زبان چرب زبان
زیبایی

تفاوت عمل های لاغری و عمل های زیبایی چیست؟

اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که با اضافه وزن خود مشکل دارید یا چربی‌های اضافی در قسمت‌های مختلف، باعث نامتناسب شدن فرم بدن‌تان شده است؛ بهترین راهکار استفاده از عمل لاغری است. خوشبختانه، امروزه با پیشرفت علم، جراحی‌ها به شکل‌های مختلفی انجام می‌شوند. به این معنا که با انجام هر یک از عمل های لاغری، فرم بدنی ایده‌آل و مناسب‌تان را به‌دست می‌آورید. حال جراحی های لاغری (چاقی) چند نوع هستند و چه کاربردی به همراه دارند؟

مشکلات و عوارض چاقی و اضافه وزن

خیلی از افراد هستند که با انجام انواع ورزش‌ها و رژیم‌های غذایی متنوع، سعی در کاهش وزن دارند اما حریف رسوبات سرسخت چربی نمیشوند. معمولا، این افراد به‌دلیل چاقی و اضافه وزن زیاد نه‌تنها در انجام کارهای شخصی خود با مشکل مواجه می‌شوند، بلکه در میزان اعتماد به نفس آنها نیز اثر داشته و از روابط اجتماعی دورشان می‌کند. اما، این فقط اثر منفی چاقی نیست؛ متاسفانه اضافه وزن همراه خود انواع بیماری‌های مختلف مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2، اختلال در چربی خون، سکته مغزی، سایش مفاصل، بیماری‌های کبدی و کیسه صفرا را به‌وجود می‌آورد.

وقتی تلاش‌های این افراد و امتحان راه‌های مختلف به نتیجه نمی‌رسد؛ اینجاست که پای عمل لاغری به میان می‌آید. اما این روش‌ها به دو دسته زیبایی و لاغری تقسیم‌بندی می‌شوند که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام یک از این روش‌ها برای شما مناسب است.

انواع عمل های لاغری کدامند؟

کسانی که دارای اضافه وزن هستند، می‌توانند از عمل های لاغری برای کاهش وزن استفاده کنند. برای اینکه کاندیدای جراحی کاهش وزن شوید، باید BMI (شاخص توده بدنی) بیشتر از 40 یا BMI بیشتر از 35 همراه با شرایط خاص (بیماری‌های مرتبط با چاقی) داشته باشید. اما اینکه از چه روش جراحی برای عمل لاغری استفاه شود به شرایط بیمار و تصمیم متخصص جراحی عمل های لاغری بستگی دارد و هر عملی، مناسب هر فرد چاقی نیست.

 

انواع عمل های جراحی لاغری به شرح زیر است:

بای پس معده

جراحی بای پس معده یکی از قدیمی‌ترین روش‌های لاغری است که هنوز هم از طرفداران زیادی دارد. در این روش بسیار موثر، جراح سایز معده را کاهش داده و یک سری تغییرات در نحوه جذب غذا از طریق معده و روده کوچک به‌وجود می آورد. بدین ترتیب، معده جدید که به اندازه یک گردو یا شاید کمی بزرگتر، با خوردن حجمی کمی از غذا احساس سیری کرده و با گذشت زمان موجب کاهش وزن قابل‌توجه برای فرد خواهد شد. این روش ترکیبی علاوه بر کاهش اندازه غذا، جذب آن را نیز تغییر می‌دهد.

اسلیو معده (گاسترکتومی)

اسلیو معده یکی از روش‌های جدید است که با نام گاسترکتومی نیز شناخته می‌شود. بعبارتی اسلیو گاسترکتومی یا عمل اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy)، یکی از متدهای جراحی لاغری و کاهش وزن در درمان بیماران مبتلا به چاقی است. در این روش بخش بزرگی از معده که شامل ناحیه ترشح هورمون گرلین است از معده جدا میشود. آنچه از این ساختار موزی شکل به جا میماند در حدود ۲۰-۱۵ درصد حجم اولیه معده است که شبیه آستین (sleeve) یا لوله‌ مانند است و دلیل نام گذاری اسلیو معده شده است. گرچه امکان گشاد شدن معده وجود دارد اما این روش اصلاحی چاقی بسیار در درمان بیماران چاق بسیار موفقیت آمیز بوده است.

این روش با محدود کردن حجم قابل توجهی از غذا، موجب کاهش وزن افراد می‌شود؛ زیرا، هر چقدر حجم معده کوچک‌تر باشد؛ فرد سریع‌تر احساس سیری خواهد کرد.

انواع عمل های زیبایی لاغری کدامند؟

در مقابل عمل لاغری، یک سری جراحی‌ها هستند که با هدف زیبایی انجام می‌شوند.

جراحی شکم (ابدومینوپلاستی)

ابدومینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که چربی و پوست اضافی شکم را برداشته و ماهیچه‌های دیواره شکم را سفت می‌کند. ابدومینوپلاستی می‌‌تواند شامل ترکیبی از تکنیک‌های مختلف (مانند لیپوساکشن) باشد تا افراد را به آنچه از یک شکم صاف می‌خواهند برساند. معمولا کسانی که پس از زایمان دچار شل شدن پوست و چربی اضافی در ناحیه شکم می‌شوند از این جراحی استفاده می‌کنند. ابدومینوپلاستی زمانی توصیه می‌شود که بیمار در حال حاضر وزن ایده‌آل خود را داشته باشد و راهی برای کاهش وزن نیست.

پیکرتراشی (لیپوماتیک)

پیکر تراشی یا همان لیپوماتیک به معنای کاهش وزن، پر کردن و بیشتر از هر چیز تغییر شکل‌دادن نواحی خاصی از بدن است. در این روش کم تهاجمی، پزشک بدون استفاده از بیهوشی و از طریق حرکات ارتعاشی باعث آزاد شدن سلول‌های چربی می‌شود. این روش هیچگونه درد یا خونریزی نداشته و فرد در حدود یک هفته می‌تواند بهبودی کامل را به‌دست آورد. لیپوماتیک به‌طورکلی با تکنیک‌های دیگری مانند لیفت بدن، ماموپلاستی بالا، ابدومینوپلاستی یا جراحی‌های پلاستیک مشابه برای نتایج طبیعی و بهتر ترکیب می‌شود. اما به عنوان درمان چاقی در نظر گرفته نخواهد شد و تنها برای ایجاد فرم‌دهی مناسب بدن است.

لیپوساکشن (لیپوپلاستی)

لیپوساکشن روشی است که از آن برای از بین بردن سلول‌های چربی در نواحی مختلف مانند ران‌ها، بازوها و شکم استفاده می‌شود. این جراحی که بین 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد با کمک بیهوشی موضعی یا عمومی صورت می‌گیرد.

توجه کنید که از این جراحی برای برداشتن چربی در نقاط خاصی از بدن کمک می‌گیرند و به منظور کاهش وزن نخواهد بود.

عمل‌­های­ لاغری چه تفاوتی با عمل‌ های زیبایی دارند؟

بر خلاف روش­های درمانی جراحی لاغری که رسوبات چربی بدن را کاهش یا از بین می‌برند؛ عمل‌های زیبایی راهی برای بهبود شکل و اندازه بعد از به‌دست آوردن وزن ایده‌آل و سالم هستند. اما روش‌ها دارای اهداف و نتایج متفاوتی هستند:

1.      عمل لاغری باعث کاهش وزن می‌شود، در حالی که عمل زیبایی باعث کاهش وزن می‌شود.

جراحی لاغری تنها با هدف کاهش وزن اولیه از طریق محدود کردن کالری دریافتی و کاهش سایز معده انجام می‌گیرد. با کمک این روش فرد حجم زیادی از وزن خود را از دست می‌دهد. برخلاف آن، جراحی زیبایی به‌هیچ‌وجه بر اشتها، متابولیسم و ​​هضم فرد تاثیر نمی‌گذارد.

2.      عمل لاغری برای کاهش وزن است، در حالی که عمل زیبایی برای تغییر ظاهر بدن است.

هدف اصلی از عمل های لاغری این نیست که نسخه بهتری از ظاهرتان را به شما ارائه دهد. در عوض، عمدتاً روی محدود کردن اشتهای شما تمرکز دارد که به کاهش وزن کمک می‌کند. اما برای عمل زیبایی درست مانند کاشت مو، هدف اصلی دستیابی به ظاهری بهتر و زیباتر است. بنابراین، مردم از آن برای سلامت جسمانی خود استفاده نمی‌کنند.

3.      جراحی کاهش وزن برای برداشتن پوست اضافی یا بهبود تناسب بدن انجام نمی‌شود، در حالی که در جراحی زیبایی انجام می‌شود.

پس از جراحی کاهش وزن چاقی، افراد اغلب متوجه شلی بیش از حد پوست می‌شوند که ناشی از کاهش وزن سریع است. در حالی که در عمل زیبایی، می‌توانید آن پوست اضافی خود را بردارید و ظاهری زیباتر به‌دست آورید.

 

جمع‌بندی

افرادی زیادی هستند که حتی با رژیم‌های مختلف و ورزش‌های سنگین هم نمی‌توانند وزن کم کنند. در این حالت، بهترین گزینه برای آن‌ها عمل‌­های­ لاغری است. اما چه نوع؟ زیبایی یا درمانی؟ گزینه‌های مختلفی برای رسیدن به اندام دلخواه وجود دارد که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. برای مثال، در عمل های لاغری فرد به دنبال کاهش وزن زیاد و در عمل‌های زیبایی به دنبال ظاهری زیبا و متناسب است. بنابرین برای یک تصمیم درست با در نظر گرفتن سلامتی فرد، نیاز به مشاوره با یک پزشک متخصص جراحی است.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن