زبان چرب زبان
روانشناسی خانواده

بررسی تفاوت بین تعصب و تبعیض: تأثیرات و دلایل

اگر با کسی با لهجه ایرلندی ملاقات کنید ، چه فرضیاتی به ذهن متبادر می شود؟ آیا تصور می کنید که آنها دوست دارند بنوشند یا زیاد قسم می خورند؟ پیش داوری ها تأثیر زیادی در نحوه قضاوت و رفتار با افراد دیگر دارند. در بسیاری از موارد ، آنها حتی می توانند کشنده باشند ، زیرا آزار و اذیت نامتناسب آمریکایی های آفریقایی تبار توسط پلیس ایالات متحده نشان می دهد. به همین دلیل ما باید دلایل تعصب و آنچه می توانیم در مورد آنها انجام دهیم درک کنیم.

تفاوت بین تعصب و تبعیض

اول باید مشخص کنیم منظور از تعصب در روانشناسی چیست. تعصب یک نگرش منفی نسبت به یک گروه و اعضای آن است که اغلب شامل عقاید ناعادلانه، کلیشه ها و احساسات منفی است. تعصب اغلب قبل از تعامل با گروه ایجاد و منجر به رفتار تبعیض آمیز می شود و شامل مؤلفه های شناختی، رفتاری و عاطفی است. تبعیض مؤلفه رفتاری تعصب است. یعنی وقتی به دلیل نگرش منفی نسبت به یکی از خصوصیات افراد با آنها متفاوت رفتار می کنیم.

با این حال ، اگر شما نسبت به یک گروه نگرش منفی دارید ، لزوماً به معنای این نیست که بر روی آن عمل خواهید کرد. تعصب همیشه خود را در قالب رفتار صریح نشان نمی دهد. اما حتی وقتی این کار را نکنند ، بر قضاوت و احساسات شما در مورد دیگران تأثیر می گذارد.

تبعیض می تواند به شکل بسیاری از موارد مختلف باشد. این می تواند گفتار نفرت ، درمان ترجیحی ، عدم افزایش به کسی ، استخدام کسی ، آسیب جسمی و مرگ باشد. به یاد داشته باشید ، تبعیض می تواند شامل وحشیگری پلیس نسبت به شخصی به دلیل رنگ پوست آنها باشد ، اما همچنین می تواند کسی را استخدام کند زیرا آنها خیلی جوان هستند.

دلایل تعصب

بسته به نوع تعصب ، دلایل مختلف تعصب وجود دارد. این می تواند اجتماعی ، جهل ، نابرابری ، سرسختی و عدم تمایل به یادگیری باشد.

بیایید به عنوان نمونه به نژادپرستی در ایالات متحده نگاه کنیم. هنگامی که ایالات متحده در حال استعمار بود ، میلیون ها آفریقایی از خانه های خود گرفته شدند و از طریق اقیانوس حمل شدند تا برده شوند. این اجتماعی بود که سیاهپوستان پایین تر از سفیدپوستان در ایالات متحده بودند. حتی چند صد سال بعد ، تأثیرات این امر هنوز در حال بازی است. و هنوز هم برای بعضی از قسمت ها ، در جامعه غافلگیر شده است که سیاهپوستان به اندازه همسالان سفیدپوست خود شایسته یا قابل اعتماد نیستند. این نژادپرستی اجتماعی بر همه زمینه های جامعه ، از جمله تعداد بدنام دستگیری های پلیس آمریکایی های سیاه پوست تأثیر می گذارد.

علاوه بر نژادپرستی در برابر سیاهپوستان بودن آمریکایی ها ، می تواند از جهل ناشی شود. افراد مبتلا به تعصب ممکن است اعتراف نکنند که تعصب دارند و بنابراین اعتراف نمی کنند که نژادپرست هستند. آنها سپس با ادامه چرخه ، اعتقادات نژادپرستانه خود را به فرزندان خود آموزش می دهند. علاوه بر این ، از آنجا که این افراد اعتراف نمی کنند که نژادپرست هستند ، آنها مایل به یادگیری نیستند.

توضیحات شناختی تعصب

چگونه می توان توضیحات شناختی تعصب را مقایسه و تضاد کرد؟ هر دو نظریه درگیری واقع گرایانه و نظریه هویت اجتماعی (SIT) می دانند که تعصب با تعصبات شناختی مانند قوم گرایی همراه است – این حس که گروه فرد نسبت به دیگران برتر است.

نظریه تعارض واقع گرایانه (RTC)

طبق نظریه درگیری واقع گرایانه ، رقابت باعث تعصب می شود. هنگامی که دو یا چند گروه برای منابع محدود (گروهی که شخص به آن تعلق دارد و گروه خارج از کشور) رقابت می کنند ، در برابر نتایج خارج از گروه تعصب دارند. گروه رقیب پایین تر تلقی می شود و گروه ها نسبت به یکدیگر پرخاشگر می شوند. در مقابل ، هنگامی که گروه ها برای دستیابی به اهداف مشترک با هم کار می کنند ، تعصب و خصومت کاهش می یابد.

RCT فرض می کند که رقابت برای منابع محدود باعث نگرش خصمانه می شود. گروه خارج از گروه رقیب محسوب می شود که منجر به خصومت می شود. محدودیت RCT این است که توضیح نمی دهد که چگونه تعصب در هنگام رقابت گروه ها یا چرا اینقدر شیوع دارد. بر خلاف RCT ، SIT نشان می دهد که عضویت گروه به تنهایی حتی بدون هیچ رقابت می تواند باعث تعصب شود.

در ابتدای همه گیری کرونا، مردم اطلاع نداشتند که چه مدت قرار است در خانه بمانند. به همین دلیل مواد غذایی را جمع و نیازهای خانه را احتکار می کردند. یکی از محصولاتی که در بسیاری از فروشگاه ها به طرز شگفت آور فروخته شد، دستمال توالت بود. این منبع محدود باعث نگرش خصمانه در بین خریداران شد.

آزمایش های غار سارقین ، شریف (1954 ؛ 1958 ؛ 1961): پس از دو گروه از پسران در یک سری از مسابقات شرکت کردند که در آن برای پاداش رقابت می کردند ، آنها مجبور بودند هر دو گروه را توصیف کنند – گروهی که متعلق به آنها بودند و گروه رقیب. پسران به احتمال زیاد گروه خود را از نظر مثبت و گروه دیگر از نظر منفی توصیف می کردند. این نتایج نشان می دهد که رقابت با نگرش منفی نسبت به گروه خارج همراه بود. با این حال ، محققان نگرش شرکت کنندگان را قبل از مسابقات اندازه گیری نکردند ، بنابراین نمی توانیم بگوییم که این رقابت باعث تعصب شد.

انواع تعصب

  •  تبعیض جنسیتی
  • نژاد پرستی
  • سن گرایی
  •  کلاس گرایی
  •  هوموفوبیا
  •  ملی گرایی
  • تعصب دینی
  • بیگانه هراسی

 

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *