زبان چرب زبان
روانشناسی خانواده

نحوه تشخیص دروغ با زبان بدن

امروزه به سختی می توان شخصی را پیدا کرد که تا به حال هیچ دروغی نگفته باشد. دروغ هایی که در طول روز گفته می شود به هیچ عنوان خوشایند نیستند و در بسیاری از مواقع ممکن است ضرر های بزرگی اعم از ضرر های مالی و غیره به ما بزنند. راه هایی وجود دارد که حتی می توان دروغ های افراد حرفه ای را نیز متوجه شد. با اینکه ممکن است یک سری از افراد در دروغ گفتن مهارت بسیاری داشته باشند، اما هیچ وقت نمی توانند همه علائم را پنهان کنند. یکی از علائمی که قابل پنهان کردن نمی باشد، زبان بدن افراد است. می توانید از زبان بدن در راستای تشخیص صداقت و دروغگویی افراد استفاده نمایید.

زبان بدن چیست؟

در واقع زبان بدن به مجموعه ای از رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی که در آن فرد بدون کلام و صحبت کردن و فقط با اعضای بدنش انجام می دهد، اطلاق می شود. بسیاری از عکس العمل ها و واکنش هایی که افراد در رابطه با یک موضوع انجام می دهند غیر ارادی بوده و این رفتار ها را ناخودآگاه انجام می دهند.

تشخیص دادن دروغ، سخت است

مردم در تشخیص دروغ به طرز شگفت آوری ضعیف هستند. در یک تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شد که مردم تنها در ۵۴ درصد مواقع موفق به تشخیص دروغ شده اند که آمار واقعا تعجب آوری محسوب می شود. البته باید در نظر داشت که تشخیص تفاوت های رفتاری بین افراد صادق و دروغگو مشکل است اما محققان تلاش کرده اند تا راه هایی برای تشخیص افراد دروغگو و صادق پیدا کنند. ممکن است که یک نشانه و شاخص دائمی و مشخص نباشد با اینحال چند مورد مفید وجود دارد که می توانید بر اساس آنها تشخیص دهید. با این حال مانند بسیاری از چیز های دیگر تشخیص دروغ تنها به یک نکته باز می گردد‌؛‌ اعتماد افراد به غریزه شان. با دانستن و تحقیق کردن در مورد علائم دروغگویی و یا آموزش نحوه واکنش دادن به دروغ ها،‌ می توانید در تشخیص دروغ و دروغگو ها بهتر شوید.

نشانه های دروغگویی

روانشناسان و محققان از نتایج و اطلاعات به دست آمده از تحقیقات استفاده کرده اند تا با پلیس و نیرو های امنیتی همکاری کنند و افراد صادق و دروغگو را از یکدیگر تشخیص دهند. نشانه های بسیاری وجود دارد که می تواند برای ما آشکار کند که فردی دروغگو می باشد یا خیر. علائمی که می تواند نشان دهنده دروغگویی افراد باشد را در ادامه بررسی خواهیم کرد. برخی از علائمی که محققان شناسایی کرده اند و ممکن است برای ما آشکار کند که چه کسانی دروغگو و یا فریبکار هستند، عبارتند از‌:

مبهم بودن

افرادی که در حال دروغ گفتن هستند،‌ داستان را بسیار مبهم تعریف می کنند و از ارائه جزئیات پیچیده خودداری می کنند.

تکرار کردن

زمانی که از افراد دروغگو سوالی میپرسید، قبل از پاسخ دادن به سوالتان یکبار خود سوال را تکرار می کنند تا زمان کافی برای فکر کردن و پاسخ دادن به سوال پیدا کنند.

جزئیات

زمانی که داستان این افراد دارای هیجان خاص می شود و یا اتفاق مهمی در داستان می افتد، برای جلوگیری از سوالات شنونده، به سرعت از این قسمت رد می شوند و جزئیات لازم را به شنونده ارائه نمی کنند.

جمله بندی

افراد هنگام دروغ گفتن مکث های بسیاری در میان جمله هایشان می کنند و نمی توانند جمله بندی درستی انجام دهند و غالبا جای فعل و فاعل و اجزای جمله، جا به جا می شوند.

رفتار ها

هنگامی که افراد در حال دروغ بافتن هستند، ممکن است الگو های رفتاری خاصی را از خود نشان بدهند؛ مانند فشردن لب ها به یکدیگر، بازی با موها و فشردن انگشتان به یکدیگر.

با این که تشخیص دروغ ها و فریب ها اصلا آسان نمی باشد اما افراد می توانند همراه با تمرین و آموزش درست، در تشخیص آنها بهتر شوند و راحت تر صحبت افراد دروغگو و صادق را از یکدیگر تمییز دهند. بدون آموزش بسیاری از مردم تصور می کنند که می توانند دروغ را تشخیص دهند اما تصورات آنها با واقعیت بسیار متفاوت است. حتی اگر جلسات آموزشی را به درستی انجام ندهند و به سرعت از آنها رد شوند، باعث می شود که افراد بیش از حد در مورد دروغ ها و حرف های راست، فکر کنند و دچار وسواس فکری بشوند.

زبان بدن

زمانی که افراد شروع به دروغ گفتن می کنند بدن شان به طور ناخودآگاه حالت های خاصی را انجام می دهد. برای شناخت آنها و تشخیص صد در صدی نیاز به تجربه و تمرین داریم اما در ابتدا باید آگاهی خومان را در این باره افزایش دهیم.

فرم دست ها

یکی از محققین که با FBI  نیز همکاری داشته است می گوید که دروغگو ها قبل از صحبت کردن دست هایشان را بی حرکت نگه می دارند و هنگام دروغ گفتن شروع به حرکت دادن آنها می کنند. طبق مطالعات انجام شده ثابت شده است که افرادی که دروغ می گویند به نسبت افرادی که صداقت دارند بیشتر مواقع از هر دو دست خود استفاده می کنند. همچنین زمانی که افراد دروغ می گویند بیشتر تمایل دارند که کف دست های خود را از بقیه پنهان کنند. ممکن است دستانشان را زیر میز بگذارند و یا در جیب شان قرار دهند.

بی قراری

طبق گفته محققین و دکتر ها،‌ جلو و عقب کردن بدن، خم کردن سر به سمت پهلو ها و یا به هم زدن پاها می تواند نشانه دروغگویی باشد. درواقع زمانی که افراد عصبی هستند بخاطر نوساناتی که در سیستم عصبی شان ایجاد می شود، می توانند دچار خارش یا گزگز در اعضای بدن خود شوند که به نوبه خود باعث بی قراری بیشتر می شود.

چشم ها

افرادی که در حال دروغ گفتن هستند،‌ در لحظات حیاتی و مهم دروغشان،‌ از برقراری ارتباط چشمی دوری می کنند و تا جای ممکن سعی می کنند به جاهای دیگری نگاه کنند تا در این فرصت به دروغ و داستان خود فکر کند. همچنین اشخاصی که دروغ می گویند بیشتر از افرادی که صداقت دارند به یک نقطه خیره می شوند و زل می زنند ( حدود ۷۰ درصد افرادی که در آزمایش ها شرکت کردند هنگام دروغ گفتن به یک نقطه خاص زل زدند).

پیشنهاد می کنیم مطالعه نمایید: روش های بالا بردن اعتماد به نفس

برای تشخیص دروغگویی و زبان بدنِ دروغگو ها، نیازمند مشورت با متخصص هستید؛ همچنین تجربه بالا و یادگیری نکات صحیح نیز تاثیر بسیاری می گذارد. اگر خودتان به تنهایی و بدون همراهی یک روانشناس متخصص این کار را انجام دهید، ممکن است در رفتار ها و صحبت های این افراد گم شوید و با فکر کردن بسیار به آنها، دچار وسواس فکری شوید. بنابراین برای این کار، مراجعه به روانشناس خوب لازمه کار است.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *