می‌کند که توسعه فردی در مقوله خرد و شعور جای می‌گیرد و عمل کردن به آن منجر به خوشبختی می‌شود.

قرن‌ها بعد، یک روانشناس آمریکایی به نام Maslow سلسله مراتبی از نیازها را مطرح کرد و خوشکوفایی را در راس این سلسله مراتب قرار داد. وی در توصیف خودشکوفایی چنین عنوان کرده است:

«تغییر هر چه بیشتر به سمت شخصیتی که فرد باید به آن تبدیل شود و تبدیل شدن به هر آن‌چه فرد قابلیت تبدیل شدن به آن را دارد.»

به عبارت دیگر، احساس نیاز برای تبدیل شدن به بهترین ورژن خودمان، بخشی از مسیری است که برای خود شکوفایی و دستیابی به پتانسیل‌های کامل خودمان باید سپری کنیم.

توسعه فردی فرآیند پیوسته‌ای است که هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد. این فرآیند در مراحل اولیه زندگی توسط والدین، معلم‌ها و مربی‌ها شکل داده می‌شود. با وارد شدن به مرحله بزرگسالی، خودآگاهی ما افزایش پیدا می‌کند و به شکل فعالانه‌تری می‌توانیم با برداشتن گام‌های صحیح، قدم در راه توسعه خود بگذاریم.

حوزه‌های مختلف توسعه فردی

اگر یک قدم به عقب برداریم و نگاهی به افراد داشته باشیم، درمی‌یابیم که خصایص اصلی هر انسان، از چهار حوزه اساسی تشکیل شده است. این چهار حوزه همان‌هایی هستند که برنامه توسعه فردی بر پایه آن‌ها تعریف شده است.

 

  • زندگی روانی زیر مجموعه حوزه فکری قرار می‌گیرد که نمونه‌هایی از مهارت‌های لازم برای رشد آن عبارتند از: تسریع یادگیری، یادگیری تفکر انتقادی، بالا بردن سرعت مطالعه و ارتقای حافظه.
  • پول و امور مالی زیرمجموعه حوزه حرفه‌ای دسته‌بندی می‌شود که نمونه‌هایی از مهارت‌های لازم برای رشد آن عبارتند از: افزایش قابلیت‌های کسب و کاری، بازاریابی، ارتقای بهره‌وری، پیشرفت در قابلیت سازماندهی و بهینه‌سازی.
  • زندگی عاطفی در زیرمجموعه حوزه اجتماعی طبقه‌بندی می‌گردد که نمونه‌هایی از مهارت‌های لازم برای رشد آن عبارتند از: مطالعه کتاب، مشاهده فیلم‌های سینمایی، قرار گذاشتن با دوستان و رفتن به تعطیلات.
  • سلامتی نیز در حوزه فیزیکی قرار داده می‌شود که نمونه‌هایی از مهارت‌های لازم برای رشد آن عبارتند از: رژیم گرفتن، اصلاح تغذیه، ورزش، حفظ بهداشت و تمرین‌های استقامتی هوازی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *