زبان چرب زبان
تربیت کودک

در جستجوی بهترین پدر: راهنمایی برای ایجاد رابطه پدرانه عمیق و معنادار

وظیفه پدر بعد از زایمان:

ممکن است تصور کنید وظیفه پدر بعد از زایمان فقط و فقط محدود به تامین مخارج منزل و مایحتاج مادر و نوزاد است، اما باید به شما بگوییم که این تصور کاملا غلط بوده و وظیفه پدر بعد از زایمان در رابطه با همسر و فرزند بسیار فراتر از این ها است.

در این مطلب مواردی از وظایف شما در برابر همسر و فرزندتان برگرفته از کتاب اسکات کلبی نویسنده امریکایی بیان خواهیم کرد:

 1-  پدر ایده آل کیست؟

یک پدر ایده آل بودن به معنای درست در آغوش گرفتن فرزند، گرفتن بادگلو یا ­بازی کردن با او نیست. پدر شدن زمانی آغاز می­شود که بتوانید یک همسر موفق باشید و وظیفه پدر بعد از زایمان را به عنوان یک همسر به خوبی بدانید. یک پدر ایده آل باید بداند که حضورش در همه فعالیت­های مرتبط با فرزندش لازم است. بنابراین اگر واقعا میخواهید پدر خوبی باشید، اول باید ببینید آیا همسر خوبی هستید؟ زیرا همیشه این همسران ایده آل هستند که می توانند برای فرزندان شان بهترین والدین باشند.

کودک دلبند شما فقط به یک چیز، آن هم خانواده­ ی امن و دوست­داشتنی نیاز دارد. شما باید برای حفظ صمیمیت زندگی مشترک تلاش کنید تا بتوانید بطور ناخودآگاه  بهترین پدر دنیا شوید.

 2- به روال زندگی خود قبل از تولد فرزندتان ادامه دهید:

بسیاری از پدر و مادر اولی­ها بعد از تولد نوزاد به طور کلی خود را می­ بازند. در برخی مواقع حتی از ترس اتفاقاتی که ممکن است برای فرزندشان رخ دهد، تا دو سال از خانه و شهر خارج نمی شوند. سعی کنید بعد از یک یا دو هفته به همراه همسر و نوزادتان  بیرون بروید و روال زندگی عادی را از سر بگیرید. به یاد داشته باشید که امروزه با انواع و اقسام تجهیزاتی که در فروشگاه­های کودک یافت می­شود براحتی می توان همراه با نوزاد سفر کرد.

3- به همسرتان فرصت دهید تا به کارهای دلخواهش بپردازد

مهمترین وظیفه پدر بعد از زایمان حمایت عاطفی مادر است. نقش پدر در زندگی نوزاد به اندازه مادر حائز اهمیت است. وقتی پای فرزند به میان می­ آید، مادر به طور ذاتی و غریزی نیازهای او را می­ داند، اگر همه چیز را به عهدۀ خودش بگذارید، آنقدر در این کارهای غرق می­شود که خودش را فراموش می­کند، باید بدانید که مادری وظیفه ای بس خطیرتر و دشوارتر از وظیفه پدر بعد از زایمان است. به همین دلیل شما باید تا جایی که می­توانید شرایط را برای استراحت او فراهم کنید. او به زمانی برای رسیدگی به خودش نیاز دارد، اما آنقدر درگیر مادر بودن شده است که حتی یک لحظه این وظیفه را رها نکرده و به کلی خود را فراموش می­کند.

 4- در شیردادن نیمه شب فرزندتان به همسر خود کمک کنید

از دیگر موارد مهم وظیفه پدر بعد از زایمان مشارکت در شیردهی است. بیدار شدن به همراه مادر در نیمه شب برای شیردهی به نوزاد کار بسیار دشواری است، اما با این کار احساس بی نظیری خواهید داشت. نوزادان از شیرخوردن لذت می­برند و در نیمه شب نیز انتظار و نیاز دارند که از آنها پذیرایی شود.

وقتی نوزاد حوالی ساعت 2 صبح گریه می­کند، مادر ناگزیر باید برخیزد و به او شیر بدهد، بهتر است شما نیز همراه او بیدار شوید. کنارش بنشینید و به او کمک کنید، در این مدت می­توانید درباره وقایع روزمره و اینکه کوچولوی دلبندتان در آینده چقدر باهوش و شیرین خواهد بود، با یکدیگر گفتگو کنید. حال زمان آن می­رسد که نوزاد کوچولو بادگلو بزند، او را از مادرش بگیرید و آرام به پشتش بزنید تا گاز معده­ اش خارج شود. البته مادرش می­تواند این کار را انجام دهد اما شما با این کار به او کمک کرده ­اید، وظیفه پدر بعد از زایمان را انجام داده اید و همین حس خوبی به شما خواهد داد. علاوه بر این، فرصتی است تا این کوچولوی عزیز را در آغوش بگیرید و به او نیز کمک کنید تا راحت­تر بخوابد.

شاید باور نکنید همین شیرخوردن­های شبانه کودک می­تواند به زمانی برای نزدیکی والدین به یکدیگر تبدیل شوند، آنها می­توانند در یک نور کم رویایی در کنار یکدیگر بنشینند، کمی با هم گفتگو کنند و بعد با لذت و شیرینی کنار فرزند دلبندشان بخواب بروند. اگرچه نمی­توان خستگی بیداری شب را نادیده گرفت اما با همین موارد بسیار شیرین و فرح­بخش خواهد شد.

 5- با فرزند مهربان باشید

نوزادان به مهر و محبت نیاز دارند اما آنها ابراز محبت لفظی را درک نمی­کنند. شما باید محبت خود را با رفتار نشان دهید، چرا که او تنها می­تواند معنای رفتار شما را بفهد، نه کلام شما.

همانطور که می­دانید نوزادان می­توانند نوازش محبت­ آمیز را درک کنند. آنها را در آغوش بگیرید، بفشارید، ببوسید و کاری کنید تا عشق و محبت شما را درک کنند. این اساسی ­ترین روش ابراز عشق است، اما برخی پدران این نوع محبت ­ورزی به فرزندشان را زشت و خجالت­­آور می­دانند و آن را در خود سرکوب می­کنند در حالیکه نوزاد باید درک کند و بفهمد که دیگران او را دوست دارند، شما تنها به این وسیله می توانید مهر پدری خود را به او نشان دهید.

کودکی که مورد مهرورزی و محبت والدینش قرار می­گیرد، شاد است، وقتی پدرش را می­بیند شادمانی می­کند و سرخوش خود را به آغوش او می­اندازد.

 6- هرگز به فرزندتان توهین نکنید.

در مورد همسرتان نیز چنین است، هیچگاه دلیلی برای بی ­احترامی به همسر و توهین به فرزند وجود ندارد. کتک زدن همسر و فرزند انتهای بزدلی و خفت یک مرد است. بیاد داشته باشید که حتی اگر یه بار این کار را انجام داده باشید، دیگر پدر خوبی نخواهید بود. با این کار آبرویتان و تمام زحماتی که در طول زندگی کشیده ­اید و همه دستاوردهای تان به باد می­رود. این نکته را به کودکتان نیز بیاموزید.

نه تنها تنبیه بدنی بلکه توهین کلامی را نیز کنار بگذارید. هیچگاه او را با الفاظی چون «احمق»، «کودن» یا هر چیزی که به او حس کم­ ارزشی و حقارت می­دهد، خطاب نکنید. شما باید با اعطای عشق و تمجید از فرزندتان به او شخصیت و عزت نفس ببخشید و این نقطه عطف وظیفه پدر بعد از زایمان است.

 7- به روش فرزندداری ضد و نقیض اطرافیان توجه نکنید

متأسفانه برای تربیت فرزند نه حد و مرزی وجود دارد، نه قانون مشخصی. کتاب های بسیاری در زمینه تربیت کودک نوشته شده است.

از راهکارهایی که به نظرتان درست نیستند، صرف ­نظر کنید. اگر عملی از نظر شما درست نباشد برای فرزندتان نیز مناسب نخواهد بود. هزاران راهکار در اینترنت در رابطه با فرزندپروری به چشم می­خورد اما قرار نیست که همه آنها کاربردی و مفید باشند، ما باید با توجه به سبک زندگی و تفکر خودمان بهترین را برگزینیم. کافی است به ندای دلمان گوش فرا دهیم تا از اشتباهات بزرگ در امان باشیم.

 8- از دوران نوزادی فرزندتان لذت ببرید

زمانی که با بچه ­ها هستید به سرعت برق و باد می­گذرد، بنابراین باید نهایت لذت را ببرید. گاهی لازم است دست از کار بکشید و کنار فرزند و همسر خود باشید. روزهایی که بی­ حوصله است او را به شهر بازی ببرید. او را از مدرسه بردارید و با هم توپ بازی کنید، به او فوتبال یاد بدهید. باور کنید در بستر مرگ هیچ پدری از اینکه تمام وقتش را در محل کارش صرف نکرده است، پشیمان نمی­شود اما از اینکه چرا مدت بیشتری در کنار همسر و فرزند نبوده است، حسرت می­خورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *