زبان چرب زبان
تربیت کودک

7 بازی خلاقانه برای کودکان در خانه

والدینی که کودکانی در سنین مختلف دارند باید این را بدانند که انجام بازی با روح و جسم کودکان آمیخته شده و آن ها نمی توانند ساعاتی در روز را بدون بازی و تحرک بگذرانند.  اکنون به خاطر شرایط کرونایی که خانه نشینی افراد بیشتر و استفاده از وسایل بازی موجود در محیط بیرون از خانه کم تر شده است، والدین کودکان باید به دنبال طرح و اجرای بازی های خلاقانه، جدید و جذاب برای کودکان باشند، تا علاوه بر سرگرم کردن آن ها، نکات تربیتی را نیز به فرزندان خود آموزش دهند. در ادامه قصد داریم چند نمونه از بازی های کودکانه در منزل را برای شما بیان کنیم تا با انجام آن ها بتوانید کودکان خود را سرگرم کنید.

بازی با مداد و کاغذ

از زمان قدیم مداد و کاغذ یکی از لوازم اصلی و راحت برای انجام بازی بوده است، زیرا به راحتی در هر خانه ای یافت می شود. چند نمونه از بازی هایی که می توان تنها با در دست داشتن مداد و کاغذ انجام داد عبارتند از: نقطه بازی، اسم و فامیل و …

شعبده بازی

تقریبا می توان گفت که تمام کودکان علاقه مند به انجام کارهای شگفت انگیز و جدید هستند. کارهایی که تعجب آن ها را بر انگیزد. از این رو شعبده بازی یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای سرگرم کردن و دیدن صورت بهت زده و متعجب آن ها است. برای این کار شما می توانید تنها با استفاده از چند لیوان و یک سکه که در زیر آن ها قرار دهید بازی را شروع کرده و با جا به جا کردن لیوان ها از کودکان خود بخواهید حدس بزنند که  سکه در زیر کدام لیوان است. همچنین برای بالا بردن هیجان بازی نیز می توانید لیوان ها را در لبه میز قرار دهید تا در هنگام جا به جایی سکه به پایین بیفتد و کودکانتان را اینگونه شگفت زده کنید‌.

قایم موشک

قایم موشک نیز یکی از بازی های قدیمی و مورد علاقه تمام ‌کودکان است که تحرک بالای آن نیز برای کودک بسیار مفید می باشد. در این بازی یکی از افراد خانه به اصطلاح چشم می گذارد و از یک تا ده می شمارد، در این زمان کودک فرصت دارد تا جایی را برای مخفی شدن خود پیدا کند و سپس با پایان یافتن شمارش، فرد شروع به پیدا کردن بازیکن ها خواهد کرد. در این میان بازیکنی که دیرتر پیدا شود برنده خواهد بود و در مرحله بعد چشم خواهد گذاشت.

برای بالا بردن هیجان بازی نیز می توانید فضا را تاریک کرده و تنها یک چراغ قوه به دست فردی که چشم می گذارد بدهید تا به دنبال دیگر بازیکن ها باشد.

مجسمه بازی

مجسمه بازی نیز یکی دیگر از بازی های شاد و مفرح برای کودکان است که در آن با پخش یکی از آهنگ های مورد علاقه فرزندتان از آن ها می خواهید که شروع به انجام حرکات گوناگون کرده و یا برقصند. سپس آهنگ را ناگهانی قطع کرده و آن ها می بایست به هر صورتی که بودند ساکن شوند، حتی اگر بر روی یک پای خود ایستاده بودند، تا زمانی که مجددا آهنگ شروع شود. اگر کودکتان در طی هر مرحله از بازی موفق به گذراندن آن مرحله شد می توانید با استفاده از ربان برای آن ها مدال درست کرده و به گردنشان بیندازید تا اینگونه آن ها را تشویق ‌کرده باشید.

بولینگ داخل خانه

از دیگر بازی های خانگی می توان به بولینگ اشاره کرد که با استفاده از چند بطری و یک توپ می توان آن را انجام داد. برای این کار می بایست چند عدد بطری آب را در انتهای سالن گذاشته و به وسیله چسب نواری خطی در جلوی آن ها و خطی در جلوی پای بازیکن ها مشخص کنید، سپس توپی متوسط را برداشته و آن ها را نشانه بگیرید.

برای دشوار کردن سطح بازی نیز می توانید بطری ها را پر از آب و یا ماسه کنید تا سنگین تر باشند و دیر تر به زمین بیفتند.

در جستجوی اشیای گمشده

تقریبا می توان گفت که تمام کودکان علاقه زیادی به پیدا کردن اشیای گمشده دارند. اگر شما هم مایلید تا فرزندانتان تحرک و فعالیت داشته باشند، می توانید چندین شی را در مکان های مختلف خانه گذاشته و از آن ها بخواهید تا وسایل را برایتان پیدا کنند. برای تشویق آن ها نیز بهتر است تا تعدادی سکه در گوشه و کنار خانه گذاشته تا هنگامی که کودک در حال جست و جو است آن ها را پیدا کند و داخل قلک خود بیندازد. این گونه هم کودک تحرک زیادی دارد و هم علاقه به ادامه دادن بازی پیدا می کند.

بازی سیب زمینی داغ

از دیگر بازی های مفرح برای کودکان بازی سیب زمینی داغ می باشد که برای شروع می بایست تمام بازیکنان به صورت دایره وار بر روی زمین بنشینند، سپس یک عدد سیب زمینی را به دست نفر اول بدهید و آهنگی را پخش کنید، این سیب زمینی باید دست به دست در بین افراد بچرخد و زمانی که آهنگ قطع شود سیب زمینی در دست هر فردی باشد، آن فرد می سوزد و از بازی بیرون می رود. این بازی تا جایی ادامه می یابد تا تنها یک نفر در بازی باقی بماند و این گونه او برنده بازی خواهد شد.

بازی هایی که در بالا گفته شد از جمله بازی هایی هستند که به راحتی می توان آن ها را در فضای درون خانه انجام داد. اما برخی اوقات برای سرگرمی و تفریح نیاز است که کودکان خود را به بیرون از خانه ببرید، یکی از مکان هایی که بسیار برای کودکان مناسب است پارک ارم تهران می باشد که با وجود وسایل بازی متنوع و هیجان انگیز فضای بسیار شاد و مفرحی را برای کودکان فراهم می کند.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *