زبان چرب زبان
تغذیه

طرز تهیه انواع شیرینی خامه‌ای

شیرینی خامه‌ای، یکی از شیرینی‌های محبوب و پرطرفدار است که طعم بی‌نظیری داشته و پایه ثابت قنادی‌ها است؛ هرآنچه شما از یک دسر یا شیرینی توقع دارید، یک‌جا در این دلبرهای کوچک و لذیذ می‌توانید ببینید. محبوبیت آن هم به خاطر خامه‌ی نهفته در آن است که این حس را در طرفدارانش ایجاد می‌کند تا بعداز گاز زدن، منتظر رسیدن به طعم عالیِ خامه باشند. به همین دلیل است که امروزه، خرید شیرینی خامه‌ ای تبدیل به عادتی دل‌چسب برای اکثر افراد شده است. لازم به ذکر است که دستور پخت نان خامه‌ای (Cream Puff) در سال 1547 ابداع و در قرن هفدهم، به اوج شکوفایی شیرینی‌پزی در اروپا رسید؛ تقریبا در سال 1851 از آمریکا سر در آورد. بنابراین، در جواب این سوال که شیرینی خامه‌ای برای کدام کشور است، باید بگوییم که از ایتالیا سرچشمه گرفته و باگذشت زمان در کل جهان محبوب شده است؛ در ابتدا به‌صورت نان ساده و سپس به‌صورت نان خامه‌ای و امروز در انواع شیرینی خامه‌ای تولید می‌شود.

نگاهی گذرا به انواع شیرینی خامه‌ای

حتما شما هم می‌دانید که اولین شیرینی‌ تر محبوب اکثر افراد، شیرینی خامه‌ای نارنجکی است؛ اما با گسترش ذائقه‌ها و طعم‌دهنده‌ها و همچنین خرید شیرینی خامه‌ ای به‌طور مداوم، انواع دیگر شیرینی‌تر مانند شیرینی ناپلئونی، شیرینی خامه‌ ای لطیفه، شیرینی خامه‌ ای رولت، شیرینی تاتلین، شیرینی خامه‌ ای شکلاتی و … نیز تولید و وارد بازار شد که هرکدام از آن‌ها طرفداران خاص خود را دارند. محتویات و خامه‌ی درون این نوع شیرینی‌های خوشمزه را فیلینگ می‌گویند؛ اما شما می‌توانید طبق میل و ذائقه‌ی خود درون آن را با مواد دیگری چون ماچا، نوتلا، قهوه، خامه‌های رنگی و.. پرکنید تا تنوع بیشتری به آن بدهید. شیرینی‌های خامه‌ای باتوجه‌به محتویات آن‌ها، انواع مختلفی دارند که در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

  • شیرینی خامه‌ای با کرم سفید منجمد
  • شیرینی خامه‌ای با طعم یا فیلینگ قهوه
  • شیرینی خامه‌ای یا فیلینگ و تزیین دابل چاکلت
  • شیرینی خامه‌ای با کرم نارگیلی
  • شیرینی خامه‌ای با فیلینگ ماچا
  • شیرینی خامه‌ای با فیلینگ خامه و توت‌فرنگی یا تمشک
  • خرید شیرینی خامه‌ ای با فیلینگ کدوحلوایی
  • شیرینی خامه‌ای با فیلینگ نوتلا

شیرینی لطیفه

شیرینی خامه‌ ای لطیفه، یکی دیگر از انواع شیرینی خامه‌ای است؛ همان‌طورکه از اسم آن معلوم است بسیار نرم و لطیف بوده و طرفداران زیادی دارد. ریشه‌ی آن برای شهر تبریز است و یکی از شیرینی‌های ثابت آن‌ها به‌شمار می‌رود. این شیرینی ترد و لذیذ از دو تکه نان تهیه می‌شود که بین آن‌ها را با خامه پر می‌کنند و گاهی اوقات خامه‌ی درون آن‌ها را با پودر پسته تزیین می‌کنند. همان‌طورکه اشاره کردیم دلیل انتخاب این اسم برای این شیرینی، احتمالا به خاطر لطافت نان‌های آن است. شاید فکر کنید که درست کردن شیرینی خامه‌ ای لطیفه، در منزل کاری بسیار سخت و وقت‌گیر است، اما باید بگوییم که اگر قصد خرید شیرینی خامه‌ ای از بیرون را ندارید، درست کردن این مدل بسیار آسان بوده و نیازمند مهارت و تجربه‌ی زیادی نیست.

رولت

رولت سوییسی یا همان شیرینی خامه‌ ای رولت، یک نوع کیک اسفنجی است که کیک آن خیلی نازک پخته‌شده، و روی آن را با خامه یا مربا همراه با تکه‌های میوه، گردوی خرد شده، کرم‌کره یا هر چیز دیگری طبق سلیقه و ذائقه‌ی مشتری، رومال کرده و می‌پیچانند. در بعضی موارد نیز سطح آن را با شکلات پوشانده، سپس برش می‌زنند. لازم به ذکر است که مدلی که در آن از کرم‌ کره استفاده شود، ماندگاری بیشتری داشته و دیرتر خراب می‌شود.

طرز نگهداری شیرینی خامه‌‌ای

همان‌طور که می‌دانید بیشتر شیرینی‌های تَر و خامه‌ای از چندلایه خامه تشکیل‌شده‌اند که به‌علت رطوبتی که دارند سریع خراب می‌شوند؛ به همین دلیل است که توصیه می‌شود اگر قصد خرید شیرینی خامه‌ ای داررید و می‌خواهید برای چند روز استفاده کنید، حتما مقداری از آن را در فریزر گذاشته و باقیمانده را که برای همان روز می‌خواهید، بلافاصله بعد از مصرف در یخچال بگذارید. فراموش نکنید که دوره‌ی ماندگاری انواع شیرینی‌های خامه‌ای ازجمله شیرینی خامه‌ ای شکلاتی، شیرینی خامه‌ ای رولت، ناپلئونی و… بسیار کوتاه است و این موضوع علاوه‌بر رطوبت بالا، به‌دلیل استفاده از تخم‌مرغ و خامه در ترکیبات آن‌ها است؛ از آن‌جایی‌که سطح آلودگی در خامه و تخم‌مرغ بسیار بالا است، شیرینی خامه‌ای باید در کوتاه‌ترین زمان مصرف شود؛ طوری‌که اگر یک یا دو ساعت، بیرون از یخچال بماند احتمال مسمومیت را به‌ویژه در کودکان، سالمندان، بیماران زمینه‌ای و زنان باردار، بالا می‌برد.

مضرات شیرینی خامه‌‌ای

حتما شما هم می‌دانید که شیرینی خامه‌ای یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که هم بزرگترها و هم کوچک‌ترها به آن علاقه دارند؛ به همین دلیل است که امروزه، خرید شیرینی خامه‌ ای بسیار زیاد شده است. اما لازم است بدانید که خامه و شکر در این نوع شیرینی‌ها، ازجمله شیرینی خامه‌ ای شکلاتی، نسبت به قنادی و مدل‌های دیگر، بسیار زیاد است؛ به همین دلیل از چربی و کالری بیشتری نیز برخوردارند. معمولا خامه‌ی استفاده‌شده در این شیرینی با 40 درصد چربی است که بسیار پرچرب بوده و دارای کلسترول زیادی است؛ به همین دلیل برای بیماران قلبی‌عروقی، افرادی که چربی و قند بالایی دارند و حتی بیماران زمینه‌ای، بسیار مضر است. علاوه‌بر چربی، غلظت بالای شکر در این نوع شیرینی‌ها، معضل دیگر آن‌ها است که باعث افزایش فشار خون، مقاومت بدن در برابر ترشح انسلوین و… می‌شود.

شیرینی خامه‌‌ای لذیذ اما خطرناک

همان‌طورکه گفتیم شیرینی خامه‌ای یکی از خوراکی‌هایی است که کمتر کسی می‌تواند با وسوسه‌ی خوردن آن مقابله کند؛ به‌ویژه اگر بخواهید آن را کنار یک چای تازه به‌عنوان میان وعده استفاده نمایید؛ اما خرید شیرینی خامه‌ ای، و خوردن آن، باید تنها به جشن‌هایی چون عروسی، تولد و.. محدود شود؛ زیرا عوارض مصرف آن به‌علت قند و چربی بالایی که دارد، به‌محض خوردن شروع می‌شود؛ این عوارض با وارد شدن آن به دهان و شروع پوسیدگی دندان‌ها آغاز و تا اضافه‌وزن ادامه دارد. جالب است بدانید که یک ساعت پیاده‌روی تند، نهایتا 200 کیلوکالری چربی سوزی دارد؛ درصورتی‌که خوردن تنها 100 گرم شیرینی خامه‌ای چیزی حدود 250 کیلو کاری، انرژی را وارد بدن می‌کند؛ بنابراین، اگر به خاطر حفظ سلامت یا تناسب‌اندام در حال ورزش کردن و رژیم گرفتن هستید، حتما این خوراکی خطرناک را از برنامه‌ی خود حذف نمایید.

شما می‌توانید نمونه‌های مختلف شیرینی خامه‌ای را در بهترین کیفیت و قیمت از سایت شیرینی و خشکبار شهروز خریداری کنید. حتی می‌توانید با بررسی و دیدن عکس این محصولات، شیرینی تر مورد علاقه خود را به صورت آنلاین سفارش داده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شیرینی تر خوشمزه و با کیفیت مطلوب خود را درب منزل تحویل بگیرید.

Isaac93

در اینجا تجربه های زندگی مشترک موفق و ناموفق را مطرح می کنم تا زندگی شیک تری داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *