زبان چرب زبان
تربیت کودک

روش‌های موثر در تربیت کودکان بدون استفاده از تنبیه و تأدیب فیزیکی

شاید آموزش، تربیت و پرورش یک کودک نوپا  ابتدا سخت به نظر برسد، اما با داشتن راهکارهای درست کافی و  آگاهی والدین،در عین سادگی می تواند پر از لحظات خوش و شاد باشد. در این ادامه با راهکارهایی برای شروع تربیت یک کودک نوپا آشنا می شوید.

با نگرش مثبت پیش بروید

انضباط باید همیشه به شکل منفی نباشد. وقتی فرزندتان را در حال یک رفتار خوب مثل بازی کردن با دوستش یا جمع کردن اشیاءی که ریخته است مشاهده می‌کنید، با خوشحالی و تعجب او را تشویق کنید. به این ترتیب، او یاد می‌گیرد که برای جلب توجه شما نیازی به بدرفتاری ندارد.

 ادب و تربیت را آموزش در نظر بگیرید نه تنبیه

به تأدیب و تربیت به عنوان یک روش آموزشی فکر کنید، نه یک شکل از تنبیه! فرزندتان نیاز دارد که یاد بگیرد چگونه با دیگران زندگی کند و از موارد خطرناک دوری کند. او یک دانش‌آموز پر انرژی است، اما درس‌های مهم مانند تقسیم کردن با دیگران، صبر، همکاری، و احتیاط، زمانی طول می‌کشد تا به خوبی فهمیده و جای خود کند. به عنوان مربی اصلی او، وظیفه شما است که با ثبات، صبر، و دلسوزی این موارد را در ذهن او تثبیت کنید.

هرگز کودک را کتک نزنید

هر چند که رفتار فرزندتان بد باشد، کتک زدن نباید گزینه‌ای در تربیت آنها باشد. کتک زدن به کودکان آموزش می‌دهد که باید از والدین خود بترسند و مهم‌تر از آن، این پیام را به آنها می‌دهد که اگر قوی‌تر باشند، ضرب و شتم کردن دیگران ایرادی ندارد. حتی اگر شما قصد نداشته باشید به فرزندتان آسیب بزنید، وقتی عصبانی هستید، ممکن است کنترل بر خود را از دست بدهید.

اگر احساس می‌کنید که می‌خواهید فرزندتان را کتک بزنید، تا وقتی این احساس می‌گذرد به خودتان یک وقفه بدهید.

در ثبات یک روش جدی باشید

برای کودکان نوپا ثبات رویه و روش بسیار حیاتی است. اگر دست زدن به لپ‌تاپ شما دیروز ممنوع بود، امروز هم باید ممنوع باشد و نگران تکرار خواسته‌هایتان هم نباشید. برای کودک نوپا ممکن است لازم باشد که چیزی را به معنای واقعی کلمه ۱۰۰ بار بشنود تا منظورتان را درک کند.

به جای توضیح طولانی، خیلی ساده بگویید

وقتی کودک کار خیلی اشتباهی می‌کند، به سخنرانی نیاز ندارد، فقط یک «نه» قاطع به او بگویید و گاهی هم همراه با توضیح مختصری مثل، «ممکن بود صدمه ببینی» یا «این وسیله اسباب‌بازی نیست». سپس او را به فعالیت مناسبی راهنمایی و سرگرم کنید. کودکان نوپا بازهٔ توجه کوتاهی دارند، بنابراین احتمالاً خوشحال خواهد شد که به فعالیت جدیدی مشغول شود.

انجام کارها را آسان‌ کنید

به فرزندتان در انجام کارهای درست کمک کنید تا تا جای ممکن آسان‌تر باشد. سعی کنید او را در موقعیت‌هایی که نمی‌تواند خودش را کنترل کند، قرار ندهید. به عنوان مثال، وقتی او خسته و گرسنه است، به یک خرید طولانی نبرید و او را در معرض اشیاءی که مجاز به لمس آنها نیست نگذارید. اگر دنیای اطراف کودک پر از اشیاء وسوسه‌انگیز است، شما ممکن است تمام روز را در حال گفتن «نه» باشید. سعی کنید فرصت‌هایی برای بازی، کشف، و آشنایی با جهان را برای او فراهم آورید، اما احتمال دست افتادن به دردسر را کاهش دهید.

آگاهانه از وقفه‌های تربیتی استفاده کنید

وقفه گاهی می‌تواند کارساز باشد، اما برخی از کودکان تا سن سه سالگی معنای واقعی وقفه را فهم نمی‌کنند. برای یک کودک جوان‌تر، وقفه‌ها ممکن است گیج‌کننده و ناامیدکننده باشند. اگر کودک شما به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند مفهوم وقفه را درک کند، باز هم باید با دقت از آن استفاده کنید و مدت زمان آن را به سه دقیقه یا کمتر محدود کنید، تا در حدی باشد که کودک بتواند خودش را کنترل کند. به جای اینکه کودکتان را به اتاقش بفرستید، او را در یک “صندلی شیطنت” قرار دهید، زیرا نباید کودک را با اتاقش به تنبیه وصل کنید. می‌توانید کنار او بنشینید تا او آرام‌تر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *