زبان چرب زبان
تربیت کودک

آموزش حجاب به کودکان

اگر دغدغه آموزش حجاب به کودکانتان را دارید با ما همراه باشید. آموزش حجاب به کودکان جدای از بحث آموزش، جنبه تربیتی دارد. پس باید آگاهانه و هوشمندانه رفتار کنید تا در این مسیر موفق شوید. حجاب از راه اجبار، قانونگذاری، تهدید و تنبیه به وجود نمی آید. شرایط خانوادگی و جامعه را در نظر بگیرید و مطابق با آن برنامه های تربیتی خود را بچینید.

چه نیازی است قبل از رسیدن سن تکلیف فرزندمان را با حجاب آشنا کنیم؟

سوال بسیاری از افراد این است که آیا لازم است فرزندمان را قبل از رسیدن به سن تکلیف با حجاب آشنا کنیم یا پس از آن، درباره حجاب با او صحبت کنیم؟! آشنایی کودک با مسئله حجاب از سنین پایین می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. به شرط آنکه اصل مسئله دچار افراط و تفریط نشود.

اگر در انتقال مفهوم حجاب به کودک دقت کافی نداشته باشیم چه بسا فرزندمان از داشتن حجاب دل زده شود. ممکن است قبل از آنکه ما به سراغ کودک برویم، کودک با سوالاتی درباره حجاب به سوی ما می آید. در هر دو حالت باید توانایی مواجهه با این مسئله را داشته باشیم.

البته صرفا داشتن اطلاعات در این زمینه کافی نیست، باید به شیوه اجرا آن نیز مسلط شوید تا به نتیجه دلخواه برسید. اگر هیچ پیش زمینه ذهنی درباره حجاب به کودک منتقل نشود، درک حجاب پس از رسیدن به سن تکلیف کمی دشوار خواهد بود.

نداشتن آمادگی ذهنی درباره حجاب و مواجهه ناگهانی با این مسئله در سن تکلیف، کودک را وارد یک بحران می کند. دو راهی حجاب داشتن یا نداشتن و تغییر یک شبه نوع پوشش شرایط را کمی سخت می کند.

مقدمه چینی و بستر سازی پیش از رسیدن به سن تکلیف

گسترش رسانه های جمعی و تهاجم فرهنگی از طرق مختلف نیز یکی از دلایل اصلی آموزش تدریجی حجاب به کودکان از سنین پایینتر است. پس بهتر است پیش از آنکه کودک درگیر مسائل ضد حجاب شود، او را به داشتن پوشش مناسب ترغیب کنید. آموزش تدریجی حجاب باعث نهادینه شدن آن در ذهن کودک می شود.

انگیزه دادن با تشویق کردن

از علاقه نشان دادن کودک به حجاب تعریف و تمجید کنید. دیده شدن کارهای خوب کودک را تشویق به تکرار کردن همان کار می کند. در عوض بی توجهی به کارهایی که کودک انجام می دهد می تواند فرزندتان را دچار سردرگمی کند. شما با تشویق کارهای درست فرزند خود او را به تکرار مجدد آن تشویق می کنید.

تشویق کردن می تواند در قالب محبت به کودک باشد. هر کاری که باعث شادمانی کودک شود مثله جایزه گرفتن، رفتن به تفریح و… کارهای ساده ای است که می توانید انجام دهید. خرید مقنعه کودک با رنگ مورد علاقه فرزندتان می تواند گزینه ی خوبی برای خرید جایزه و تشویق او به حجاب باشد.

یکی بودن حرف و عمل

اگر به حجاب اهمیت می دهید و دوست دارید فرزندان باحجابی تربیت کنید. ابتدا گفتار و رفتار خود را بررسی کنید. اگر حرف و عملتان با هم یکی نیست، نباید انتظاری از کودک خود داشته باشید. اگر در خانواده از حجاب حرف می زنید اما وقتی به عروسی دعوت می شوید، قوانین حجاب را زیر پا می گذارید این تناقض ها راه به جایی نمی برد.

اگر حجاب را رعایت می کنید و دوست دارید فرزندتان هم به حجاب علاقمند شود، خوش اخلاق باشید. اگر زود عصبانی می شوید و برخوردهای تند و خشن دارید ذهنیت فرزند نسبت به حجاب تغییر می کند و افراد با حجاب را انسانهایی بداخلاق و خشن می بیند و از اصل حجاب نیز زده می شود.

اگر نظر بعضی از نوجوانان و جوانان را که به حجاب علاقه ای ندارند، بپرسید دلیلش را ضربه های عاطفی می دانند که در کودکی تجربه کرده اند. پس باید الگوهای منفی را از ذهن کودک پاک کنید تا اثرات آن در بزرگسالی نمایان نشود.

تاثیر مثبت پدر بر حجاب دختر

اگر فرزندتان نسبت به حجاب حس خوشایندی دارد و خودجوش به این سمت حرکت می کند، بدانید در این زمینه موفق عمل کردید. حجاب داشتن یک نوع قانونگذاری برای کودک است که اگر همراه با لطافت و ملایمت نباشد، کودک نسبت به آن جبهه می گیرد.

مادران و پدرانی که حجاب را ارزش می دانند و به آن معتقدند باید رفتار و گفتارشان به گونه ای باشد که رابطه عاطفی بین فرزند و والدین از بین نرود. بدون داشتن حس صمیمیت و محبت نمی توان حس خوشایندی از حجاب برای کودک به وجود آورد. عملکرد صحیح والدین در شیوه ی القا حس خوشایند نسبت به حجاب، یک هنر است.

در این میان نقش پدر در با حجاب بار آمدن فرزند دختر بسیار تاثیرگذار است. پدرانی که به حجاب دخترشان اهمیت می دهند و او را تشویق به این کار می کنند، تاثیر فراوانی در باحجاب شدن فرزندشان دارند.

قهرمان سازی از الگوهای حجاب با قصه و شعر

یکی از راه های موثر آموزش به کودکان قصه گویی است. اگر میخواهید به صورت غیر مستقیم بر ذهن کودک خود تاثیر بگذارید و حجاب را در او نهادینه کنید می توانید از قصه های با مفهوم حجاب استفاده کنید. کتاب داستان های مرتبط با موضوع حجاب برای کودکان خود بخرید و برایشان داستان بخوانید. دقت کنید که نباید در این زمینه افراطی عمل کنید. باید به سایر نیازهای فکری و روانی کودک نیز اهمیت بدهید.

از خواندن و حفظ کردن شعرهای زیبا درباره حجاب نیز غافل نشوید. خواندن شعر حجاب و حفظ کردن آن توسط کودک بسیار موثر است. چراکه با حفظ کردن شعر مفاهیم حجاب در حافظه ی او باقی می ماند.

شرکت در مراسم مذهبی و ارتباط خانوادگی با افراد هم اعتقاد

ارتباط کودک با هم سن و سالهای خودش و چیزهایی که از همدیگر می آموزند بسیار مهم است. کودکان از جمع هایی که در آن قرار می گیرند الگوبرداری می کنند. اگر فرزند شما بیشتر در جمع کودکانی رشد کرده باشد که پوشش مناسبی دارند، به همان اندازه روی انتخاب نوع پوشش نیز تاثیر می گذارد. کودکان دوست دارند مانند هم سن و سالهایشان رفتار کند، شبیه آنها حرف بزنند و شبیه آنها لباس بپوشند.

ارتباط خانوادگی با افرادی که شبکه های غیرمجاز ماهواره ای را دنبال می کنند، می تواند فرهنگ برهنگی را به امری عادی برای کودک تبدیل کند.

دخترتان را در مدرسه و مراکز آموزشی ثبتنام کنید که مطمئن هستید مدیران آن برنامه های همسو با هدف شما را دارند.

با شرکت در مراسمات دینی و مذهبی، کودک یاد می گیرد و الگوبرداری می کند. شرکت در این مجالس سبب آشنایی با ارزش های مذهبی شده و بر انتخاب نوع پوشش فرزندتان تاثیرگذار است.

نگویید حجاب داشتن راحت است!

بسیاری از والدین حجاب را به شیوه ای غلط معرفی می کنند. در حقیقت حجاب داشتن راحت نیست. حجاب داشتن با محدودیت هایی هرچند اندک همراه است و رعایت آن کمی سخت به نظر میرسد.

وقتی به دختر خانواده می گویید حجاب داشتن راحت است، اما او برادرش را می بیند که با پوشش آزاد راه می رود، حرف شما به حاشیه رفته و اعتبار خود را از دست می دهد. پس حجاب را به شیوه ای درست به کودکانمان معرفی کنیم تا به نتیجه ی درستی برسیم.

همراهی و همیاری اعضای خانواده

اعضای خانواده و به خصوص همسرتان را در این زمینه همراستا کنید. اگر دوگانگی اعتقادی بین مادر و پدر وجود داشته باشد، تشخیص کار درست و غلط برای فرزندتان سخت می شود

خرید محصولات حجاب ویژه کودکان

برخی کودکان علاقه دارند جانماز، سجاده، چادر نماز و … شخصی خود را داشته باشند. یکی از راه های بسیار موثر تشویق به حجاب استفاده درست از همین علاقمندی هاست. باید به این نیاز به بهترین شکل ممکن پاسخ دهید تا  ذوق کودک از بین نرود. شما می توانید تنها با خرید هدشال که قیمت مناسبی نیز دارد، او را خوشحال کنید.

مدل های مختلف بستن شال و روسری را به او یاد دهید و انواع لباس های دخترانه باحجاب را به او معرفی کنید تا در انتخاب پوشش خود محدودیتی نداشته باشد. فروشگاه های بسیاری در این زمینه وجود دارند که مقنعه های کودک در رنگ های شاد و زیبا تولید می کنند.

برنامه ریزی برای گرفتن جشن حجاب

از گرفتن جشن تکلیف و ثبت خاطرات شیرین و به یاد ماندنی در این روز غافل نشوید. خاطره ای که از جشن تکلیف در ذهن می ماند برای کودک مشوق خوبی خواهد بود. از قبل برای برگزاری جشن تکلیف برنامه ریزی کنید و سعی کنید روز خوبی را با فرزندتان بگذرانید.

بازی کردن و آموزش دادن

کودک با بازی کردن رشد می یابد و تفکراتش شکل می گیرد. والدین باهوش از راه بازی به کودکان خود آموزش می دهند. مفهوم حجاب را می توان در قالب بازی به کودکان منتقل کرد.

در انتخاب بازی های کامپیوتری دقت کنید و بازی هایی را برای فرزندان نصب کنید که با فرهنگ ایرانی اسلامی ما همخوانی داشته باشند. با یک جستجو ساده در گوگل یا شبکه های دانلود بازی می توانید بازی موردنظر خود را پیدا کنید. دختران بهشتی، مدا و حجاب زیبای من از جمله بازی هایی هستند که در زمینه ی حجاب تولید شده اند.

خودتان نیز دست به کار شده و با فرزندتان وارد بازی شوید. مثلا با خاله بازی کردن می توانید آموزش حجاب را به فرزندتان بدهید. برای عروسک ها جشن تکلیف بگیرید و برایشان لباس بدوزید.

پاسخ دادن به سوالات به بهترین شیوه

پیش از هر آموزشی درباره حجاب، این امکان وجود دارد که برای کودک پرسش هایی به وجود آید و پیش قدم شود. از سوالاتی که کودک درباره حجاب می پرسد استقبال کنید. سوالات او را به دقت گوش دهید و به شکل مناسبی پاسخ دهید. از دادن جواب های سر سری و عجولانه خودداری کنید.

اگر پاسخ سوالی را نمی دانید، ابتدا از یک فرد آگاه اطلاع کسب کرده و سپس پاسخ دهید. حتما درباره سوالاتی که فرزندتان درباره پوشش می پرسد با یک کارشناس باتجربه مشورت کنید.

8 نکته کاربردی درباره آموزش حجاب به کودکان

  • نباید به زور و اجبار متوسل شوید
  • نباید تهدید یا تنبیه کنید
  • نباید از همان سنین کودکی و قبل از رسیدن به سن تکلیف، فرزندتان را به پوشیدن چادر یا داشتن حجاب کامل اجبار کنید. اگر حجاب به عاملی دست و پا گیر تبدیل شود، دخترتان از داشتن حجاب دل زده می شود.
  • کودک را ملزم به پوشیدن لباس های تیره و یکنواخت نکنید
  • سخت گیری نکنید
  • از افراط و تفریط دوری کنید
  • ابتدا اختلافات خود را با همسرتان در مورد حجاب برطرف کنید سپس کودک را تشویق به حجاب کنید
  • لباس هایی با رنگ های شاد برای فرزندتان تهیه کنید. شما می توانید انواع محصولات و ملزومات حجاب ویژه کودکان را، با تنوع رنگی بالا و کیفیت مناسب در سایت حجاب خورشید ببینید.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله و مشورت با یک کارشناس کاربلد می توانید حجاب را به بهترین شکل ممکن به کودک خود آموزش دهید. آماده سازی ذهن کودک از سنین پایینتر، پذیرش حجاب را آسان تر می کند. همچنین می توانید برای خرید محصولات حجاب به سایت حجاب خورشید https://hejabkhorshid.com مراجعه کنید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *