زبان چرب زبان
بهداشت و سلامت خانواده

آموزش استخدام در داروخانه

با شیوع بیماری کرونا متاسفانه مراجعه به داروخانه برای تهیه ی دارو بسیار بیش تر شده است. آنچه که بسیار مهم است آن است که داروخانه ها بتوانند خدمات با کیفیتی به بیماران ارائه دهند و علاوه بر آن این کار را در سریع زمان ممکن انجام دهند. وظیفه ی تحویل دارو به بیمار را دستیار داروخانه یا تکنسین داروخانه بر عهده دارد. امروزه در کشور ما همچون دیگر کشور ها نظیر ایالات متحده ی آمریکا دوره ی دستیاری داروخانه برگزار می شود. در این مطلب قصد داریم تا به وظایف دستیار داروخانه و همچنین دوره ی دستیاری داروخانه بپردازیم و در نهایت به شما بگوییم که برای گذراندن این دوره به کجا می توانید مراجعه کنید.

دستیار داروخانه کیست و چه وظایفی دارد؟

یک دستیار داروخانه از نزدیک با یک داروساز برای اطمینان از سلامت و ایمنی بیماران مراجعه کننده کار می کند. آنها داروی تجویز شده را برای بیمار تعیین می کنند، توزیع می کنند، بسته بندی می کنند و لیبل می زنند که قبل از اینکه در اختیار بیمار قرار گیرد، توسط داروساز از نظر صحت بررسی می شود. آنها همچنین ممکن است به داروسازان در انجام وظایف اداری مانند رسیدگی به مطالبات بیمه، ردیابی موجودی دارو ها، و تشکیل پرونده کمک کنند. تکنسین های داروسازی با پزشکان، پرستاران و داروسازان کار می کنند. آنها طیف وسیعی از وظایف را در داروخانه انجام می دهند. از جمله ی این وظایف می توان به :

۱-عرضه داروها چه با نسخه و چه بدون نسخه به بیماران

۲-جمع آوری نسخ داروها

۳-ارائه اطلاعات به بیماران و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی

۴-مدیریت حوزه های عرضه دارو مانند انبار داروخانه ها

۵-نظارت بر سایر کارکنان داروخانه

۶-تولید دارو در بیمارستان ها و صنعت داروسازی.

دستیاری داروخانه چه زمینه ی شغلی ای دارد؟

دوره ی تکنسین یا همان دستیاری داروخانه فقط محدود به کار در داروخانه نمی شود بلکه امکان های گسترده تری را پیش روی کسانی باز می کند که این دوره را گذراندند.شما با گذراندن این دوره علاوه بر کار در داروخانه می توانید به زمینه های شغلی دیگری همچون  شرکت های دارویی شرکت های بیمه و حتی شرکت های نرم افزاری نیز بیندیشید.

در دوره ی دستیاری داروخانه چه می آموزیم؟

اما پرسشی که پیش می آید آن است که شما در دوره ی دستیاری داروخانه چه می آموزید.همانطور که گفتیم دستیاری داروخانه بسیار شغل مهم و حائز اهمیتی است چرا که با سلامت جامعه و جان مراجعه کنندگان سر و کار دارد.

پس در این دوره اولین مهارتی که آموزش داده می شود، نسخه خوانی می باشد شما به عنوان دستیار داروخانه باید بتوانید نسخه های نوشته شده توسط دکتر را بخوانید و به بیمار تحویل دهید. دومین مهارتی که به شما آموزش داده می شود، آشنایی اولیه و ابتدایی با دارو ها می باشد تا بتوانید به صورت بسیار بهتری به بیماران سرویس ارائه دهید. سومین مهارتی که به شما آموزش داده می شود آشنایی با تجهیزات پزشکی می باشد(بخشی از آن در دوره فوریت پزشکی گفته می شود.). چهارمین مهارتی که می توان نام برد بالا بردن سطح تعاملتان با بیماران است چرا که این امر دقت شما را در زمینه ی ارائه ی خدمات بهتر به مراجعه کنندگان بالا می برد. شما همچنین باید انبارداری و انبار گردانی و مدیریت انبار دارو ها را نیز بیاموزید و به تاریخ انقضای آن دقت کنید. این چند مهارتی که برشمردیم در یک دوره ی با کیفیت دستیاری داروخانه آموزش داده می شود.

دوره ی دستیاری داروخانه را کجا بگذارنیم؟

پیشنهاد ما برای گذراندن دوره ی دستیاری داروخانه در مرکز سلامت است. در این مرکز که مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی نیز می باشد دوره ی دستیاری داروخانه(pharmacy assistant) در هشت جلسه ی تئوری و عملی برگزار می گردد. همچنین امکان پرداخت هزینه ی دوره به صورت قسطی فراهم می باشد. نکته ی بسیار مهمی که در مرکز سلامت به آن توجه می شود معرفی نفرات برتر دوره برای کار است. پس همین حالا برای گذراندن دوره ی دستیاری داروخانه به مرکز سلامت سری بزنید!

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *